دفاع تمام قد ترکان از خودروسازان

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۷۲

دومین نشست تخصصی صنعت خودرو روز یک‌شنبه 18 آبان برگزار شد. این نشست با موضوع «نقد تنوع و کیفیت محصولات صنعت خودرو کشور» در سالن همایش سازمان مدیریت صنعتی با حضور منتقدین، دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت خودرو کشور برگزار شد. علی‌اکبر ترکان (مشاور عالی رییس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد)، بهروز نعمتی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، علی عالی نهاری (معاون بازرسی فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI)، اسماعیلیان (مدیر تحقیقات مشتری و بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران) و شهرام میرآخورلو (مدیرکل دفتر صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) ازجمله شرکت‌کنندگان در این نشست بودند. در حالی که نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها با موضوع «سیر تحول صنعت خودرو ایران و جهان» در شهریور93 برگزار شده بود. طبق نظرسنجی صورت گرفته در نشست اول، اکثریت شرکت‌کنندگان موضوع بررسی چالش‌های صنعت خودرو را برای موضوع دومین نشست پیشنهاد داده بودند که یکی از چالش‌های مهم این صنعت «تنوع و کیفیت محصولات» بود که به‌عنوان موضوع دومین نشست انتخاب شد. موضوع تنوع و کیفیت ازجمله موضوعاتی است که درحال حاضر از موضوعات مهم صنعت خودرو محسوب می‌شود چراکه عدم کیفیت و کمبود تنوع ازجمله انتقادهایی است که در چند سال گذشته نسبت به صنعت خودرو کشور مطرح می‌شود.


عالی نهاری: زنجیره تامین با مشکل مواجه است

علی عالی نهاری مدیر مهندسی بازرسی خودرو در این نشست تخصصی به‌عنوان نخستین سخنران بااشاره به اینکه در حال حاضر تجهیزات جامع برای تایید نوع خودروها نداریم، اظهار داشت: شرکت‌های بازرسی متعددی در کشور وجود دارد با این وجود بانک اطلاعاتی در زمینه اجرایی استاندارد‌های خودرو وجود ندارد.

وی بر لزوم استقرار مرکز آزمون جاده‌یی در کشور تاکید کرد و گفت: باید استانداردهای جدید در حوزه صنعت خودرو تدوین شود تا این صنعت بتواند با تولید محصولات با کیفیت رضایت بیشتر مصرف‌کنندگان را به‌دست آورد.

مدیر مهندسی بازرسی خودرو افزود: هم‌اکنون زنجیره تامین قطعات خودروها در کشور دچار مشکل است به‌نحوی که تامین قطعات به‌صورت چند منبعی صورت گرفته و همین امر بر کاهش کیفیت محصولات تاثیرگذار است.

عالی نهاری بااشاره به اینکه در ایران هیچ صنعتی مانند صنعت خودرو دارای نظام یکپارچه پایش کیفیت و نظارت بر استاندارد نیست، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تحویل خودروهای معیوب به مشتریان باعث شده تا سطح رضایتمندی مردم از صنعت خودرو کشور کاهش پیدا کند. به اعتقاد بنده مردم انتظار دارند خودروسازان کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.

وی اضافه کرد: باید استاندارد مصرف سوخت خودروهای داخلی رعایت و تا حدودی بهبود پیدا کند تا سطح آلایندگی خودروها کاهش یابد.


میرآخرلو: مگر مشتریان کیلویی خرید می‌کنند؟

شهرام میرآخرلو، مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، با سخنان صریح به انتقاد از خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز پرداخت و اظهار داشت: در این جلسه قرار است نقاط ضعف خودروسازی بیان شود و اقدامات موثری برای رفع آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه چرا خودروسازان هیچ تناسبی میان فروش اینترنتی محصولات خود با تقاضا ایجاد نمی‌کنند، افزود: به مدیران عامل شرکت‌های خودروساز اعلام می‌کنم نمایندگی‌های شما بیشتر نمایشگاهدار شده‌اند به نحوی که محصولات خود را با قیمت رسمی به مشتریان عرضه نکرده و تمام تلاش خود را می‌کنند تا خودرو را با قیمت آزاد در سطح بازار به فروش برسانند.

مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر اینکه باید مانع عرضه امانی و فروش خودرو با قیمت آزاد در نمایندگی‌ها شد، تصریح کرد: عمل نکردن خودروسازان به تعهدات‌شان به مشتریان را باید دیگر مشکل صنعت خودرو در بحث خدمات پس از فروش دانست. چرا زمانی که خودروساز نتوانسته تعهدات قبلی خود را انجام دهد، اقدام به آغاز فروش فوری همان محصولات می‌کند.

میرآخرلو با تاکید بر اینکه هم‌اکنون خودروسازان در تحویل محصولات و حتی پرداخت سود مشارکت تعلل‌هایی را انجام می‌دهند، گفت: پیش‌فروش شرکت‌های خودروساز بدون پشتوانه است حتی مشتری را ملزم می‌کنید تا آپشن‌هایی را خریداری کند درحالی که هیچ اختیاری برای آن درنظر نمی‌گیرید.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه مشتری با تلاش بسیار موفق به ثبت‌نام برای خرید خودرو ال 90 می‌شود اما شما نبود قطعات یا مسایل دیگر را بهانه کرده و پس از گذشت ماه‌ها به او اعلام می‌کنید به جای خودرو ثبت‌نامی خودرو دیگری خریداری کند. مگر مشتریان کیلویی خرید می‌کنند که این‌گونه با آنها رفتار می‌کنید. مگر می‌شود مشتری خودرویی را ثبت‌نام کند اما درنهایت با رنج بسیار خودرو دیگری را از شرکت خودروساز تحویل بگیرد.

مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تاکید بر اینکه حتی شرکت‌های خودروساز خواب خودرو را نیز پرداخت نمی‌کنند، گفت: اگر کسری قطعه دارید با مشتریان خود به‌صورت شفاف در میان بگذارید چرا مشتری پس از ماه‌ها انتظار خودرویی را دریافت می‌کند که فاقد رادیو پخش است. به او صد تومان می‌دهید می‌گویید دو ماه بعد برود از نمایندگی‌ها رادیو پخش را تهیه کند چرا از روز اول اینها را به مشتریان نمی‌گویید تا حجم نارضایتی آنها از شرکت‌های خودروساز افزایش پیدا نکند. میرآخرلو اظهارات غیرواقعی مسوولان شرکت‌های خودروساز به‌ویژه در بخش محصولات جدید را دیگر موضوع مشکل‌زا در صنعت خودرو دانست و اظهار داشت: یک روز مسوول می‌گوید این خودرو جدید را با 13میلیون تومان در آینده عرضه می‌کنیم که این امر باعث می‌شود تقاضا در سطح جامعه برای خرید این خودرو افزایش پیدا کند اما پس از بررسی قیمت تمام شده همین محصول جدید متوجه می‌شوید که قیمت آن زیر 22میلیون نخواهد بود. این موضوع باعث می‌شود مشتریانی که اقدام به خرید این خودرو کرده‌اند از عملکرد شرکت‌های خودروساز ناراضی باشند. چرا از روز اول نمی‌گویید قیمت تمام شده این محصول جدید 22میلیون تومان است تا تکلیف مشتریان برای خرید آن مشخص باشد.

وی اضافه کرد: در فروش اینترنتی مشتری بعد از تلاش بسیار امکان ثبت‌نام برای خرید خودرو را پیدا می‌کند اما بعد از 20 روز که قرارداد خود را با شرکت‌های خودروساز می‌بیند متوجه می‌شود که این قرارداد یک‌طرفه بوده و حتی اگر پشیمان هم می‌شود خودروساز پس از ماه‌ها پول او را با مکافات بسیار به او برمی‌گرداند. این امر باید اصلاح شود تا مشتریان با اطمینان بیشتری اقدام به خرید اینترنتی محصولات شرکت‌های خودروساز کنند.


ترکان: ناشی‌گری‌های گذشته به صنعت خودرو آسیب زد

مشاور عالی رییس‌جمهوری با بیان اینکه در یک سال اخیر کوشش‌های مدیران نتیجه داده و ظرفیت تولید صنعت خودرو در حال بازیابی است، تصریح کرد: البته صنعت خودرو درگیر مشکلاتی است که باید این مشکلات نیز برطرف شود.

اکبر ترکان در دومین نشست تخصصی صنعت خودرو اظهار کرد: در کوشش‌های 30 سال اخیر خود در صنایع سیمان، فولاد، پتروشیمی، برق و خودرو رتبه مناسبی در جهان به‌دست آورده و موفق بوده‌ایم. وی با بیان اینکه در حوزه خودرو چیزهای زیادی به‌دست آورده‌ایم، عنوان کرد: اگر قرار شود وارد دنیای بدون تعرفه شویم ما به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی دیگری برتری نداریم و بدون تعرفه نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم. مشاور عالی رییس‌جمهوری با طرح این سوال که آیا درصورت حذف تعرفه‌ها محصولات صنعتی دیگر قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارند؟ ادامه داد: البته در دوره‌یی ناشی‌گری‌ها (در صنعت خودرو) آسیب‌های بزرگی به ما زده اما هم‌اکنون مدیران کاربلد آمده‌اند و باید کوشش کنیم گرفتاری‌ها برطرف شود چون مدیران فعلی می‌توانند.

ترکان با بیان اینکه صنعت خودرو هم‌اکنون نخستین صنعت کشور است، افزود: در زمان مدیریت غروی در صنعت خودرو می‌گفتند به‌ازای هر خودرو تولیدی درکشور 1.1نفر شاغل می‌شود، بنابراین ظرفیت اشتغال صنعت خودرو قابل اغماض نیست. ترکان ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام کوشش‌ها دستاوردهایی داشته اما نتایج نهایی آن این است که هم‌اکنون اینجا هستیم و باید دید چه ویژگی‌هایی باعث این وضعیت شده و چرا در توسعه صنعتی موفق نبوده‌ایم. البته در این زمینه مسوول سازمان مدیریت صنعتی قول داده که در این خصوص تحقیق کند که چه ویژگی باعث شده که توسعه صنعتی تاکنون در ایران موفق نشود.

مشاور عالی رییس‌جمهور از آغاز عملیات اجرایی ساخت قطب سوم خودروسازی کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این زمینه با شرکت‌های مختلف بخش خصوصی که متقاضی سرمایه‌گذاری‌ در این پروژه هستند درحال مذاکره‌ایم و به زودی نام سرمایه‌گذاران نهایی اعلام خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه این نشست نیز اظهارکرد: پیشنهادات مختلفی برای سرمایه‌گذاری در قطب سوم خودروسازی به دست ما رسیده و درحال بررسی پیشنهادات هستیم.

وی با بیان اینکه 51 درصد محصولات قطب سوم باید ساخت داخل باشد و 30درصد محصولات آن نیز صادر شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی از ایجاد قطب سوم صادرات است، این شرکت بر تولید خودروهای باکیفیت تمرکز خواهد کرد. مشاور عالی رییس‌جمهور با بیان اینکه پس از تعیین سرمایه‌گذاران عملیات اجرایی ساخت قطب سوم خودروسازی کشور به سرعت آغاز می‌شود، تصریح کرد: هدف از ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور افزایش رقابت درصنعت خودرو با هدف ارتقای کیفیت و افزایش صادرات این محصول استراتژیک به خارج از کشور است.

اسماعیلیان: بدنه خودرو موجب بیشترین نارضایتی مشتریان است

اسماعیلیان، معاون پشتیبانی و مدیر تحقیقات مشتری شرکت بازرسی کیفیت خودرو هم در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سالانه از بیش از یک میلیون نفر از مشتریان صنعت خودرو درحوزه فروش و خدمات پس از فروش نظرسنجی شده است، اظهارکرد: براساس این گزارشات میزان رضایت مشتریان از صنعت خودرو تا سال 91صعودی اما در دو سال اخیر به دلیل آغاز تحریم‌ها و توقف تولید برخی از محصولات و واردات قطعات بی‌کیفیت حجم رضایت مشتریان کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین نارضایتی مردم دربخش بدنه خودروها و بیشترین رضایت از لوازم یدکی و عملکرد فرمان‌ها بوده است، افزود: 0.1درصد مشتریان صنعت خودرو جزو مشتریان همیشه ناراضی هستند که همواره کیفیت خودروهای داخلی را پایین‌تر از نقطه مطلوب آن می‌دانند.

معاون پشتیبانی و مدیر تحقیقات مشتری شرکت بازرسی کیفیت خودرو با بیان اینکه شاخص رضایت مشتریان براساس کیفیت فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان تعیین می‌شود، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته هرچه رضایت‌مندی مشتریان از خدمات فروش کاهش یابد به میزان 0.3درصد رضایت آنها از کیفیت خودروها کاهش خواهد یافت حتی اگر این کاهش کیفیت در واقعیت رخ نداده باشد.

وی با اشاره به اینکه در ایران در سه ماهه اول تحویل خودرو به مشتری 5.5 ایراد از سوی مشتری در خودرو شناسایی می‌شود، تصریح کرد: استاندارد این شاخص در سطح بین‌المللی 1.5تا 2ایراد است.


نعمتی: تا کی صنعت خودرو باید توسط دولتی‌ها اداره شود؟

بهروز نعمتی که به عنوان تنها نماینده مجلس شورای اسلامی از طرف کمیسیون صنایع در این نشست حاضر شده بود با انتقاد از اینکه برخلاف تمام مواردی که می‌گویند مصرف سوخت خودروهای داخلی کمتر از 9لیتر است باید بگویم بیشتر خودروهای داخلی مثل پژو مصرفشان بیشتر از 11لیتر در هر 100 کیلومتر است، اظهارکرد: سالانه 18هزارنفر در تلفات جاده‌یی کشته می‌شوند باید بررسی شود که سهم خودروسازان در این مرگ ومیر چقدر است!

وی با بیان اینکه درچند سال گذشته همه تقصیرات را به گردن تحریم می‌انداختیم اما هم‌اکنون با وجود ادامه تحریم، تولید خودرو نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: باید قطب جدید خودروسازی درکشور ایجاد و انحصار ایران‌خودرو و سایپا شکسته شود. در این زمینه نباید سراغ چینی‌ها برویم و شراکت با شرکت‌های دسته دوم کره‌یی و ژاپنی بهتر از همکاری با چینی‌هاست.

نعمتی با اشاره به اینکه واردات خودرو تاکنون 50 هزاردستگاه بوده و تا پایان سال به 100هزار دستگاه می‌رسد، افزود: سوال این است که اگر تعرفه برداشته شود، میزان واردات چقدر خواهد شد و آیا واقعا خودروسازان داخلی می‌توانند به تولید ادامه بدهند یا خیر!این عضو کمیسیون صنایع با اعلام اینکه تا کی صنعت خودرو باید توسط دولتی‌ها اداره شود، تصریح کرد: متاسفانه رانت‌ درصنعت خودرو وجود دارد که به این صنعت اجازه پشرفت نخواهد داد.

به اعتقاد وی، خصوصی‌سازی باید از جایی شروع شود اما آیا این تفکر در مجموعه مدیران دولتی وجود دارد که تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کند. درصورت عدم خصوصی‌سازی تا 500 سال دیگر هم نمی‌توانیم خودرو ملی تولید کنیم همان‌گونه که تاکنون نیز بارها برای خودرو ملی رونمایی کردیم اما در عالم واقع اتفاقی نیفتاد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر