خصوصی‌سازی؛ اصلی‌ترین راهکار خودروسازی

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۳۸

رییس فراکسیون تولید ملی مجلس گفت: طبق اصل44 باید خودروسازی خصوصی شود اما هنوز خودروسازی ما کاملا دولتی یا شبه‌دولتی است و یکی از عوامل رقابت‌پذیر نبودن خودروسازی همین موضوع است. حسین گروسی با تاکید بر ایجاد قطب سوم خودروسازی، گفت: لازم است هرچه سریع‌تر برنامه‌های دولت برای ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور از قالب حرف و شعار خارج و عملیاتی شود تا با ایجاد رقابت بین خودروسازان، کیفیت، قیمت و خدمات به‌طور موازی متناسب شود. وی افزود: نکته دیگری که متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته مدیریت تعرفه وارداتی است، طبق قانون پیش‌بینی شده است هر سال یک درصد از تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند که خودروسازان به مرور مجبور شوند کیفیت و خدمات خود را ارتقا دهند اما این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته و عملا شاهد اجرای این بند قانونی نیستیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود بااشاره به پیشنهاد برخی خودروسازان به وزارت صنعت برای تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو، گفت: این‌گونه صندوق‌ها دردی از خودروسازان دوا نمی‌کند، ضمن آنکه حمایت‌های کافی از خودروسازان تا به امروز صورت گرفته است و آنچه در صنعت خودرو مغفول مانده تقویت موتور محرکه و نیروی انسانی متخصص با بازدهی و راندمان بالاست و تا زمانی که بخش خصوصی امکان رقابت با خودروسازان موجود را نداشته باشد، نمی‌توان به این اهداف رسید. به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: کاهش قیمت خودرو ممکن است به‌طور مقطعی و دستوری بتواند التهاب بازار را کم کند اما در درازمدت رکود حاصل می‌شود چراکه مردم به امید کاهش قیمت نسبت به بازار خودرو اقبالی نشان نمی‌دهند و خودروسازان توان فروش خود را از دست می‌دهند.

گروسی در پایان تاکید کرد: باید با ایجاد قطب سوم و برداشتن تعرفه، شرایط رقابت در بازار فراهم شود و نمی‌شود با تصمیمات حمایتی از خودروسازان مردم را مجبور به خرید خودرو ایرانی کنند و باید خودرو به جایی برسد که مردم با وجود رقبای خارجی به سمت خرید خودرو داخلی بیایند وگرنه با حمایت و زور تعرفه و صندوق‌های حمایتی مختلف مشکل خودرو در بلندمدت حل نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر