نتیجه جولان احساسی ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۴۶

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

یورو 2016 با تمام خاطرات خوب و بد برای طرفداران فوتبال به پایان رسید، طرفدارانی که با پیروزی و تیم محبوب خود شاد شدند و با شکست تیم محبوب خود اشک آنها جاری شد، اما یورو 2016 برای ایرانی‌ها باز هم آبستن حوادث بود حوادثی که در دنیای مجازی باعث شد تا نام ایران و ایرانی در جهان مطرح شود، اما این‌بار نه به خاطر کشف یا اختراع و برنده شدن جایزه جهانی و... بلکه به خاطر هجوم به صفحه اینستاگرام بازیکن تیم ملی فرانسه که روی رونالدو پرتغالی خطا کرد و این خطا منجر به تعویض رونالدو شد. تنها ثانیه‌یی بعد از این اتفاق 11هزار کاربر به صفحه اینستاگرام بازیکن فرانسوی حمله کردند و با الفاظی زشت و بسیار ناپسند این بازیکن را مورد عنایت قراردادند.

کته جالب این کامنت‌ها این بود که برخی از کاربران ایرانی با خلاقیت هرچه تمام‌تر الفاظ زشت و ناپسند را در google.translate به فرانسوی و انگلیسی سرچ کرده و آن را می‌نوشتند و از دیگر کاربران می‌خواستند که به جای نوشتن کامنت‌های فارسی آنها نیز از این راه استفاده کنند.

گفته می‌شود بیش از 400هزار کاربر با هجوم به صفحه اینستاگرام این بازیکن فرانسوی نه تنها از خجالت این بازیکن در آمدند بلکه برخی نیز با نوشتن کامنت‌هایی چون «محمد چک پاس نشد فردا میذارم به اجرا و پراید مدل 90 فروشی و...» صفحه اینستاگرام این بازیکن را برای چت انتخاب کردند.

همچنین برخی از کاربران نیز با هجوم به صفحه اینستاگرام رونالدو پرتغالی برای زانوی آسیب دیده‌اش نسخه پیچیدند آن هم به زبان فارسی و... به نظر می‌رسد هنوزتعداد زیادی از کاربران ایرانی مزایای فضای مجازی را نه تنها درک نکرده‌اند بلکه با انجام برخی حرکات «فرهنگ ایران» و ایرانی را زیرسوال برده‌اند.

بد نیست بدانید در بسیاری از کشورهای دنیا از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی برای انتشار سریع خبر استفاده می‌شود، هرچند که از دید کارشناسان این مساله هم با نواقصی همراه است.

مطابق پژوهش اخیر مرکز پژوهشی پیو Pew انجام داده است، میزان استفاده از توییتر به عنوان منبع دسترسی بی‌درنگ به اخبار به ۵۹درصد کاهش یافته است. در سال گذشته میلادی، میزان استفاده از توییتر در این زمینه ۶۳درصد بود.

با این حال توییتر هنوز هم از دو جهت بر شبکه‌های اجتماعی از نظر دسترسی به اخبار تمایز دارد، نخست اینکه ۵۴درصد کاربران «امریکایی» از توییتر به صورت فعال برای دسترسی به اخبار استفاده می‌کنند، یعنی با جست‌وجوی آگاهانه و کنجکاوی به اخبار مندرج در آن دست پیدا می‌کنند.

کسانی که در توییتر سر می‌کنند، بیشتر از بقیه کاربران شبکه‌های اجتماعی سایت‌های خبری را مستقلا باز می‌کنند.

اما باید بگوییم که هر کشور و ناحیه‌یی در دنیا، به سبک متفاوتی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. در ایران برخی شبکه‌های اجتماعی بدون اینکه فیلتر باشد در دسترس کاربران قرار گرفته است و برخی شبکه‌ها نیز فیلتر بوده و کاربران به راحتی با دور زدن قانون و استفاده از فیلتر شکن از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، دسته سوم شبکه‌هایی است که بین فیلتر بودن و نبودن مانده‌اند و با بالا و پایین شدن سرعت اینترنت می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد یا نکرد.

تلگرام برای ایرانیان یک محیط ناهمگن است و همه‌چیز در آن پیدا می‌شود، کانال‌های خوب، کانال‌های زرد پر سر و صدا، خبرهای آنی در کنار خبرها و مطالبی که بی‌سند و مدرک و بی‌تامل منتشر می‌شوند.

توییتر، هم‌اینک بیشتر شبکه‌یی برای خواص است و کاربران محبوب در آن، هنوز که هنوز است، وبلاگ‌نویس‌های قدیمی و روزنامه‌نگارها و اکانت‌های روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها هستند و در ایران، از نظر دسترسی به اخبار، با فاصله زیادی در صدر ایستاده است.

اینستاگرام، تا حد زیادی شبیه تلگرام شده است. اکانت‌های تبلیغاتی با مشترک انبوه با مطالب زرد، اکانت‌هایی عکاسان، اکانت‌های آدم‌هایی که با خوش‌سلیقگی عکس و مطلب انتخاب می‌کنند و متاسفانه دنبال‌کننده چندان زیادی ندارند. از سوی دیگر اینستا گرام در ایران به تفریحی برای برخی کاربران تبدیل شده است کاربرانی که با برخی رویدادهای جهانی و حتی وطنی به صفحه‌های افراد معروف داخلی و بین‌المللی و جهانی حمله می‌کنند و با نوشتن کامنت‌هایی به فارسی و انگلیسی سعی دارند تا خشم خود را نشان دهند، مساله‌یی که با ادامه آن می‌تواند برای ایرانیان مشکل ساز شود. بهتر است کاربران این شبکه اجتماعی کمی خود‌دار و صبور باشند چراکه بعد از حمله به صفحه بازیکن فرانسوی این حرکت بازتاب جهانی داشت و برخی از رسانه‌های ایتالیایی و فرانسوی و پرتغالی به‌صراحت با عنوان اینکه «ایرانی‌ها به صفحه دیمیتری آمده و الفاظ زشت را برای این بازیکن نوشتند و خشم خود را از خطا روی بازیکن پرتغالی اعلام کردند.»

کاربران ایرانی باید بدانند که فضای مجازی، فضایی است گسترده، هرچند که حدومرز خاصی ندارد ولی رفتار و کامنت‌های آنها دقیقا زیر ذره‌بین است و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر