تفاوت قیمت بازار و کارخانه در شرایط رکود

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۱۶

تفاوت قیمت میان بازار و کارخانه ازجمله موضوعات دوران رکود بازار خودرو بوده است. زمانی که عرضه و تقاضا در این بازار در شکلی نابرابر قرار دارد این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و دچار بی‌ثباتی کرده است. با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش رشد تولید در صنعت خودرو خبر داد اما به‌دلیل اینکه شورای رقابت در ماه‌های ابتدایی سال بر سر قیمت‌گذاری خودرو با مجلس دچار کش‌وقوس شد،مردم را در بلاتکلیفی قرار داد که این بلاتکلیفی بر تقاضای بازار خودرو تاثیرگذار بود. اما به گفته فعالان بازار خودرو عدم برابری عرضه و تقاضا بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار موثر بوده است. درحالی‌که برخی خودروها با قیمتی کمتر از قیمت کارخانه در بازار به فروش می‌رسند برخی خودروها در شرایطی متفاوت و با قیمتی گاه چندمیلیونی با کارخانه عرضه می‌شوند. به‌طور مثال خودروهایی مانند پژوپارسLX در بازار 39,300,000 تومان است در‌حالی‌که قیمت کارخانه آن 34,517,000 تومان است این اختلاف قیمت حدودا پنج‌میلیون تومان است. نیسان تینا HIGH در بازار175,000,000 عرضه می‌شود درحالی‌که قیمت کارخانه آن 138,370,000 است این خودرو حدودا با اختلاف قیمت 36میلیون تومانی است. در خودرویی مانند هاوال M4 مدل2014 در بازار خودرو با قیمتی چون75,000,000 خریدوفروش می‌شود درحالی‌که قیمت کارخانه آن 55,000,000 است. برلیانس V5قیمت بازار آن 116,000,000 و قیمت کارخانه آن 90,600,000 است این اختلاف قیمت تا 20میلیون تومان است. این تفاوت قیمت‌های چندمیلیونی جای تعجب و سوال دارد که برای نزدیک‌شدن قیمت کارخانه و بازار چه باید کرد؟ در این میان احمد نعمت‌بخش عضو انجمن خودروسازان می‌گوید: هیچ فردی مخالف افت قیمت خودرو نیست اما زمانی‌که قیمت تمام محصولات افزایش یافته است خودروسازان نیز مجبور به افزایش قیمت‌ها هستند، البته زمانی‌که عرضه کم است و تولید افزایش یافته است. خودروسازان برای جبران هزینه‌های تولید، خودرو‌های خود را در شرایطی عرضه می‌کنند که بتوانند این هزینه‌ها را بپردازند و این به‌معنی افزایش قیمت خودرو است. نعمت‌بخش اضافه می‌کند: هزینه‌ها در تمام صنایع افزایش یافته و صنعت خودرو نیز باتوجه به افزایش هزینه‌ها مجبور به افزایش قیمت‌ها هست. به گفته نعمت‌بخش بازار خودرو هم‌اکنون در رکود به‌سر می‌برد اما با نزدیک‌شدن به پایان سال رونق به بازار بازخواهد گشت.


صادرات راه خروج از رکود

چندی پیش یکی از فعالان بازار خودرو راه خروج از رکود را افزایش صادرات دانسته بود زیرا زمانی‌که تولید افزایش یافته، صادرات می‌تواند هزینه‌های جبران‌نشده خودروسازان را کاهش دهد و البته می‌تواند به‌معنای واقعی جبران کند. این موضوع در صنعت خودرو ما جای خالی دارد که خودروسازان را به تشکیل شورای عالی صادرات سوق داده است. این شورا برای تسریع در سیاست‌گذاری و اجرای فرآیندهای صادراتی، شورای عالی صادرات در یکی از خودروسازی‌ها تشکیل شده است.


نعمت‌زاده: خودروسازان صادرات بلد نیستند

حتی موضوع صادرات در صحبت‌های وزیر صنعت و معدن و تجارت تاکید شده است و وی در گردهمایی روز گذشته با اشاره به اینکه باید قبول کنیم که در صادرات صنعتی نوپا هستیم گفت: برای مثال در حوزه صادرات خودرو، خودروسازان کشور صادرات خودرو بلد نیستند و باید در این حوزه از تجربه کشورهای صنعتی استفاده کنیم. به هر حال صادرات جای خالی خود را در صنعت خودرو نشان می‌دهد و هزینه‌هایی که باید ازطریق صادرات جبران شود برعهده خریداران داخلی گذاشته می‌شود و باعث عقب‌نشینی خریداران از خرید خودروی داخلی می‌شود. درحالی‌که به‌عقیده کارشناسان گره کور رکود در بازار خودرو و همچنین نزدیک‌شدن قیمت کارخانه و بازار با فرآیندی چون صادرات تسهیل می‌شود. درحالی‌که صنعت خودرو کشور مشکلاتی چون قیمت‌گذاری را همچنان دارد اما این موضوع می‌تواند راهگشای بخش بزرگی از صنعت خودرو باشد.


عدم انتقاد راه افزایش صادرات

عراق، ونزوئلا، آذربایجان، سوریه و روسیه ازجمله کشورهایی هستند که ایران به آنها صادرات خودرو انجام می‌دهد. چند روز پیش سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه خودرو ایرانی یکی از کالاهای جذاب برای عراقی‌ها است گفت: انتقادات فعالان و کارشناسان اقتصادی از صنعت خودروسازی کشور موجب کاهش رغبت عراقی‌ها برای خرید خودرو ایرانی می‌شود و این درحالی است که عراقی‌ها خودرو ایرانی را با همین کیفیت پذیرفته‌اند. درواقع حسن دانایی‌فر تبلیغات منفی علیه خودروسازی‌های داخلی را عامل مهمی در کاهش صادرات خودرو می‌داند و خواسته او به‌معنی تاثیر‌گذاری این تبلیغات است.

این موضوع حتی چندین‌بار توسط مدیران خودروسازی‌ها مطرح شده است و آنها پیامک‌هایی که به‌شکل طنز میان مردم رواج دارند را عامل مهمی برای کاهش صادرات به عراق دانسته‌اند. چرا‌که چند‌ماه قبل خط تولیدی که قرار بود به گروه خودروسازی سایپا در عراق واگذار شود به چینی‌ها واگذار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر