انجمن وارد‌کنندگان و در باغ سبز

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۴۲

اوضاع بازار خودروهای وارداتی خوب نیست درحالی که در نیمه نخست امسال واردات خودرو نسبت به سال گذشته افزایش یافت. بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل وضع قوانین سختگیرانه برای جلوگیری از ورود خودروهای 2500سی‌سی به بالا دچار آشفتگی شد.

به‌گفته مسعود مرکزی باتوجه به این مصوبه قیمت خودروهای بالای 2500 سی‌سی حدود 10 تا 15درصد افزایش یافته است. این واردکننده خودرو با اشاره به اوضاع کلی خودروهای وارداتی به «تعادل» می‌گوید: به‌طور کلی به‌دلیل افزایش واردات، خودروهای وارداتی در بازار زیاد هستند درحالی‌که خریداری ندارند.

حرف و حدیث‌های مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، برخی واردکنندگان را به فکر تاسیس انجمنی انداخت که گفته می‌شود هم‌اکنون این انجمن در حال فعالیت است. طبق اساسنامه تصویبی انجمن واردکنندگان خودرو دارای شخصیت مستقل بوده و به‌صورت صنفی و حرفه‌یی منافع واردکنندگان خودرو و تعادل در بازار واردات و جلوگیری از اجحاف به مصرف‌کنندگان را پیگیری می‌کند.

این در حالی است که بوی خوشی از تاسیس این انجمن به مشام نمی‌رسد چراکه برخلاف گفته رییس سازمان توسعه و تجارت؛ در حال حاضر ضوابط کشور ما این است که واردات خودرو آزاد است و هر کس که کارت بازرگانی داشته باشد می‌تواند اقدام به واردات آن کند.

انجمن واردکنندگان خودرو برای دفاع از چند واردکننده خاص تاسیس شده است که اگر به‌طور واضح‌تر بگوییم برای به انحصار در آوردن واردات خودرو است. انجمن وارد‌کنندگان محلی برای سودجویی برخی شرکت‌ها و البته افراد خاص خواهد بود. با این حال افخمی‌راد می‌گوید: واردات خودرو به‌صورت تجاری هیچ محدودیتی ندارد و هر کس که کارت بازرگانی دارد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند و در انحصار شخص یا اشخاصی نیست.

ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه و تجارت در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود انحصار واردات خودرو تنها در دست چند نفر است؟ گفت: واردات خودرو به‌صورت تجاری هیچ محدودیتی ندارد و هرکس که کارت بازرگانی دارد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند.

وی افزود: البته جهت ارایه خدمات پس از فروش بهتر است سازوکاری باشد که افراد محدود و مشخصی اقدام به واردات خودرو کنند اما در حال حاضر واردات خودرو به کشور آزاد است و در انحصار شخص یا اشخاصی نیست.

این گفته‌های افخمی‌راد در حالی است که مسعود مرکزی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: ایجاد نمایندگی و خدمات پس از فروش مستلزم صرف هزینه‌های سنگینی است که از عهده هر واردکننده‌یی برنمی‌آید و تنها افراد خاص می‌توانند این کار را انجام دهند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر وارد‌کنندگانی که خدمات پس از فروش ارایه می‌دهند اقدام به فروش گارانتی کرده و سود‌های زیادی را روانه جیب خود می‌کنند.

رییس سازمان توسعه و تجارت تاکید کرد: در حال حاضر بخش کمی از خودروهای با برند مشهور توسط نمایندگی‌ها به کشور وارد شده و اکثر آن توسط افراد دیگر وارد می‌شود.

افخمی‌راد تصریح کرد: فروشندگان خودرو نیز تمایل دارند نماینده‌یی مشخص اقدام به خرید خودرو و عرضه آن در کشور جهت ارایه خدمات پس از فروش و گارانتی به مشتری کند.

به نظر نمی‌رسد با به‌وجود آمدن انجمن واردکنندگان خودرو حقوق همه واردکنندگان برابر باشد چراکه این انجمن بستری را برای به انحصار در آوردن واردات خودرو مهیا کرده که تنها از برخی شرکت‌های واردکننده نمایندگانی دور هم جمع شده‌اند و با اعلام اینکه این انجمن دارای شخصیت مستقل است منافع تعداد معدودی از واردکنندگان را پیگیری می‌کنند تا با ایجاد فضای مناسب برای خود، قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دهند. ناگفته پیداست که با شروع فعالیت این انجمن دیگر خبری از وارد‌کنندگان خرد نخواهد بود و قیمت‌ها نیز بر اساس خواسته این انجمن تامین خواهد شد.

بازار خودروهای وارداتی تا پیش از این هم غیرقابل کنترل بود و قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یافتند حال که این انجمن کار خود را آغاز کرده باید شاهد وضعیتی به مراتب آشفته‌تر در بازار خودروهای وارداتی و البته خدماتی به مراتب ضعیف‌تر نسبت به گذشته باشیم. این در حالی است که اعضای این انجمن در باغ سبز نشان می‌دهند اما انحصار در بازار وارداتی‌ها دور از ذهن نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر