اداره‌کنندگان صنعت خودرو، تجربه مدیریت لبنیاتی هم نداشتند

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۴۹

ضعف مدیریت در صنعت خودرو موضوع چندان جدیدی نیست که هربار خود را به نوعی نشان می‌دهد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و بهبود فضای سیاسی و روابط بین‌الملل همه به فکر ارتقای سطح صنعت خودرو افتاده‌اند چراکه در چند سال اخیر این صنعت دچار افت شدیدی شده بود. قطب سوم یکی از مسایلی است که برای بهبود شرایط فعلی صنعت خودرو مطرح می‌شود که چندین بار خبر از منتفی شدن آن رسید. اما علی‌اکبر ترکان عزم خود را جزم کرده است تا قطب سوم رقیبی برای دو خودروساز بزرگ کشور شود. ترکان چندین‌بار با طعنه و کنایه خودروسازان را مانع عدم تحقق قطب سوم می‌دانند. چرا که او معتقد است قطب سوم خودروسازی می‌تواند این صنعت را روبه‌راه کند و راه نجات برای انحصار بازار خودرو در کشور است. با این حال علی‌اکبر ترکان در حاشیه همایش سد و تونل در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قطب سوم خودروسازی در چابهار به‌زودی کار خود را شروع می‌کند و گروه بسیار قدری را جمع‌آوری کرده‌ایم، گفت: خودروسازان داخلی از این رقیب قدر می‌ترسند چرا که کسی که تاکنون نتوانسته بود یک لبنیاتی را اداره کند وارد شرکت خودروسازی شد و این صنعت در کشور را زمینگیر کرد. ترکان با رد اینکه شرکت قطری در چابهار وارد پروژه خودروسازی شده است، گفت: قطعا هیچ شرکت قطری در گروه خودروسازی چابهار حضور ندارد و قطر اصلا شرکت خودروساز نیست. وی با بیان اینکه کاری با شرکت‌های خودروساز داخلی نداریم، گفت: قطعا کار شرکت‌های داخلی برای رقابت با این شرکت بسیار سخت خواهد بود. ترکان با اشاره به گروه خودروساز در چابهار، اظهار داشت: شرایطی را برای این گروه گذاشته‌ایم که قطعا باید این توانایی را داشته باشند که 30درصد محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند و با 50درصد توان داخل محصولات را طراحی کنند و بسازند. وی گفت: از این پس خودروسازان داخلی با رقیب چابکی طرف هستند و با تشکیل قطب سوم خودروسازی در چابهار این شرکت موجب ارتقای صنعت خودروسازی در کشور خواهد شد.

قطب خودروسازی در چابهار منتفی نشده است

مشاور رییس‌جمهور گفت: حضور قطب خودروسازی در چابهار منتفی نشده است. سرمایه‌گذار باید چند ویژگی داشته باشد ازجمله اینکه فقط نگاهش به بازار ایران نباشد و 30درصد محصول تولیدی را صادر کند. مشاور رییس‌جمهور مبنی‌بر اینکه خودروسازهای داخلی می‌توانند در منتفی شدن این اتفاق قدم‌هایی بردارند گفت: خودروسازان داخلی از این موضوع نگران هستند ولی مخالف نیستند. آنها نگرانند چون رقیبی سرسخت به جمعشان اضافه می‌شود و رقابتشان بسیار سخت خواهد بود. وی ادامه داد: ورود سرمایه‌گذار خارجی و ساخت محصول در منطقه آزاد به معنی عدم دفاع ما از خودروسازان فعلی نیست بلکه این امر کمک به سطح کیفیت تولیدات داخلی نیز خواهد شد.

ترکان تصریح کرد: اصلاح ساختار مدیریتی نیز در بهبود شرایط خودروسازی کمک خواهد کرد چرا که درحال حاضر مدیرانی که حرفه‌یی نیستند مسوولیت مدیریت آن را به عهده دارند. اینکه مشاور رییس‌جمهور در صحبت‌های خود بدون اشاره به نام شخص مشخصی گفت‌: کسی که تاکنون نتوانسته بود یک لبنیاتی را اداره کند وارد شرکت خودروسازی شد و این صنعت در کشور را زمینگیر کرد. برای مشخص شدن این شخص می‌توان به سوابق مدیران خودرویی در یک دهه گذشت نگاهی انداخت. مدیران ایران‌خودرو در یک دهه گذشته منوچهرغروی، منوچهر منطقی، جواد نجم‌الدین و هاشم یکه‌زارع بودند و مدیران گروه خودرو‌سازی سایپا احمد قلعه‌بانی، مهرداد بذرپاش، نعمت‌الله پوستین‌دوز و سعید مدنی بودند. این مدیران را شاید به اسم در یاد داشته باشید اما اینکه کدام یک از اینها منظور مشاور رییس‌جمهور بوده است جای سوال دارد؟ از میان این 8 مدیر خودرویی که دو قطب خودروسازی کشور را در این سال‌ها مدیریت کرده‌اند. بذرپاش 28ساله که با حکم احمد قلعه‌بانی به مدیریت پارس‌خودرو منصوب شده بود در میان افکار عمومی و خودرویی‌ها حساسیت ایجاد کرد چرا که به صورت خیلی شبه‌بر‌انگیزی جای کسی را که برای او حکم مدیریت پارس‌خودرو را زده بود، گرفت. این درحالی بود که هیچ‌گونه سابقه مدیریتی پیش از آن نداشت و به یکباره پس از چند ماه مدیریت پارس‌خودرو مدیریت گروه بزرگ خودرو‌سازی سایپا را گرفت. به هرحال اینکه روی سخن ترکان با کدام یک از مدیران خودرویی بود تفاوتی ندارد. به هرحال صنعت خودرو امروز کشور با گذشته‌یی نه‌چندان روشن به‌دنبال توسعه و پیشرفت باشد به نظر می‌رسد قطب سوم خودروسازی یکی از این راه‌ها است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر