ابهام در تولید خودرو سبز

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۳۶

با روند فعلی تولید خودرو در کشور به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم اهداف کلان در حوزه کاهش آلودگی هوا را محقق کنیم و به‌همین دلیل خودروسازان داخلی باید تمام تلاش خود را در بخش تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و دستیابی به استانداردهای بالاتر از یورو4 متمرکز کنند


طبیعی است که خودروسازان داخلی نیز بدون همکاری با این شرکت‌ها نمی‌توانند روند سریع تولید خودروهای سبز را طی کنند

آلودگی هوا دغدغه مهم روزهای سرد کلان‌شهرهای کشور است و رییس سازمان محیط‌زیست در این خصوص می‌گوید: «روند فعلی تولید خودرو آلودگی را کاهش نمی‌دهد». گاهی بنزین غیراستاندارد و گاهی خودرو دلیل این آلودگی اعلام می‌شود. به‌هر‌حال یکی از اهداف دولت برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی‌ها خصوصا در شهرهای بزرگ است.

ارایه پیشنهاد استفاده از خودروها و موتوسیکلت‌های برقی و هیبریدی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودروهای دوستدار طبیعت نیز ازجمله راهکارهای مقابله با آلودگی هوا بوده است. اما با نزدیک‌شدن به برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو و حضور خودروسازان مطرح در تهران، معصومه ابتکار به خودروسازان توصیه کرد تولید خودروهای سبز را به‌عنوان محور مذاکرات خود با خودروسازان خارجی مد‌نظر قرار دهند. این در‌حالی است که برای تشویق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خودروهای برقی و هیبریدی بسته حمایتی و تشویقی برای تصویب به هیات‌دولت ارایه شد.

در همین راستا تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی صفر شد تا با تسریع روند اسقاط خودروهای فرسوده این خودروهای دوستدار طبیعت جایگزین آن شوند. خودروهای هیبریدی تولید‌شده در جهان تاکنون از دو نوع بنزینی-الکتریکی و دیزل-الکتریکی هستند که واردات و تولید این خودروها و موتوسیکلت‌ها مستلزم تامین زیرساخت‌ها و رعایت استانداردهای لازم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش برای تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از این محصولات اشاره کرده بود، در‌حالی‌که این تشویق نیز مستلزم فرهنگ‌سازی است چرا‌که به عقیده کارشناسان استفاده از ایستگاه‌های شارژ این خودروها و موتوسیکلت‌ها نیازمند آموزش است تا جان شهروندان در هنگام استفاده به خطر نیفتد. البته در این میان خودروسازان معتقدند تولید این خودروها و موتوسیکلت‌ها پروژه‌ای طولانی‌مدت است و تقریبا 5 یا 6سال طول می‌کشد. قیمت بالای این خودروها و موتوسیکلت‌ها نیز از‌جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود چرا که اگر قرار بر تشویق است با قیمت بالا نمی‌شود. تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که گران‌قیمت‌تر از خودروهای بنزینی است. مساله واردات و تولید نیز مستلزم سیاست‌گذاری است چرا‌که تحقق این امر به اقدام چند وزارتخانه و سازمان مرتبط است.

در‌حالی‌که رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از خریداری 10هزار موتوسیکلت برقی خبر داد. سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره خودروهای هیبریدی اظهار داشت: یک سری از سیاست‌های کلان دولت استفاده از خودروهای هیبریدی در کشور است و هم‌اکنون بیش از دو ماه است منتظر مصوبه شورای اقتصاد برای واردات خودروهای هیبریدی در کشور هستیم که برای تاکسی‌ها 6هزار‌و‌200دلار و برای ون‌ها 9هزار‌و300دلار یارانه قرار است اختصاص یابد. اینها نشان از آن دارد که برای واردات این خودروها و موتوسیکلت‌ها باید هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد تا روند آن را تسریع ببخشد.


توصیه ابتکار به خودروسازان داخلی

معصومه ابتکار گفت: باتوجه به وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران و تاثیر تردد خودروها بر روند افزایش حجم آلاینده‌ها، هیچ راهی جز تولید خودروهای سبز و سازگار با محیط‌زیست وجود ندارد و به‌همین دلیل باید در رویکردهای فعلی صنعت خودرو بازنگری شود.

وی افزود: براساس گزارش سال2014 سازمان بهداشت جهانی، حدود هفت‌میلیون نفر به‌علت آلودگی هوا در سال2012 جان خود را از دست داده‌اند که علت مرگ بیش از سه‌میلیون‌و700هزار نفر، آلودگی هوا در فضای بیرونی شهرها بوده است.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه خودروسازان بزرگ دنیا به تجارب ارزشمندی در زمینه تولید خودروهای سازگار با محیط‌زیست دست‌یافته‌اند، افزود: طبیعی است که خودروسازان داخلی نیز بدون همکاری با این شرکت‌ها نمی‌توانند روند سریع تولید خودروهای سبز را طی کنند و به‌همین دلیل باید سازوکارهای لازم جهت انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با آنها را فراهم کرد.

ابتکار با تاکید بر عزم جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مقابله با آلودگی هوا اعلام کرد: با روند فعلی تولید خودرو در کشور به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم اهداف کلان در حوزه کاهش آلودگی هوا را محقق کنیم و به‌همین دلیل خودروسازان داخلی باید تمام تلاش خود را در بخش تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و دستیابی به استانداردهای بالاتر از یورو4 متمرکز کنند.

وی بیان کرد: روند نوسازی خودروهای فرسوده با وضعیت فعلی تولید خودرو تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت و اگر قرار است این طرح با جدیت دنبال شود، باید تولید خودروهایی با استاندارد روز دنیا در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت توجه صنعت خودروسازی کشور به حفظ محیط‌زیست در مذاکره با خودروسازان خارجی، خاطرنشان کرد: تنها درصورت تولید خودروهای منطبق با استانداردهای روز دنیا می‌توانیم وارد چرخه رقابت در بازار جهانی شویم و در غیر این‌صورت، خودروسازان داخلی باید منتظر حذف تدریجی از بازارهای داخلی و منطقه‌یی شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر