جای خالی سوپر خودروهای خورشیدی در ایران

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۲۴

خودروهای خورشیدی اکنون با گذر از مراحل آزمایشگاهی کم‌کم جای پای خود را در بازار‌های دنیا محکم می‌کنند اما این سوال هنوز دربسیاری از کشورها مطرح است که آیا شرکت‌های خودرو‌سازی دنیا از این پدیده برای ارایه سوپرخودروهای خود استفاده‌ می‌کنند.اکنون شرکت پژو وبنز در محصولات خود از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند. فناوری سلول‌های خورشیدی برای تولید انرژی در زمره گران‌ترین فناوری‌ها محسوب می‌شود و به‌طور کامل در فناوری فضایی استفاده می‌شود. کارشناسان می‌گویند که استفاده عمومی از سلول‌های خورشیدی برای تامین انرژی حرکتی درخودروها توجیه اقتصادی ندارد اما باید راهی برای استفاده از این فناوری در خودروهای عمومی پیدا شود. برخی شرکت‌های خودروسازی در طراحی‌های جدید خود روی سبک وزن شدن، کم‌ مصرف شدن و استفاده از انرژی‌های پاک روی خودروهای عمومی تمرکز کرده‌اند. استفاده از انرژی خورشیدی نیز یکی از گزینه‌های کاربردی این صنعت است. طراحی این خودروها به گونه‌یی است که معمولا پنل‌های خورشیدی روی بدنه و سقف آنها کار گذاشته می‌شود. استفاده از پنل‌های خورشیدی در سقف خودروهای خورشیدی باعث می‌شود علاوه بر روشن نگه داشته شدن فضای داخل خودرو بیشترین توان و انرژی تولید شود. بنابراین مسابقات بین‌المللی خودروهای خورشیدی دراین زمینه برگزارمی‌شود تا بتوان کیفیت خودروهای ساخته شده را افزایش داد. درایران طراحی و ساخت خودرو خورشیدی همچنان درمراحل آزمایشگاهی است و هنوز به صنعت راه پیدا نکرده است. اکنون خودرو خورشیدی هاوین به عنوان قوی‌ترین خودروخورشیدی بین تیم‌های دانشجویی شناخته می‌شود که توانست با کسب مقام هشتم بین 33 تیم به عنوان بهترین تیم مسابقات و تیم نخست آسیا شناخته شود. در خودرو خورشیدی هاوین که تاکنون دو نوع 1 و 2 آن درکشور ساخته شده ازسلول‌های خورشیدی خانواده سیلیکونی استفاده شده است. هاوین ۲ یک خودرو خورشیدی با وزن 220کیلوگرمی است که ابعاد آن 4.5، 1.8, 1.1متر برای طول، عرض و ارتفاع است. سلول‌های خورشیدی مساحت 6 متر مربعی از سطح خودرو را به خود اختصاص داده است. باتری‌های لیتیوم-یونی این خودرو قادرند انرژی مورد نیاز برای حرکت درسرعت 90 تا 150کیلومتر بر ساعت را برای بیش از چهار ساعت تامین کنند. حسین بهرامی،سرپرست تیم خودرو خورشیدی هاوین درباره این موضوع گفت: قوانین جدید مسابقات بین‌المللی موجود به سمتی پیش می‌رود که خودروهای شرکت‌کننده بتوانند درخیابان استفاده شوند.

به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: به مرورتعداد سلول‌های خورشیدی به کار رفته در این خودروها محدودتر می‌شود و باید مصرف انرژی در خودروهای خورشیدی و میزان تلفات کاهش یابد. وی گفت: به‌طورکلی استفاده از سلول‌های خورشیدی درخودروها به میزان حمایت مراکزصنعتی بازمی‌گردد. بهرامی گفت: این حمایت‌ها باعث می‌شود تا سیر تولید خودروهای خورشیدی با سرعت بیشتر از آزمایشگاه به خط تولید انبوه برسد.

وی ابراز امیدواری کرد ایران نیز مانند کشورهای پیشرفته از مرحله طراحی خودروهای خورشیدی برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از هدررفت منابع سوختی، وارد مرحله ساخت صنعتی این خودروها شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر