تناقض‌های شورای رقابت در قیمت خودرو

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۰

هفته گذشته، جلسه مشترک اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شورای رقابت و مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی برای بررسی قیمت جدید خودروهای پرتیراژ داخلی برگزار شد. براساس جدیدترین اخبار به‌دست‌آمده، برخی از محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو و سایپا با کاهش چند‌درصدی مواجه شدند. اما به‌نظر می‌رسد کاهش اعلام‌شده نه‌چندان چشمگیر قیمت خودرو، چیزی به‌جز عوام‌فریبی نیست.

شورای رقابت در خرداد سال‌93 قیمت خودروها را با محاسبه 3.9 تا 6.9‌درصد افزایش اعلام کرد.

با اعتراض خودروسازان و بررسی مجدد قیمت خودرو، درتیرماه 93 شورای رقابت با محاسبه آپشن‌هایی چون یورو4 و ایربگ، 5.5‌درصد به قیمت‌های اعلام‌شده در خرداد افزود. این افزایش قیمت در شرایطی اتفاق افتاد که محاسبه این آپشن‌ها، انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان را به‌دنبال داشت. برخی معتقد بودند خودروهایی که این آپشن‌ها را از سال گذشته هم داشته‌اند، مجددا در محاسبات جدید، مشمول افزایش 5.5‌درصدی شده‌اند. برخی دیگر نیز هزینه‌های اعلام‌شده برای آپشن‌ها را بیش از هزینه واقعی می‌دانستند. اما رضا شیوا که پیش از این همواره مقابل خودروسازان بود، این‌بار با تفکری جدید همسو با آنها بوده و ‌از افزایش قیمت خودرو دفاع کرد که منجر به وارد‌شدن اتهاماتی از‌جمله لابی‌گری وی با خودرو‌سازان شد. پافشاری خودروسازان برای اعمال قیمت‌های جدید اعلام‌شده از سوی شورای رقابت از یک‌سو و اصرار نمایندگان برای کاهش قیمت خودرو از سوی دیگر، موجب بازنگری مجدد قیمت‌های اعلام‌شده از سوی شورای رقابت شد.

در‌حالی‌که خریداران بنا بر وعده نمایندگان مجلس در انتظار نتیجه بازنگری قیمت خودرو بودند، اواخر هفته گذشته رضا شیوا از کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو خبر داد اما این مدیر مسوول نگفت که این کاهش بر‌اساس کدام قیمت اعلام ‌شده است ؟ آیا قیمت‌های سال گذشته کاهش خواهد یافت یا قیمت‌های اعلام‌شده سری‌دوم از سوی شورای رقابت ؟

محاسبه این موضوع زیاد هم کار سختی نیست. به‌طور مثال، اگر به قیمت‌های سال گذشته برگردیم، پژو‌405 قیمتی معادل 23‌میلیون تومان داشته است. قیمت این خودرو در خرداد ماه با افزایش 6.9‌درصدی مواجه و در سری دوم قیمت آن 30‌میلیون و 300 هزار تومان اعلام شد. در آخرین بازنگری نیز به دلیل تیراژ بالا جز خودروهای مشمول کاهش قیمت معرفی شد. قیمت جدید اعلام‌شده پژو‌405 مبلغی معادل 29‌میلیون و 634 هزار تومان است. این خودرو در واقع نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی معادل 28.8 داشته است.

قیمت هفت‌خودروی پرتیراژ داخلی با کاهش چند‌درصدی اعلام شد. این تنها یک عوام‌فریبی بود. چراکه کاهش حداکثر سه‌درصدی قیمت خودرو براساس قیمت‌های اعلام‌شده در تیر بوده است و خودروسازان همچنان سود خواهند برد. آنچه مشخص است، شورای رقابت همچنان شورای رفاقت با خودروسازان است. این کاهش قیمت نیز سودی را برای خریداران به‌دنبال نخواهد داشت. به‌راستی تا کی می‌توان خریداران را با اینگونه مسایل فریب داد؟

جالب است بدانید که کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو تنها شامل یکی از خودروهای پرتیراژ شده و مابقی کاهشی کمتر از سه‌درصد را اعمال کرده‌اند.

این وعده‌ها راه به جایی نمی‌برد

با اعلام قیمت‌ها باز هم نمایندگان حرف‌های نگفته زیادی برای گفتن داشتند. یکی از اعضای ناظر در شورای رقابت اعتقاد دارد خودروسازان موظف به بازگرداندن قیمت به زمان پیش از ابلاغ فرمول جدید شورای رقابت شده‌اند.

در‌حالی‌که قیمت‌های اعلام شده از سوی خودرو‌سازان مغایر با این اظهارنظر است. مددی می‌گوید: خودروسازان تا زمانی‌که پنج شرط اصلی را نظیر افزایش تیراژ و افزایش کیفیت رعایت نکنند حق افزایش قیمت ندارند. فرمول اعلامی شورای رقابت بدون افزایش قیمت تا زمانی‌که خودروسازان به تعهدات خود و شروط شورای رقابت عمل نکرده باشند و تورم بخشی نیز افزایش پیدا نکرده باشد، پابرجا است.

البته به‌گفته رضا شیوا پنج شرط تعیین شده از سوی شورای رقابت توسط خودروسازان اجرا شده است. بنابراین خودروسازان می‌توانند قیمت‌های جدید را اعمال کنند.

به اعتقاد قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس کاهش سه‌درصدی قیمت خودرو کافی نبوده و شورای رقابت و خودروسازان باید تصمیم مناسبی را برای کاهش منطقی قیمت خودرو اتخاذ کنند. وی نیز معتقد است نمایندگان کمیسیون صنایع با مستندات خود موضوع قیمت خودرو را تا رسیدن به نتایج مناسب و کاهش قیمت‌ها پیگیری خواهند کرد.

حال با اینکه باز هم خودروسازان برنده این ماراتون شدند و محصولاتشان با افزایش قیمت مواجه شد، برخی افراد در اظهارنظرات خود از لطف خودروسازان به خریداران سخن می‌گویند. آنها کاهش اندک قیمت خودرو را به‌دلیل رونق بخشیدن به بازار می‌دانند. یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کاهش سه‌درصدی قیمت برخی محصولات شرکت‌های خودروساز را نوعی تخفیف شرکت‌ها به مردم دانست و گفت: خودروسازان برای آرامش بازار این تصمیم را گرفته‌اند.

وی در رابطه با کاهش سه‌درصدی قیمت چند محصول پرتیراژ دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور اظهار داشت: خودروسازان با درنظر گرفتن شرایط بازار به توصیه‌های انجام شده در مورد قیمت خودرو عمل کرده و سه‌درصد تخفیف را برای مردم در نظر گرفته‌اند تا شرایط بازار به سمت آرامش پیش رود.

این عضو انجمن قطعه‌سازان، با بیان اینکه التهابات این روزهای بازار خودرو و البته اعتراض بخش‌های مختلف از‌جمله مجلس باعث شد تا خودروسازان چنین تخفیفی را برای مشتریان در نظر بگیرند، افزود: با افزایش حجم تولید و فروش محصولات در بازار ممکن است در آینده شاهد کاهش و منطقی شدن قیمت خودرو در سطح بازار باشیم.

نعمت‌زاده باز هم وعده داد

در‌حالی‌که وزیر صنعت همواره از کاهش قیمت‌ها به‌واسطه افزایش تیراژ تولید سخن به میان می‌آورد، با افزایش چشمگیر تیراژ خودروها در سال جاری بازهم شاهد افزایش قیمت بودیم و وعده وی نیز عملی نشد.

نعمت‌زاده که اخیرا یکی از مهم‌ترین حامیان خودروسازان به شمار می‌رود، در آخرین اظهارات خود باز هم بر کاهش قیمت‌ها با افزایش تیراژ تولید تاکید کرده است. وزیر صنعت با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو وظیفه این وزارتخانه نیست و در اختیار شورای رقابت قرار دارد، گفت: با افزایش تولید، قیمت خودرو کاهش می‌یابد. قیمت خودرو به‌طور قانونی در اختیار شورای رقابت قرار دارد.

وی تصریح کرد: خودروسازان اعلام کرده‌اند که به‌زودی با افزایش تولید، بازار صرفه‌جویی‌هایی خواهد داشت.

نعمت‌زاده با اعلام اینکه تلاش ما این است که ساخت داخل را افزایش دهیم، اظهار امیدواری کرد با افزایش تولید بتوان مقداری از منافع را کاهش داد و تخفیف اعمال کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر