پشت پرده رکود در بازار خودرو

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۷۳

عضو کمیسیون صنایع مجلس مهم‌ترین عامل در تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن را پایین بودن کیفیت خودروها دانست و تصریح کرد: پیگیری‌ها برای کاهش قیمت خودرو تاکنون به نتیجه نرسیده است.

کمال‌الدین پیرموذن عدم‌تناسب میان قیمت و کیفیت خودروهای داخلی را از دلایل رکود در بازار خودرو دانست و اظهار داشت: متاسفانه درحالی‌که نمایندگان مجلس و به‌خصوص اعضای کمیسیون صنایع به‌طور جد پیگر کاهش قیمت خودرو هستند، اما تاکنون در این باره نتایج مثبتی حاصل نشده است. وی مهم‌ترین عامل در تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از آن را پایین بودن کیفیت خودروها دانست و تصریح کرد: نبود رقابت به معنای واقعی باعث شده تا خودروسازان انگیزه چندانی برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

پیرموذن ارتقای کیفیت را یکی از مهم‌ترین مطالبات نمایندگان از خودروسازان عنوان کرد و افزود: همکاری با برندهای معتبر خودروسازی و تسهیل در ورود محصولات خارجی به کشور در ترغیب خودروسازان به بالا بردن کیفیت محصولات خود و همچنین ایجاد رقابت تاثیرگذار است. نماینده مردم اردبیل در مجلس در ادامه در رابطه با انتقاد رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل نسبت به تحویل محصولات دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به نمایشگاه‌داران اتومبیل معتبر گفت: به‌عقیده خودروسازان واسطه‌هایی مانند نمایشگاه‌داران در افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار هستند ازاین‌رو منطقی می‌دانند که محصولاتشان را با عاملیت مستقیم خود به بازار عرضه کنند. وی تاکید کرد: در صورتی‌که نمایشگاه‌داران با اجرای این سیاست متضرر شده‌اند می‌توانند گزارش خود را به کمیسیون صنایع دهند تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

به نقل از آریا، چندی پیش رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل طی اظهاراتی با گلایه از استمرار رکود در بازار خودرو گفته بود: به‌دلیل کاهش شدید معاملات، نمایشگاه‌داران اتومبیل متحمل زیان زیادی شده‌اند و در صورتی‌که ایران‌خودرو و سایپا مانند سال‌های پیش محصولات خود را به‌صورت امانی در اختیار نمایشگاه‌داران اتومبیل بگذارند، بازار آزاد خودرو از رکود خارج خواهد شد. به‌گفته زمانی، تا سال 1390 ایران‌خودرو و سایپا علاوه بر نمایندگی‌های فروش خود، محصولاتشان را به‌صورت امانی در اختیار نمایشگاه‌داران اتومبیل معتبر و مورد اعتماد خود قرار می‌دادند تا با اندکی سود بیشتر در بازار آزاد بفروشند.

وی همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون دلالان و واسطه‌ها محصولات داخلی را از خودروسازان و نمایندگی‌های آنها خریداری کرده و با قیمت‌های گزاف در بازار آزاد می‌فروشند، تاکید کرد: فروش امانی خودرو توسط نمایشگاه‌داران اتومبیل باعث می‌شود دست واسطه‌ها و دلالان از این بازار کوتاه شده و فاصله بین قیمت کارخانه‌یی و آزاد خودروها نیز به حداقل خود برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر