اجازه تردد خودروهای پلاک اروندی حق مردم خوزستان است

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۳۲

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: مقایسه آمار واردات ماشین‌های خارجی به تهران با آمار واردات خودروهای پلاک اروندی، نشان می‌دهد که سالانه خودروهای خارجی چند برابر میزان خودروهای پلاک اروندی با مجوز و امضای شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس گمرک به کشور وارد می‌شود اما در این خصوص واکنشی نمی‌بینیم.

سیدشریف حسینی، با بیان اینکه اجازه تردد خودروهای پلاک اروندی حق مردم خوزستان است، اظهارکرد: متاسفانه این روزها با اظهارنظرهای مختلفی در مخالفت با این مصوبه از سوی مسوولان کشوری مواجه شده‌ایم.

وی افزود: کسانی که مخالفت خود را با اجرای مصوبه تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان مطرح کردند، از مسوولان ارشد وزارت صنعت و معدن بوده‌اند اما باید این مساله شفاف شود که مسوولان این وزارتخانه هیچ‌گونه مسوولیتی در خصوص صدور مجوز تردد خودروهای پلاک اروند ندارند و تنها متولی صنعت و تولید هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان‌کرد: برخی مسوولان فکر می‌کنند با مخالفت با این موضوع از تولید داخلی حمایت می‌کنند و مدعی هستند که واردات خودرو اروندی تولید داخلی را دچار چالش کرده است، اما ما با اعداد و ارقام ثابت می‌کنیم که این‌طور نیست.

حسینی تصریح‌کرد: اجرای مصوبه تردد خودروهای پلاک اروندی از زمانی شروع شد که هیات دولت، آبادان و خرمشهر را به‌عنوان منطقه آزاد اعلام کرد، مجوز تردد خودروهای خارجی ابتدا فقط برای این دو شهرستان صادر شد اما پس از پیگیری‌های که صورت گرفته‌، شعاع آن به کل استان افزایش یافت.

وی عنوان ‌کرد: پس از اجرای این‌ مصوبه مجموع واردات خودروهای خارجی به کل استان هفت‌هزار و 200خودرو بوده که 150مورد آن مربوط به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر است، یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر از مردم این دو شهر سه عدد خودرو وارد شده است، همچنین اگر خودروهای حمل و نقل شهری را از این عدد مجزا کنیم، به ازای هر یک‌هزار نفر، دو خودرو وارد شده است. حسینی خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر با تصویب امکان تردد این خودروها در شهرهای اهواز، شادگان، دارخوین، ماهشهر و دشت‌آزادگان، پنج‌هزار و 600خودرو وارد شد؛ یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر، سه عدد خودرو وارد شده است. وی بیان‌کرد: این آمار نشان می‌دهد که به ازای هر یک‌هزار نفر خوزستانی، 1.5خودرو وارد شده است، پس این سوال پیش می‌آید که آیا واردات به حدی بوده که به تولید داخلی ضربه وارد کرده است. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: چرا برای واردات خودروهای خارجی میلیاردی به تهران مخالفتی نمی‌شود اما برای مردم خوزستان که هشت‌سال جنگ را تحمل کرده و تا امروز با مشکلات و تبعات آن زندگی می‌کنند و اکنون یک اقدام رفاهی برای آنان انجام شده، مخالفت می‌شود؟

وی خاطرنشان ‌کرد: واردات خودروهای خارجی نه‌تنها در خوزستان بلکه در استان آذربایجان، منطقه آزاد ارس و سایر مناطق آزاد دیگر کشور انجام می‌شود اما چرا کسی در مورد آن اعتراضی ندارد، این مسایل نشان می‌دهد که متاسفانه نگاه برخی از مسوولان کشوری منطقه‌یی است که باعث شده به خوزستان اهمیت ندهند.

حسینی، ضمن حمایت قاطع از مصوبه تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان خوزستان، اظهارکرد: باتوجه به شرایط و ظرفیت‌های موجود در خوزستان، مردم باید از این مصوبه بهره‌مند باشند.

وی افزود: هیچگاه به این فکر نبوده‌ایم که با اقدامی به تولید داخلی ضربه وارد کنیم و اجزای این مصوبه تاثیری در میزان تولیدات داخلی نداشته است، معتقدیم این موضوع خیلی بزرگ‌نمایی شده است زیرا مردم خوزستان ظرفیت و توان خرید 50درصد از این نوع خودروها را ندارند.

به نقل از ایسنا نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سوال من از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که اگر با اجرای این مصوب مخالف هستید، چرا صنعت خودروسازی در خوزستان راه‌اندازی نمی‌کنید؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر