رکود فروش نقدی و آنی ادامه دارد

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۷۸

از چند ماه پیش مشتریان خودرو، قربانی مناقشات قیمت‌گذاری شدند. درگیری‌هایی که نه تنها موجب شد خریداران از این بازار روی بر گردانند، بلکه خودروسازان را در فروش محصولاتشان با مشکلاتی مواجه کرد. بی‌رونقی بازار خودرو کار را به‌جایی رساند که برخی از فعالان بازار ادعا داشتند در طول هفته شاید تنها یک معامله را انجام دهند.

جملاتی همچون «خودرو بخرید» یا «خودرو نخرید» چند ماه است که ذهن مشتریان را درگیر کرده است. یک‌روز وزیر و روز دیگر خودرو ساز، لحظه‌یی شورای رقابت و ساعتی نمایندگان. صحبت‌هایی که هیچ کدام با یکدیگر همخوانی نداشتند و هر کس ساز خود را در این دعوا کوک می‌کرد.

اعلام چند مرحله‌یی قیمت خودرو نیز باعث شد بازار به‌کما فرو رود و قیمت‌ها ثبات نداشته باشد. به گفته برخی از فعالان بازار یک شبه قیمت‌ خودروهای داخلی یک تا سه‌میلیون تومان کاهش می‌یافت و باعث زیان آنها می‌شد. از این رو نمایشگاه‌داران همواره خواهان ثبات قیمت‌ها بودند.

البته حضور دلالان در این بازار نیز کار را برای نمایشگاه دارانی که باید مالیات و هزینه‌های دیگر را بپردازند، سخت می‌کند. هر چند با کاهش تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار، حضور واسطه‌ها نیز کم‌رنگ‌تر شده است. اما نمی‌توان این گروه را در بازار خودرو دست کم گرفت. رونق بازار نه تنها معیشت نمایشگاه‌داران را تامین می‌کند بلکه در وضعیت اقتصادی خودروسازان نیز تاثیر بسزایی دارد. بنابراین بازاری فاقد خریدار قطعا به‌زیان هر دو گروه خواهد بود.

پس از سکوت سنگینی که بر بازار خودرو طی چند ماه اخیر حاکم بود و پس از خاموش شدن آتش تند نمایندگان مجلس برای کاهش قیمت خودرو، بازار نیز شاهد خرید و فروش‌های بیشتری نسبت به‌روزهای گذشته است. فعالان بازار از رونق معاملات خودرو خبر می‌دهند. به‌نظر می‌رسد خریداران بالاخره راه خود را با اطمینان بیشتری انتخاب کرده‌اند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از افزایش معاملات در بازار خودروهای داخلی خبر می‌دهد و می‌گوید: در هفته اخیر در بازار شاهد افزایش پنج تا 10درصدی حجم معاملات بازار خودروهای داخلی بوده‌ایم. البته با وجود رونق در بازار خودرو همچنان برخی از متقاضیان در انتظار کاهش قیمت خودرو هستند. وی اظهار می‌دارد: هم‌اکنون اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی جز در یکی دو مدل از خودروها، به صفر رسیده است.

هر چند بازار خودروهای داخلی این روزها رونق گرفته است اما وارداتی‌ها همچنان با رکود مواجه هستند. به گفته برخی از فعالان بازار هم‌اکنون به‌دلیل قانون جدید واردات خودرو، قیمت اغلب خودروهای وارداتی بین 6 تا هفت‌میلیون تومان افزایش یافته است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز در خصوص بازار خودروهای وارداتی می‌گوید: مصوبه‌یی که در ارتباط با واردات خودرو و اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد موجب شده که بازار خودروهای وارداتی ضمن تداوم رکود با افزایش چند درصدی در قیمت مواجه شود. به‌نظر می‌رسد در شرایط ایجاد شده برای وضعیت بازار خودروهای وارداتی و قانون جدید اسقاط خودروهای فرسوده در مقابل واردات باید ساماندهی در این ارتباط صورت گیرد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح می‌کند: پیش از این واردکنندگان از مکان مشخصی خودروهای اسقاطی را خریداری و قیمت خودروهای اسقاطی کاملا مشخص بود اما با قانون جدید، متاسفانه قیمت خودروهای اسقاطی نامشخص است. فعالان بازار خودرو از احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های آینده خبر می‌دهند. با توجه به اینکه سال 2014 میلادی رو به اتمام است و طبق عرف معمول خودروسازان بین‌المللی چند ماه قبل از پایان سال جاری میلادی، خودروهای تولیدی خود را با مدل سال جدید عرضه می‌کنند، در چند ماه آینده شاهد ورود خودروهای وارداتی مدل 2015 به بازار ایران خواهیم بود. این در حالی است که ‌هم‌اکنون نیز تعداد خودروهای مدل 2014 عرضه شده در بازار بیشتر از تقاضای این محصولات است.

در این شرایط فعالان بازار خودرو معتقدند که با ورود و عرضه خودروهای مدل 2015 به بازار ایران و به‌شرط ثبات نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت خودروهای مدل 2014 عرضه شده در بازار ایران خواهیم بود.

البته این افراد پیش‌بینی می‌کنند که در صورت به‌نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 و با توجه به‌تاثیر مثبت این موضوع در کاهش قابل توجه هزینه‌های واردات خودرو به‌کشور، قیمت تمام خودروهای وارداتی کاهش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

در این میان که روزهای خوب بازار خودرو خبرساز شده، برخی نیز این نظریه را انکار می‌کنند و معتقدند مشتریان در انتظار تحقق وعده کاهش 30درصدی قیمت خودرو که توسط نمایندگان داده شد، هستند. به‌عقیده برخی از کارشناسان، فروش اقساطی خودرو و طرح‌های ویژه‌یی که از سوی خودروسازان برای عرضه محصولشان ارایه می‌شود، می‌تواند بازار را از این وضعیت نجات دهد. البته برخی از خودروسازان به‌خصوص مونتاژ‌کنندگان خودروهای چینی، این طرح را آغاز کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد چینی‌ها سریع‌تر از مدیران خودروسازی ایران، برای داشتن سهم بیشتر از بازار دست به‌کار شده‌اند.

یکی از مدیران خودروساز کشور در این خصوص می‌گوید: برای تحریک بازار به خرید خودرو، طرح فروش‌های لیزینگی در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، آمارها نشان می‌دهد فروش لیزینگی ما در پنج ماهه اول سال جاری، به اندازه سال گذشته بوده است.

وی می‌افزاید: فروش لیزینگی را نیز با شرایط مناسب برای مردم در برنامه قرار داده‌ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز بازار را که البته دسترسی به‌منابع مالی کمتری دارند، پوشش دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر