کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۸۰۱

بازنگری تعرفه اینترنت موبایل

عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استدلال‌هایی که بر سر تعرفه 2.5ریالی دیتای آزاد موبایل آورد، قانع شدیم اما نمی‌دانم چرا اکنون گفته شده که این نرخ بازبینی می‌شود. سیداحمد معتمدی در ارتباط با اینکه نرخ 2.5ریال برای دیتای آزاد موبایل که توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد به چه نحو پیشنهاد شد؟ گفت: این موضوع با کار کارشناسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد و البته نظرات اپراتورها هم در این رابطه اخذ شد. وی عنوان کرد: با استدلال‌هایی که رگولاتوری در ارتباط با این تعرفه ارایه داد، انتظار می‌رفت که این رقم درستی باشد اما اینکه مجددا گفته شده باید بررسی مجدد شود، نمی‌دانم موضوع از چه قرار است.


فناوری‌های بومی در فیلترینگ هوشمند

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف بهره‌گیری از محصولات حوزه صیانت فرهنگی و اجتماعی، شرایط به‌کارگیری فناوری‌های بومی در پروژه فیلترینگ هوشمند را اعلام کرد. پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات زیرمجموعه وزارت ارتباطات که چندی قبل تفاهم طراحی نرم‌افزار فیلترینگ را امضا کرد از تولیدکنندگان سامانه‌های هوشمند درحوزه پالایش محتوای اینترنتی کشور دعوت به همکاری کرده است. این پژوهشگاه از تمامی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که حداقل در یکی از حوزه‌های پردازش یا پالایش محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی، پروفایل صفحات وب، DPI و نرم‌افزارهای کنترل والدین (PE)، دستاورد‌هایی برای توسعه فناوری بومی یا تولید محصول بومی داشته‌اند، دعوت کرده در این فراخوان شرکت کنند.


ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در بیستمین جلسه این شورا توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه شد،گفت: مرکز ملی فضای مجازی موظف شد که گزارش‌های پیشرفت این پروژه را ارزیابی کند و انطباق آن با مصوبات شورای عالی فضای مجازی را به این شورا گزارش دهد. محمدحسن انتظاری با حضور در برنامه خبری ساعت 14شبکه یک سیما مصوبات بیستمین جلسه شورای عالی فضای مجازی را تشریح کرد. وی درخصوص مباحث بیستمین جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: فضای مجازی امتداد زندگی واقعی انسان است و همه عوامل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در آن فضا دربر می‌گیرد بنابراین همان هنجارهایی که در زندگی واقعی ما وجود دارد باید در فضای مجازی براساس ارزش‌های اسلامی - ایرانی نیز حاکم شود.


آیفون8 تا 2017 می‌آید

کمپانی اپل پس از شکستی که درعرضه آیفون 6 و 6 پلاس با آن مواجه شد، ترجیح می‌دهد تا قبل از انتشار تصاویری از آیفون 7 به نمایش نسل جدیدی از تلفن‌های همراه با عرضه آیفون 8 بپردازد. انتشار تصاویر آیفون 8 قبل از آیفون 7 می‌تواند دلیلی برای عرضه تکنولوژی متفاوتی درگوشی‌های اپل باشد تا شکست باورنکردنی این کمپانی در عرضه و تولید آیفون 6 و 6 پلاس را جبران کند. در ماه‌های گذشته تمامی طرفداران و رقبای اپل منتظر ارایه و عرضه آیفون 6 ازسوی این کمپانی بودند اما مدتی پس از عرضه دو محصول جدید (آیفون 6 و 6 پلاس) خبرهای متفاوتی از نواقص همچنین عدم قابلیت‌های مناسب آیفون 6 نسبت به سری‌های گذشته این اسمارت فون منتشر شد که مخاطبان این کمپانی را از خرید محصول جدید پشیمان کرد.


عزم غول‌ها برای رشد استانداردهای ویدیو

تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند یاهو، کمکست و سیسکو قصد دارند با توجه به افزایش شدید مشاهده محتوای ویدیویی در وب استانداردهای جدیدی را در این زمینه وضع کنند. این استانداردها که به‌طور آزاد طراحی و ارایه می‌شوند، مشاهده ویدیو را در اینترنت تسهیل خواهند کرد. البته هنوز برخی از بازیگران مهم این عرصه مانند نتفلیکس و یوتیوب به گروه مذکور نپیوسته‌اند و این امری است که برای موفقیت استاندارد یاد شده، ضروری است. اتحاد مذکور که The Streaming Video Alliance نام گرفته، قصد دارد دامنه استفاده از خدمات ویدیویی در وب را افزایش داده و کارایی و کیفیت سرویس‌های مذکور را بیشتر کند. همچنین قرار است، روش‌های پخش ویدیو روی شبکه‌های همراه و ثابت در قالب این استاندارد بازتعریف شود و روش‌های خلاقانه و عمیق‌تری به همین منظور ابداع شود.


تهاجم تور به دولت‌های اروپایی

بدافزاری که به‌تازگی برای نفوذ به برنامه رایانه‌یی تور به‌کار گرفته شده برای حمله به برخی نهادهای دولتی کشورهای مختلف اروپایی هم مورد استفاده بوده است. بدافزار یاد شده که OnionDuke نام دارد توسط موسسه امنیتی F-Secure شناسایی شده است. این بدافزار ابتدا برای نفوذ به رایانه‌هایی طراحی شده بود که برنامه تور روی آنها برای مخفی‌کردن هویت کاربران نصب شده است. گفته می‌شود که بدافزار یاد شده ماهیت روسی دارد اما منابع مستقل هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. بدافزار یاد شده در فوریه سال 2013و قبل از شناسایی برای حمله به ناتو و برخی دولت‌های اروپایی مورد سوءاستفاده قرار گرفت. نخستین بار یک محقق امنیتی اهل کشور لیتوانی توانست بدافزار یاد شده را که به یک حلقه استفاده‌کننده از برنامه تور درکشور روسیه نفوذ کرده بود، شناسایی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر