کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۱

نگاهی به صورتحساب مشترکان اعتباری‌

فعالان بازار سیمکارت می‌گویند: درحال حاضر بیش از 80درصد سیمکارت‌هایی که به فروش می‌رسد اعتباری بوده و سهم سیمکارت‌های دایمی از بازار فروش بسیار اندک است. ضریب نفوذ تلفن همراه طی سال‌های اخیر بیش از 100درصد بوده است و در این میان حدود نیمی از سیمکارت‌های بازار در حالت غیرفعال یا خاموش به‌سر می‌برند. این موضوع این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد و باوجود هزینه‌های متعددی که برای نامبرینگ وجود دارد و این فضا را به یک نوع ثروت ملی تبدیل می‌کند، نیمی از سیمکارت‌های فروخته شده بازار غیرفعال باشد؟ اما طی روزهای گذشته وزیر ارتباطات نیز برای نخستین‌بار در برابر تعداد سیمکارت‌های اعتباری واکنش نشان داده و تعداد آنها را بسیار بالا دانست. محمود واعظی با تاکید بر بالا بودن تعداد سیمکارت‌های اعتباری در ایران یادآور شد: این درحالی است که ‌معمولا در کشورهای مختلف سیمکارت‌های اعتباری هنگام سفر به شهر یا کشور دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزیر ارتباطات همچنین به این موضوع اشاره کرد که براساس پروانه اپراتورها این امکان وجود دارد که تعرفه خدمات سیم‌کارت‌های اعتباری تا 50درصد بیش از سیمکارت‌های دایمی باشد. اتفاقی که حال هم رخ می‌دهد و درباره هزینه‌های مربوط به مکالمه و اینترنت تاثیرات خاص خود را بر جای می‌گذارد.


دیر به الکامپ مجوز دادیم

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها گفت: مجوز برگزاری هر نمایشگاهی حداقل باید 6ماه زودتر صادر شود اما به‌دلیل اختلافاتی که بین تمامی گروه‌هایی که درصدد برگزاری الکامپ بودند، وجود داشت، زمان صدور مجوز طولانی شد. وی درباره اینکه چرا مجوز برگزاری الکامپ بیستم که از سال گذشته قرار بود دراختیار سازمان نظام صنفی رایانه‌یی قرار گیرد به یک‌باره به‌نام خود نمایشگاه صادر شد اما مجددا در آبان که عملا فرصتی تا برگزاری نمایشگاه نبود به‌نام سازمان نظام صنفی رایانه‌‌یی خورد؟ گفت: کاملا قبول دارم؛ مجوز برگزاری هر نمایشگاهی حداقل باید 6ماه زودتر صادر شود. وی افزود: البته به‌دلیل اختلافاتی که بین تمامی گروه‌هایی که درصدد برگزاری الکامپ بودند وجود داشت، زمان صدور مجوز طولانی شد. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که با این وجود شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تخلف کرده و عملا متولیان اصلی ITرا از برگزاری رویداد نمایشگاهی مرتبط منع کرده است؟ نیز گفت: بعد از چنین رویدادی، آقای جهانگرد (معاون وزیر ارتباطات) جلسات مختلفی با ما گذاشتند تا مجوز را دریافت کنند و من هم که در نهایت دیدم آنها خود را متولی IT می‌دانند، مجوز را به آنها دادم.


ترسیم نقش شهرداری‌ها در شبکه ملی اطلاعات

معاون توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: شهرداری‌ها نقش کلیدی در ارایه خدمات مکان محور بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارند. علی‌اصغر انصاری در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری کلان‌شهرها برای توسعه و به‌کارگیری نرم‌افزارهای متن باز بااشاره به‌ویژگی‌ها و معماری شبکه ملی اطلاعات گفت: امکان استفاده برای همه کاربران، بومی بودن خدمات و دسترسی به سرویس‌های چند رسانه از طریق بستر شبکه مطابق با برنامه‌ها و الزامات آن، ازجمله اهداف تعریف شده در این حوزه است. وی خاطرنشان کرد: افزایش دسترسی کاربران به کمک فناوری‌های جدید نظیر خدمات نسل سه و نسل چهارتلفن همراه و توسعه پهن باند، کیفی شدن خدماتی که از سوی اپراتورها عرضه می‌شود و همچنین تولید محتوا و خدمات بومی توسط بخش خصوصی توانمند در این حوزه ازجمله اقدام‌های در دست اجرا در این بخش است. او با بیان اینکه مدل و معماری شبکه ملی اطلاعات سرویس‌گرا طراحی شده، تاکید کرد: شهرداری‌ها نقش کلیدی در ارایه خدمات مکان محور بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارند.


سرمایه‌گذاری 6/1میلیارد دلاری اینتل

اینتل برای حفظ توانمندی‌های خود به همکاری با شرکت‌های چینی برای ساخت تراشه برای تبلت و گوشی روی آورده و قصد دارد با ساخت کارخانه‌یی جدید در چین توانایی‌های خود را در این زمینه باز هم توسعه ببخشد. شرکت اینتل قصد دارد با سرمایه‌‌گذاری کلان 1.6میلیارد دلاری کارخانه‌یی جدید در چین احداث کرده و روی طراحی و ساخت تراشه‌های خاص محصولات همراه متمرکز شود. هدف اصلی از ساخت این تراشه‌ها ارتقای کیفیت سختافزارهای به کار گرفته شده در بازار تبلت و گوشی‌های هوشمند است. اگرچه اینتل هنوز هم سهم بسیار قابل توجهی از بازار تراشه‌های رایانه‌یی دارد، اما با همه‌گیر شدن استفاده از تبلت و گوشی شرکت‌های سازنده تراشه‌های متناسب با این محصولات به‌سرعت رشد کرده و در برابر اینتل به قدرت نمایی پرداخته‌اند.


سرقت اطلاعات مالی زنان

فروشگاه زنجیره‌ییBebe به تازه‌ترین قربانی حملات هکری مبدل شده و اطلاعات کارت‌های خرید اعتباری هزاران مشتری این فروشگاه لباس زنانه به سرقت رفته است. شرکت Bebe دو روز پیش اعلام کرد که اسامی مالکان کارت‌های اعتباری تعداد زیادی از مشتریانش، شماره حساب آنها، تاریخ انقضای این کارت‌های اعتباری و کد تایید آنها توسط هکرها دزدیده شده است. اگرچه زمان دقیق این اقدام مشخص نیست، اما گفته می‌شود که این افراد در بازده زمانی 8 تا 26 نوامبر توانسته‌اند به این اطلاعات که در قالب سیستم پردازش پرداخت‌های فروشگاه یاد شده ذخیره شده است، دسترسی پیدا کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 200 شعبه این فروشگاه در امریکا و پورتوریکو توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر