ساخت پیکسل نمایشگر از اکسید آلومینیوم

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۹۵

محققان با استفاده از نانوساختارهای اکسید آلومینیوم موفق به ساخت پیکسل برای نمایشگرهای LCD شدند که این کار موجب بهبود کیفیت رنگ در محصولات می‌شود.

بخشی از زمان روزانه هر فرد صرف تماشای نمایشگرهای بلور مایع یا همان LCD می‌شود. کیفیت LCD ها درحال بهبود است؛ اما درحال حاضر تمام محصولات این حوزه به گونه‌یی ساخته می‌شوند که به مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند. مقاله‌یی با عنوان High Chromaticity Aluminum Plasmonic Pixels for Active Liquid Crystal Displays در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده که در آن از نانوساختارهای اکسید آلومینیوم برای ایجاد رنگ زنده با هزینه پایین استفاده شده است.

رنگ‌های رایج در نمایشگرها با مرور زمان دچار زوال می‌شوند به همین دلیل محققان به سراغ استفاده از نانوذرات آلومینیوم رفتند که می‌تواند با استفاده از رزونانس پلاسمونی رنگ زنده ایجاد کند. برای تولید چنین رنگ‌هایی محققان با استفاده از نانوذرات اکسید آلومینیوم پیکسل نمایشگر ساختند. پراش نور از سطح این پیکسل‌ها منجر به تولید رنگ می‌شود که با تغییر ارائه‌ها می‌توان رنگ تولید شده را نیز تغییر داد. استفاده از نانوساختارهای آلومینیوم برای تولید پیکسل در صنعت الکترونیک مزیت دارد؛ دلیل این امر ارزان بودن این ماده و امکان تولید ساختارهای بسیار کوچک با استفاده از آلومینیوم است. در کنار این مزایا، مات بودن رنگ را می‌توان از محدودیت‌های این روش قلمداد کرد. برای حل این مشکل استفان لینک و همکارانش روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان رنگ‌ قرمز زنده ایجاد کرد. این گروه در پروژه جدید خود موفق به ارائه رنگ آبی با کیفیت بالا شدند. برای این کار آنها از برهمکنش میان رزونانس پلاسمون و ساختار ارائه پیکسل‌ها استفاده کردند. با ترکیب نتایج قبلی و فعلی این گروه، امکان تولید طیف‌ وسیعی از رنگ‌های زنده میسر می‌شود. این گروه تحقیقاتی رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را درون LCD قرار داده و به صورت عملی نتیجه کار خود را به نمایش گذاشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر