رد ادعای بسته بودن مرز به روی کامیون‌های ترکیه‌ای

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۳۶

معاون وزیر راه و شهرسازی با رد ادعای رسانه‌های ترکیه، می‌گوید بسته شدن مرز به روی کامیون‌های ترانزیتی ترکیه به هیچ‌وجه صحت ندارد. به گزارش ایسنا، تردد کامیون‌های ترانزیتی ایران و ترکیه‌ بین دو کشور طی دو ماه گذشته به‌دلیل اختلافات دو طرف برسر دریافت مابه‌التفاوت قیمت سوخت با مشکلاتی همراه بوده و روز گذشته رسانه‌های ترکیه‌یی مدعی شدند که ایران به‌طور یک‌طرفه مرز را به روی تریلی‌های این کشور بسته است.

داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری کشور با رد این موضوع گفت: چنین تصمیمی به هیچ‌وجه اتخاذ نشده و ما فقط براساس درخواست مقامات ترکیه به جای وضع عوارض جدید قصد پلمب باک‌ کامیون‌های آنها را داشتیم، اما متاسفانه به‌دلیل عدم وجود محل پلمب روی باک‌ها توقفی در تردد آنها ایجاد شده که امیدواریم با آمادگی آنها تردد به حالت قبلی بازگردد. وی افزود: درحال حاضر هیچ‌گونه منعی برای رفت‌وآمد کامیون‌های ترکیه و هیچ کشور دیگری جز رژیم صهیونیستی وجود ندارد. کشاورزیان گفت: در چارچوب موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌یی بین دو کشور طرفین باید هیچ عوارضی از یکدیگر نگیرند مگر در مواردی نظیر مابه‌التفاوت قیمت سوخت که در توافق قید شده است.

وی افزود: از آنجا که در کشور ما قیمت سوخت از قیمت‌های جهانی خیلی پایین‌تر است، در سال‌های گذشته رقمی را به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت سوخت از کامیون‌های ترکیه‌یی دریافت می‌کردیم و آنها مجاز بودند همانند یک شهروند ایرانی سوخت‌گیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال‌های اخیر با افزایش سهم ناوگان ایرانی در حمل‌و‌نقل، طرف‌های ترکیه‌یی نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت اعتراض داشتند و می‌گفتند ما سوخت نمی‌خواهیم و با باک پر می‌آییم و شما باک کامیون‌های ما را پلمب کنید.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات پلمب کردن و شکست تجربه قبلی در سال‌های گذشته ما این موضوع را قبول نمی‌کردیم.

وی افزود: از این رو آنها به‌زعم خود رفتار متقابلی ارایه کرده و از ما عوارض تفاوت قیمت سوخت گرفتند درحالی که سوختی به کامیونداران ما نمی‌دادند و این پول عوارض تلقی می‌شد. ما حق داشتیم رفتار متقابلی داشته باشیم. رییس سازمان راهداری کشور خاطرنشان کرد: آنها سپس عوارض خود را دو برابر کردند اما از آنجا که این رفتارها مغایر روابط دوجانبه و تصمیمات کلان برای توسعه روابط دو کشور بود پیشنهاد خود آنها مبنی بر پلمب کامیون‌های ترکیه‌یی را بررسی کردیم.

کشاورزیان افزود: از حدود 40 روز قبل به طرف ترکیه‌یی اعلام کردیم که از اول دسامبر کامیون‌های آنها را پلمب خواهیم کرد اما متاسفانه از روز گذشته (اول دسامبر) که قصد پلمب داشتیم با وجود اطلاع‌رسانی ما و باوجود اینکه خودشان همیشه اعلام می‌کردند ماشین‌های ما را پلمب کنید نه تنها با باک خالی به ایران آمده بودند بلکه باک‌ها جانمایی پلمب نداشت.

وی گفت: طی دو ماه گذشته دو طرف به ازای هر 100کیلومتر تردد کامیون‌ها 50 یورو عوارض از یکدیگر دریافت می‌کردند ما در مقابل به آنها سوخت ارزان 500 تومانی می‌دادیم ولی آنها سوختی به ما نمی‌دادند و ما حق داشتیم عوارض دیگری وضع کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ترک‌ها همیشه ماشین‌های ما را پلمب می‌کردند تا کامیونداران سوخت را به قیمت بالا در کشور آنها نفروشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر