ساخت پل صدر به قیمت افزایش تراکم در منطقه 22

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۴۰

گروه راه و شهرسازی|

ساخت پل صدر که بیش از 5 هزار میلیارد تومان هزینه به مدیریت شهری تحمیل کرد اکنون مورد انتقاد رییس کمیسیون سلامت، شورای شهر تهران قرار گرفته است آن هم در شرایطی که ساخت این پروژه به قیمت افزایش تراکم در منطقه 22 تهران تمام شد.

رحمت‌الله حافظی روز گذشته در جلسه دیدار با دبیران شورایاری منطقه 16 شهر تهران با اشاره به اولویت پس از استماع دغدغه‌ها، مشکلات محلات این منطقه گفت: وعده دو طبقه کردن اتوبان بعثت که در زمان بهره‌برداری از پل صدر توسط شهردار تهران اعلام شد و امروز به مطالبه مردمی تبدیل شده است، بدون کسب مجوز از شورای شهر تهران بوده است. اگر شهرداری تهران لایحه‌یی برای ساخت آن به شورا ارائه دهد بعد از تصویب و تامین منابع قابل اجرا خواهد بود. تنها نمی‌توان با حرف زدن و شعار دادن انتظارات مردم را برآورده کرد، ساخت طبقه دوم اتوبان بعثت شاید از ساخت پل صدر واجب‌تر بود زیرا پل صدر مشکل مردم عادی را حل نکرد و تنها دسترسی متمولین لواسان به بازار و مرکز شهر را تسهیل کرد. این پل حتی برای مردم منطقه نیز مشکل ایجاد کرده است.


جبران هزینه ساخت پل صدر با واگذاری زمین در منطقه 22

با توجه به مساله ترافیک سنگین تهران (به‌خصوص در ساعات پیک) و آلودگی هوا، نیاز اول شهر تهران توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است اما شهرداری تهران با انبوه مشکلات مالی که در سال‌های گذشته تجربه کرده است پروژه‌یی را که اولویت کمتری برای شهر تهران داشت، در دستور کار قرار داد. به گزارش معماری نیوز، بزرگراه صدر به عنوان نخستین پل تک پایه طبقاتی کشور شامل یک پل اصلی به عرض حدود 20 متر و طول تقریبی 5 کیلومتراست که این رقم با رمپ‌های دسترسی به حدود 10 کیلومتر می‌رسد. این طرح با زمانبندی نسبتا مناسب و فقط با حدود یک‌‌سال تاخیر در تابستان 1392 افتتاح شد. روش ساخت این پل نیز اقتباس از روش pushing و ساخت قطعات پیش ساخته عرشه بوده که در نوع خود روش و تکنیک نسبتا جدیدی در کشور است. البته این روش در سایر کشور‌ها از جمله شرق آسیا متداول است. برای احداث قطعات پیش‌ساخته عرشه، شهرداری تهران زمین بسیار بزرگی را در منطقه شرق تهران به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کرد تا قطعات پس از ساخت به بزرگراه صدر حمل شود. هزینه ساخت پل صدر به گفته مشاور مدیر طرح و عوامل ذی‌مدخل آن، بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان اعلام شده است که به این مبلغ، هزینه‌های تملک برخی منازل و ساختمان‌های مسکونی و اراضی اطراف طرح اضافه می‌شود. شهرداری تهران بخشی از مطالبات پیمانکار طرح (قرارگاه خاتم‌الانبیا) را به‌صورت واگذاری زمین‌های وسیعی در منطقه 22 تهران و اعطای تراکم برای احداث برج‌های این منطقه از جمله اطراف دریاچه چیتگر به سپاه جبران کرده است. فارغ از معضلات شهرسازی و ترافیکی این تهاتر که به سبب گسترش شهرتهران در عرض، مشکلات بزرگی را در منطقه 22 به وجود آورده است و اطراف دریاچه مصنوعی چیتگر که قرار بود منطقه‌یی تفریحی و توریستی برای شهروندان تهرانی باشد را تبدیل به منطقه پرازدحام با برج‌های متعدد و متراکم کرده است، رقم اجرای کار و ضرورت احداث پل صدر و اثربخشی احداث این پل بر بهبود شرایط ترافیکی شهر تهران مدنظر است. ضرورت واقعی اجرای پل صدر تاکنون برای صاحب‌نظران و اهل فن تبیین نشده است تا جایی که اکنون نیز مورد انتقاد رییس کمیسیون سلامت شورای شهر قرار گرفته است چرا که رقم اجرای این طرح، تقریبا معادل با هزینه‌یی است که در سال‌های قبل از افتتاح این پل، بابت احداث کل خطوط مترو تهران صرف شده است. اکنون پل صدر نیز خود محل ازدحام و ترافیک سنگین خودروها شده است و هیچ باری را از دوش ترافیک تهران برنداشته است و حتی می‌توان گفت که ساخت این پل باز هم بر خلاف آنچه همواره از سوی مسوولان شهرداری تهران گفته می‌شود به نوعی مردم را به استفاده بیشتر از وسیله نقلیه شخصی تشویق می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر