مسیر اینترنت تبریزی‌ها وسیع شد

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۵

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت برای افتتاح پروژه‌های مخابراتی و ارتباطی به استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان سفر کرد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که اعلام یک خبر مهم با مضمون «هفته آینده مجوز ورود به نسل سوم و چهارم را برای اپراتورهای کشور صادر می‌کنیم» و افتتاح چند پروژه در استان‌های غربی کشور، رویدادهای خبری و دستاوردهای این سفر وزیر ارتباطات است که توسعه پهنای باند لایه لبه استان به میزان 72 Gb/s به عنوان دروازه بین‌الملل در تبریز مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. ایجاد و راه‌اندازی دروازه بین‌المللی تبریز جهت تامین پهنای باند استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان به میزان10 Gb/s، توسعه تجهیزات تکمیلی کانال‌های بین‌المللی استان به میزان 460 کانال، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های پایش ترافیک استان و اجرای مسیرهای فیبر نوری به میزان 449 کیلومتر از جمله طرح‌های شرکت ارتباطات زیرساخت بودند که در سفر واعظی به استان آذربایجان شرقی کلید خوردند.

اعطای مجوز نسل سوم و چهارم

به گزارش ایسنا؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح طرح‌های مخابراتی غرب کشور گفت: در گذشته به این تکنولوژی بی‌توجهی شده و درصدد جبران این عقب ماندگی هستیم. این خبرگزاری در گزارش سفر وزیر ارتباطات به این استان، از افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و به نقل از محمود واعظی نوشت: سیاست دولت تدبیر و امید ایجاد آرامش برای مردم و توسعه اقتصادی کشور است و بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال به کمک خود مردم، در راس برنامه‌های دولت قرار دارد. به گفته واعظی بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده و معتقد است: دولت و مردم نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها را لمس خواهند کرد. وی همچنین گفت: درصدد ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق محروم و روستاها هستیم؛ چرا که پیشرفت این مناطق در حوزه IT و ICT ضرورتی انکارناپذیر است، همچنین توسعه شهرهای مرزی نیز مورد توجه دولت است.

محمود واعظی در عین حال خبر از آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از پتانسیل دانشگاهی، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی در اجرای طرح‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر داد.

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی هم از توسعه پهنای باند لایه لبه استان به میزان 72 گیگابایت بر ثانیه خبر داد که در واقع دروازه بین‌الملل محسوب می‌شود. این گزارش اضافه کرد: پروژه راه‌اندازی خط اینترنت پرسرعت ADSL در 393 روستای استان با اعتبارات طرح USO به بهره‌برداری رسید و در عین حال مخابرات این استان اعلام کرد: پروژه‌های توسعه تجهیزات اینترنت پرسرعت در مراکز شهری، نصب کافو نوری، برقراری اینترنت پرسرعت روستایی، تاسیس و توسعه DLC، BTS تلفن همراه و توسعه سوییچ تلفن ثابت در این استان افتتاح شد.

دستاورد دیگر این سفر که به بهانه هفته دولت انجام گرفت، امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان فناوری اطلاعات ایران با دانشگاه هنر اسلامی تبریز و نیز تفاهمنامه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با استانداری آذربایجان شرقی بود که به نظر می‌رسد تفاهمنامه اول از قابلیت بالایی برای برقراری ارتباط دوسویه بین دانشگاه و صنعت فاوا برخوردار است.

توسعه زیرساخت‌های مخابراتی

در این سفر مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت نیز به ارایه گزارش عملکرد این شرکت طی یک‌سال گذشته پرداخت و گفت: در این مدت به اندازه چندین سال قبل در توسعه زیرساخت‌های مخابراتی پیشرفت کرده‌ایم. با این حال هنوز هم وجود برخی کاستی‌ها در حوزه زیرساخت مهم‌ترین عامل کندی ارایه خدمات به مردم و توسعه فناوری در کشور محسوب می‌شود.

وی در عین حال اذعان کرد که هنوز هم به پیشرفت بیشتر نیاز داریم.؛ به‌طوری‌که در برخی بخش‌ها باید تا 20 برابر امکانات را افزایش دهیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از آمادگی دولت برای سرمایه‌گذاری در این بخش خبر داد و گفت: این آمادگی وجود دارد که دولت در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از 10هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کند. وی در همین حال مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه را موثر دانست. به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته تاکنون سه میلیون نفر در سطح کشور به استفاده‌کنندگان اینترنت پرسرعت اضافه شده‌اند. این درحالی است که کاربران این پرسرعت کماکان با مشکل سرعت و اختلالات متعدد در دسترسی خود به اینترنت مواجه هستند و این می‌تواند بنابر اذعان کارشناسان حاصل عدم توجه دولت به کیفیت خدمات برگردد. رییس شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین گفت: پیش‌بینی شده که در دو سال آینده برای توسعه زیرساخت‌ها 10هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرمایه‌گذاری 120 میلیاردی مخابرات

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز که تنها چند روز پس از تکیه زدن بر صندلی ریاست بزرگ‌ترین اپراتور ارتباطی کشور می‌گذرد، از اعضای هیات همراه وزیر در سفر به استان‌های غربی است. وی در این مراسم از سرمایه‌گذاری 1200میلیارد ریالی مخابرات ایران تا پایان سال جاری در این استان‌ها خبر داد.

کاظم ابراهیمی اضافه کرد: به دنبال جذب اعتبار و نقدینگی 2500 میلیارد ریالی در راستای اجرای فعالیت‌ها در بخش تلفن همراه برای کسب نسل3 G هستیم و اضافه کرد: در 62مرکز روستایی استان پورت اینترنت پرسرعت نصب و راه‌اندازی شده و این توان و پتانسیل در آذربایجان غربی وجود دارد که تمامی روستاهای آن تا 22بهمن سال جاری به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند.

این نوع از وعده‌های مدیریتی برای توسعه اینترنت پرسرعت، در شرایطی که شرکت مخابرات ایران رقیب فعالان بخش خصوصی در بازار اینترنت محسوب می‌شود، با این پرسش مواجه است که آیا در پروانه مخابرات توسعه اینچنینی بازار اینترنت پرسرعت لحاظ شده یا در مورد آن محدودیت‌هایی وجود دارد؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر