خیمه‌شب‌بازی واردات خودروهای لوکس

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۱۴

در چند هفته گذشته پس از صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری درخصوص واردات خودروهای لوکس، شاهد واکنش‌های مختلفی به این مساله بودیم تا اینکه مصوبه جدید دولت درخصوص واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500سی‌سی هفته گذشته ابلاغ شد. اسحاق جهانگیری هم از موضع‌گیری‌های اخیر در مورد واردات خودرو انتقاد کرد البته رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از تدابیر جدید دولت برای واردات خودرو خبر داد تا سرانجام واردات خودرو که بحث داغ این روزهای عده‌یی شده بود را سامان دهد. در هر صورت طی ابلاغیه جدید دولت، خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500سی‌سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفا امکان مرجوع کردن به خارج از کشور را دارند. اما طی آمار اداره گمرکات، خودروهایی که در سال جدید وارد شده‌اند مربوط به مجوزهای هستند که در دولت گذشته به برخی افراد خاص اعم از ورزشکاران و جانبازان داده شده است.


واردات 31‌هزار خودروی لوکس در سال88

معاون اول رییس‌جمهور ضمن اشاره به واردات خودروهای لوکس اظهار داشت: حرف‌هایی در رسانه‌ها راجع‌به واردکردن خودروهای لوکس زده شد. به‌طوری‌که گویی در این دولت واردات خودروهای لوکس انجام شده است. ما گفتیم اگر معنای خودرو لوکس، خودرو 2500سی‌سی به بالاست از سال1391 ورود این نوع خودروها ممنوع بوده است.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: از همین خودروها در سال1388 به تعداد 31‌هزار دستگاه وارد شد ولی امسال فقط 133دستگاه خودرو از این نوع مجوز ورود گرفته‌اند اما ببینید که در یک ماه اخیر چه خیمه‌شب‌بازی به‌راه انداخته‌اند به‌طوری که تصویر هواپیمایی را نشان می‌دهند که خودرو لوکس از آن بیرون می‌آید. حالا یک وقت رییس‌جمهوری به ایران آمده و به‌هر‌دلیلی تصمیم گرفته که خودرو خود را با خود بیاورد.

او با بیان اینکه این موضع‌گیری‌ها منصفانه نیست و موضع‌گیری ما باید به‌نفع صنایع کشورمان باشد گفت: فضایی که گاهی اوقات علیه سیستم بانکی کشور هم ایجاد می‌شود منصفانه نیست. جهانگیری با بیان اینکه همه ما باید در موضوعات اصلی اقتصاد با یکدیگر هم‌نظر باشیم گفت: ما مصمم هستیم که بازار سرمایه‌مان بازار قوی و تاثیرگذار در اقتصاد ایران باشد و خوشحال می‌شویم که سود شرکت‌ها روزبه‌روز بیشتر شود.


تعرفه گمرکی خودروهای لوکس دو‌برابر شد

از سویی دیگر مسعود کرباسیان با بیان اینکه آخرین ثبت‌سفارش خودروهای با حجم موتور بیش از 2500‌سی‌سی مربوط به مهر1391 بوده است، گفت: رقم واردات این دست از خودروها در سال جاری کمتر از هفت‌میلیون دلار بوده است. وی با بیان اینکه مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500‌سی‌سی در راستای مصوبه شهریور سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: براساس مصوبه قبلی این خودروها عملا اجازه ورود نداشتند مگر آنهایی که قبلا وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند.

رییس کل گمرکات ایران با بیان اینکه در گذشته این خودروها یا اصطلاحا خودروهای لوکس با ارز مرجع و 70‌درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند اظهار کرد: خودروهایی که در سال گذشته وارد شده‌اند و مجوز گرفتند با دو‌برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140‌درصد و با ارز خودمتقاضی می‌توانستند وارد شوند. بنابراین خودروهایی که در‌حال‌حاضر وارد شده‌اند نیز خودروهایی بودند که از سال1391 وارد شده و قبض انبار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: این خودروها به‌همراه خودروهای سفارتخانه‌ها که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی وارد کشور می‌شدند در مجموع 133خودرو بوده که این رقم درمقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک‌درصد است. در حالی‌که پیش از این، بیش از 63‌درصد خودروهای وارداتی با حجم موتور بیش از 2500‌سی‌سی بودند.

کرباسیان با بیان اینکه آخرین ثبت‌سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500‌سی‌سی مربوط به مهر1391 بوده است، گفت: در سال‌های قبل به‌طور متوسط در هر سال 600‌میلیون دلار واردات این خودروها بوده که در سال جاری این رقم کمتر از هفت‌میلیون دلار بوده است. بر همین اساس هیات‌دولت نیز تصمیم گرفت با توجه به خواسته مردم اجازه ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی متروکه گمرک، سهمیه‌های خاص و همچنین مناطق آزاد را هم صادر نکند.


خودروسازان باید به فکر ارتقای سطح کیفیت و تنوع خودرو باشند

شاید کم‌کردن واردات خودرو یا بالا‌بردن تعرفه گمرکی واردات خودرو راهی برای رونق اقتصاد کشور باشد. اما نمی‌توان این را تنها راه‌حل دانست چراکه به‌هرحال خودروساز‌های کشور باید فکری به حال کیفیت خودروهای خود کنند تا بتوانند جای خالی خودروهای خارجی را برای مردم پر کنند. در این راستا بهروز نعمتی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه واردات خودروهای لوکس تاکنون انجام شده که البته اکثر این خودروها با استفاده از مجوزهای جانبازان و قهرمانان ملی وارد شده‌اند.

نماینده اسدآباد در مجلس با اشاره به ممنوعیت واردات خودروهای لوکس طی مصوبه اخیر دولت به «تعادل» گفت: خودروسازان باید به فکر ارتقای سطح کیفیت صنعت خودرو باشند و به‌گونه‌یی رفتار کنند که برای خرید خودروهای داخلی در مردم ایجاد انگیزه کرده و بتوانند جای خالی خودروهای خارجی را تا حدودی

تامین کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در هر صورت ما نمی‌توانیم بازار خودرو داخلی را به حال خود رها کنیم. خودروسازان باید به این موضوع توجه کنند و به‌دنبال تامین خواست مردم در کیفیت و تنوع خودرو برای طبقات مختلف جامعه باشند. نعمتی همچنین با اشاره به قانع‌کننده نبودن سطح کیفی خودروهای داخلی گفت: متاسفانه با خودروهای موجود در بازار، تمام خواست مردم از نظر کیفی و تنوع در نظر گرفته نمی‌شود و باید با اجرای ممنوعیت واردات خودرو لوکس به فکر بالا‌بردن سطح کیفیت خودروهای داخلی نیز باشیم.

وی در پایان افزود: این موضوع را در نظر داشته باشیم که نمی‌توان برای همیشه در را به روی بازارهای جهانی بست و خواست مردم را به حال خود واگذار کرد، به‌هرحال باید فکری به حال صنعت خودرو کشور کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر