بازار خودروهای فرسوده داغ شد

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۱

«ماشین‌های فرسوده شما را با بالاترین قیمت خریداریم» این آگهی‌ها شاید به چشم شما هم خورده باشد. شاید در لحظه اول به نظرتان آگهی خوب و جذابی است و به این فکر می‌کنید که به‌هرحال کسانی هستند که خودروی فرسوده را با قیمت بالاتری می‌خرند، اما با کمی تامل می‌توان به این مساله هم فکر کرد که حتما دلیل مهمی باعث شده خودروهای فرسوده به بالاترین قیمت خریداری شوند. نکته جالب این است که وقتی با آنها تماس می‌گیرید رقمی را که به شما می‌گویند چندان هم بالا نیست مثلا یکی از آنها می‌گوید هیچ فرقی در مدل و نوع خودروی شما ندارد و ما خودروی فرسوده شما را 3میلیون و 400 هزار تومان می‌خریم. در حالی که طبق اعلام انجمن صنفی مراکز اسقاط، قیمت خودروهای فرسوده 3میلیون و 900 هزار تومان است. این موضوع را باید در نظر داشت که کسانی هستند که با این آگهی‌ها حتی با قیمت پایین‌تری خودروهای فرسوده را از صاحبانشان می‌خرند.

این خرید و فروش هم مانند همه خرید و فروش‌ها شاید سود و زیانی داشته باشد. اما موضوعی که دلیل توجه به خرید و فروش خودروهای فرسوده می‌شود، تعداد کثیر آگهی‌ها و رونق بازار این خودروها در اوضاع بی‌حال و رکود بازار خودروهای دیگر است.

یکی از صاحبان آگهی‌ها خرید خودروهای فرسوده به «تعادل» گفت: هیچ فرقی در مدل و نوع خودروی فرسوده وجود ندارد و تنها با قیمت 3میلیون و 400 هزار تومان خودروی فرسوده را می‌خریم. اما نکته مهم در این خرید و فروش‌ها این است که خودروهای فرسوده پس از فروش چه می‌شوند و سرنوشت آنها چیست؟ به گفته این خریدار و صاحب آگهی، خودروهایی که بین سال 49 تا 83 هستند خودروی فرسوده محسوب می‌شوند که پس از خرید از صاحبان خودروهای فرسوده پول به فروشنده پرداخت می‌شود.

این خریدار خودروهای فرسوده می‌گوید که این خودروها پس از خرید پرس می‌شوند و بعد از آن به شرکت‌های ذوب‌آهن فروخته می‌شوند تا تبدیل به آهن شوند. البته پلاک خودروهای فرسوده پس از 40 روز از طریق راهنمایی و رانندگی قابل بازگردانی است. وی همچنین در خصوص تنها نرخ خرید خودروهای فرسوده می‌گوید: اگر قرار باشد براساس مدل و کیفیت خودرو را خریداری کنیم می‌توانستیم از طریق نمایشگاه‌های اتومبیل این کار را انجام دهیم. اما نکته جالب و مهم این است که تبدیل خودروی فرسوده به ذوب‌آهن یکسوی ماجرا است و سوی دیگر آن ماجرای خرید و اسقاط خودروهای فرسوده برای واردات خودرو است چرا که از 26 خرداد امسال وارد‌کنندگان خودرو موظف شدند به جای پرداخت هزینه گواهی اسقاط خودرو برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند. گواهی اسقاط ارزشی معادل 5میلیون و 400 هزار تومان دارد که واردکنندگان باید معادل آن خودروی فرسوده اسقاط کنند. هدف از اجرای طرح اسقاط خودرو در مقابل واردات، خروج خودروهای فرسوده و کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور است که معیار تعداد اسقاط خودروی فرسوده، میزان مصرف سوخت خودرو‌های وارداتی است.

به‌هرحال این مصوبه با تمام محاسن خود موجب رونق بازار خودروهای فرسوده شده است که واردکنندگان خیل عظیم آگهی‌ها را در این راستا منتشر می‌کنند به‌گونه‌یی که حتی زمانی که وارد ایستگاه بی‌آرتی می‌شوید یا در پیاده‌رو قدم می‌زنید ممکن است زیر پایتان این آگهی را مشاهده کنید. شاید اگر خودروی فرسوده داشته باشید جذب آگهی شوید. البته باید مراقب باشید بالاترین قیمت آگهی‌های خریداران خودروهای فرسوده پایین‌ترین قیمت بازار خودروهای فرسوده نباشد چرا که قیمت‌های این بازار نه تنها منطقی ندارد بلکه هر روز براساس میزان خرید و فروش، بالا و پایین نیز می‌شود.

باید در نظر داشت که براساس اعلام مرکز اسقاط کشور در حال حاضر خودروهای بین سال‌های 49 تا 83 جزو خودروهای اسقاطی به شمار می‌روند که هزینه خرید مصوب در نظر گرفته شده برای آنها 3میلیون و 900هزار تومان است. به‌نظر می‌رسد مشکل در ثبت‌نام اینترنتی و راه طولانی امور اداری برای اسقاط خودرو یکی از دلایل رونق این بازار است. به‌هرحال بی‌حالی بازار خودرو در تابستان باعث خوابیدن تب بازار خودروی فرسوده نشده است و دلالان خودروهای فرسوده بیشتر از همیشه خواهان خرید این خودروها هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر