کشمکش خودرو‌های لوکس در گمرک ادامه دارد

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۷۳

طی مصوبه اخیر دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی ممنوع شد. در این مصوبه خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفا امکان مرجوع کردن به خارج از کشور را دارند. همچنین ورود و ترخیص هرگونه خودرو سواری از محل مصوبه‌های قبلی و سایر مصوبات مشابه صرفا برای خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی و پایین‌تر مجاز است. این درحالی است که اگر مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی شامل خودروهای لوکس ثبت سفارش شده یا موجود در گمرک کشور نشوند، زمینه رانت‌خواری واردکنندگان افزایش می‌یابد.

بر این اساس خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفا امکان مرجوع کردن به خارج از کشور را دارند. مصوبه دولت، تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفا در محدوده این مناطق مجاز است و ورود آنها به قلمرو گمرکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر است.

در همین راستا مسعود کرباسیان به بازار خبر گفت: این مصوبه در راستای مصوبه قبلی در 21‌شهریور 1392 ابلاغ شده و خودروهایی که بالای 2500سی‌سی بودند عملا اجازه ورود نداشتند، مگر آنهایی که قبلا وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند که با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140درصد و با ارز خود متقاضی می‌توانستند وارد شوند در حالی که قبل از آن، این خودروها با ارز مرجع و با 70درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند.

وی ادامه داد: این خودروها هم آنهایی بودند که از سال 1391 وارد کشور شده بودند و قبض انبار داشتند. این خودروها به همراه خودروهای سفارتخانه‌ها که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی وارد کشور می‌شدند، بالغ بر 133خودرو پس از آن مصوبه وارد کشور شد. کرباسیان با بیان اینکه این رقم در مقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک درصد است گفت: پیش از آن بالای 63 درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500سی‌سی بودند. هیات دولت بنا بر خواسته‌ مردم، 10روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی متروکه گمرک و همچنین سهمیه‌های خاص و مناطق آزاد را هم ندهد. رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه آخرین ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی‌سی مربوط به مهر 1391 است تاکید کرد: به‌طور متوسط 26روز طول می‌کشید تا یک کالا از گمرک ترخیص شود در حالی که هر یک روز معطلی در گمرک یک‌درصد ارزش کالا محسوب می‌شود، یعنی 26درصد به هزینه واردات واردکننده اضافه می‌شد.

سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه هیات دولت برای ممنوعیت خودروهای با حجم موتور بالای 2500سی‌سی و تکلیف آن خودروهایی که وارد گمرک کشور شد یا ثبت سفارش شده‌اند، اظهار داشت: من نمی‌دانم که مصوبه دولت خودروهای واردشده یا ثبت سفارش شده را هم در بر می‌گیرد یا خیر اما اگر در بر نگیرد این یک رانت بسیار بزرگ برای آنهایی می‌شود که توانسته‌اند این خودروها را وارد بکنند. این نماینده مجلس ادامه داد: این مصوبه باعث می‌شود قیمت خودروهای خارجی بالای 2500سی‌سی بالا برود و مطمئنا این رانتی برای واردکنندگان خواهد بود.

بیاتیان تاکید کرد: هرچه سریع‌تر این واردکنندگان باید شناسایی شوند و همچنین مشخص شود این خودروهای واردشده یا ثبت سفارش شده شامل این مصوبه می‌شوند یا خیر.

وی با بیان اینکه اگر این مصوبه شامل خودروهای موجود در گمرکات شود این خودروها نباید شماره‌گذاری شوند بلکه باید بازگردانده شوند، گفت: اگر تبصره‌یی شامل این مصوبه نشود و ویژه‌خواری صورت نگیرد این خودروها باید برگردند. البته به گفته یکی از نمایندگان، گاهی مصوبه عطف به ما‌سبق نمی‌شود یعنی آن بخشی که واردشده یا ثبت سفارش شده شامل مصوبه نمی‌شود و دولت می‌تواند از ابزارهایی استفاده کند که با عوارض بیشتر ورود این خودروها را هم کنترل کند و مانع رانت‌خواری واردکنندگان شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر