درآمدهای صنعت خودرو جایگزین نفت

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۴۸

گروه حمل‌‌و‌نقل و خودرو روز گذشته سالن همایش‌های برج میلاد پذیرای میهمانان پرشمار خارجی از شرکت‌های معتبر خودروساز و قطعه‌ساز بود.

این همایش با هدف احیای صنعت خودروی کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری و شرکای خارجی جدید، معرفی فناوری، تولیدات و نوآوری‌های صنعت خودروی ایران، تعامل با طرف‌های خارجی برای رفع موانع موجود بر سر تعاملات مالی و اقتصادی صنعت خودرو، معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعت خودروی ایران، بررسی کیفیت محصولات صنعت خودروی کشور و تطابق آن با نمونه‌های خارجی و استانداردهای بین‌المللی و بررسی زمینه‌ها و پتانسیل‌های موجود برای ارتقای صنعت خودروی کشور برگزار شد و در این همایش میهمانانی از بیش از 30کشور جهان و همچنین سفرای خارجی بیش از 17کشور در آن شرکت کرده‌اند. در این همایش مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت،معدن‌وتجارت ضمن اشاره به رشد تولید خودروی سواری و کسب رتبه هفدهم دنیا دراین‌خصوص، گفت: امیدواریم بالاترین رشد تولید خودرو در جهان در سال 2014 میلادی مربوط به ایران باشد؛ به‌گونه‌یی که هم‌اکنون در زمینه تولید خودروهای سواری رتبه هفدهم و در کل صنعت خودرو رتبه نوزدهم جهان را کسب کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته دو رتبه رشد داشته است. وزیر صنعت گفت: در حال حاضر گردش مالی صنعت خودرو ۱۲میلیارد دلار است و وزارت صنعت در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی سیاست‌های منسجمی را برای توسعه صنعت خودرو کشور پیش‌بینی کرده است. به‌گفته نعمت‌زاده، سهم ارزش افزوده صنعت خودرو در بخش صنعت کشور حدود 18.8‌درصد و سهم اشتغال صنعت خودرو و قطعه نیز حدود 10 تا 12‌درصد اشتغال صنعتی کشور است. برنامه تولید خودرو در سال جاری یک‌میلیون و 200‌هزار دستگاه است که در هشت‌ماهه نخست امسال 724‌هزار دستگاه خودرو تولید شده و 95‌درصد برنامه محقق شده است.

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت در ادامه گفت: برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی مشوق‌هایی چون 50‌درصد بخشودگی مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی حداقل 30‌درصد محصول تولیدی را به بازارهای خارجی صادر کنند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز مطرح داخلی به شرکت‌های خارجی به شرط 30‌درصد صادرات محصولات از دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: حضور شرکت‌های خودروساز خارجی که چه از طریق همکاری با شرکای داخلی و چه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم باید با لحاظ کردن توان طراحی و بهره‌گیری از قطعه‌سازان داخلی باشد. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت ادامه داد: در سیاست‌های تدوین شده در وزارت صنعت،معدن‌وتجارت آن دسته از بنگاه‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت که حداقل عمق ساخت داخلی قطعات را رعایت کنند.

نعمت‌زاده افزود: متوسط میزان دی‌اکسیدکربن تولیدی ناوگان خودرویی ایران باید از 190گرم در کیلومتر در حال حاضر به 100گرم در کیلومتر تا سال 2025 کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ایجاد خط تولید موتورهای بنزینی بر پایه سی.ان.جی با استاندارد یورو 5 و یورو6 و با ظرفیت سالانه یک‌میلیون دستگاه از مهم‌ترین برنامه‌های ما است، خاطرنشان کرد: طراحی و تولید خودروهای صادراتی ترجیحا با مشارکت شرکت‌های معتبر جهانی به میزان 500‌هزار دستگاه در سال از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

وزیر صنعت،معدن‌وتجارت ادامه داد: تولید ون چندمنظوره با ظرفیت 50‌هزار دستگاه در سال و ایجاد خط تولید گیربکس‌های اتوماتیک با ظرفیت بیش از 200‌هزار دستگاه در سال از دیگر برنامه‌های مدنظر در آینده است. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: ایجاد خط تولید موتورهای سبک دیزلی و افزایش توان تولید و طراحی مجموعه‌های کنترل و مدیریت الکترونیکی خودروها از دیگر برنامه‌های مدنظر خواهد بود.


تولید 30‌ درصد خودروهای جهان در آسیا

رییس انجمن جهانی خودروسازان همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران را فرصت مناسبی برای تبادل‌نظر شرکت‌های مختلف در این زمینه دانست. آرنو بورگار رییس انجمن جهانی خودروسازان در پیامی به دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اظهار کرده است: این همایش فرصت مناسبی برای تمام طرفین ذی‌نفع در صنعت خودرو برای تبادل‌نظر در زمینه همکاری در منطقه خاورمیانه و ایران است.

وی ادامه داد: تولید خودرو در جهان در سال 2013 معادل 87‌میلیون دستگاه بود که منطقه آسیا و جنوب شرقی آسیا 53‌درصد این تولید را به خود اختصاص داده است؛ 24‌درصد این محصولات نیز در امریکای شمالی و 23‌درصد در اروپا تولید شده است. رییس انجمن جهانی خودروسازان افزود: سال گذشته 40‌میلیون دستگاه خودرو در آسیا و خاورمیانه ازجمله ایران تولید شد به‌گونه‌یی که تعداد خودروهای تولیدی در آسیا معادل 30‌درصد خودروهای تولیدی در جهان و بیش از تولید میزان خودروهای امریکای شمالی و اروپا است. وی خاطرنشان کرد: برای غلبه بر مشکلات و چالش‌های جهانی شرکت‌های خودروسازی باید تبادلات نزدیک‌تری با هم داشته باشند که برگزاری همایش‌های اینچنینی راهکاری دراین زمینه است.


ایران شریک استراتژیک رنو

پیمان کارگر در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار داشت: ایران یک کشور بسیار استراتژیک برای رنو محسوب می‌شود و به همین دلیل در آینده به سرمایه‌گذاری خود در این کشور ادامه خواهیم داد. قائم‌مقام منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو، محلی‌سازی را یکی از سیاست‌های شرکت رنو عنوان کرد و گفت: در حال همکاری با تامین‌کنندگان هستیم و اگر در زمینه محلی‌سازی کاری انجام ندهیم در زمان مناسب نمی‌توانیم قطعات لازم را برای تولید مهیا کنیم. وی با بیان اینکه دستیابی به محلی‌سازی تا 80‌درصد ازجمله اهداف شرکت رنو است، گفت: طی چند سال آینده باید به این هدف دست یابیم. کارگر با بیان اینکه قصد داریم در ایران محصولات باکیفیت و مقرون به صرفه تامین کنیم، افزود: انتقال دانش فنی به ایران ازجمله اهداف شرکت رنو است. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید 300‌هزار دستگاه خودرو در کارخانه‌های ایران توسط شرکت رنو وجود دارد گفت: متاسفانه در حال حاضر آن‌طور که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نمی‌شود ولی به‌دنبال فعال کردن این ظرفیت هستیم.

در ادامه این همایش، برونه فوشه سفیر فرانسه در ایران نیز اظهار داشت: فرانسه مایل به ادامه حضور در اقتصاد ایران است و در این مورد منتظر نتایج مذاکرات ایران و گروه 1+5 هستیم. وی ادامه داد: منتظر لحظه تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری در موضوع هسته‌یی ایران هستیم تا فرانسوی‌ها بتوانند در ایران مشارکت جدی‌تری داشته باشند. نشانه‌هایی از اراده صنعتگران فرانسوی به ادامه سرمایه‌گذاری در ایران می‌بینیم.

تولید محصولات جدید پژو در ایران

قائم‌مقام پژو سیتروئن با اشاره به اینکه پژو سیتروئن با فناوری‌های روز حضور خودروهای خود را در ایران مستحکم‌تر خواهد کرد، گفت: در آینده نزدیک محصولات جدید خود را در ایران تولید خواهیم کرد.

قائم‌مقام گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از علاقه‌مندی این شرکت به همکاری تاریخی با ایران خبر داد و گفت: با شریک ایرانی خود بحث‌های زیادی را دنبال می‌کنیم. گروه پژو سیتروئن علاقه‌مند به همکاری تاریخی با ایران است و با استفاده از فناوری روز، حضورش را در ایران مستحکم‌تر می‌کند.

نماینده پژو با بیان اینکه نوآوری یکی از مسایل مهم در گروه پژو سیتروئن است، افزود: این گروه خودروسازی با سه برند فعالیت دارد که یکی از آنها شرکت پژو است و حدود 43‌درصد از تولیدات این شرکت در خارج عرضه می‌شود. شرکت سیتروئن نیز یکی دیگر از برندهای ما است که سالانه 41‌درصد از محصولات این شرکت در خارج از اروپا به فروش می‌رسد. کومار با اشاره به تولید دو خودروی جدید در سال 2014 توسط شرکت SD گفت: نوآوری یکی از مسایل در کشور است و در حال حاضر تولید ماشین‌های هیبریدی در دستورکار این شرکت قرار دارد.


به‌دنبال همکاری با شریک چهارم هستیم

مدیرعامل ایران‌خودرو از عرضه دو محصول جدید دنا و وانت پیکاپ ال 90 در سال جاری خبر داد. هاشم یکه‌زارع در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اظهار کرد: با تعیین قیمت خودروی دنا این محصول به بازار عرضه خواهد شد. همچنین وانت پیکاپ ال 90 نیز تا پایان سال وارد بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سه سال آینده حداقل 12 بدنه جدید خودرو توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: نخستین اتوبوس تولیدی بدون وابستگی و با برند ایران‌خودرودیزل نیز ظرف دو ماه آینده به تولید می‌رسد. مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: تا بهمن سال آینده نخستین پلت‌فرم ایران‌خودرو تولید خواهد شد و در زمینه تولید گیربکس‌های اتوماتیک نیز همکاری مشترکی با سایپا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت خواهد گرفت.

یکه‌زارع افزود: هم‌اکنون با شرکت‌های پژو، رنو و سوزوکی همکاری مشترک داریم و به‌دنبال همکاری با یک شریک چهارم که یک شرکت غیرآسیایی و معتبر جهانی است، هستیم. وی با بیان اینکه درصورت تحقق برنامه تولید صنعت خودرو در سال‌جاری در رتبه پانزدهم یا شانزدهم صنعت خودرو جهان قرار خواهیم گرفت، تصریح کرد: ایران‌خودرو از دغدغه رشد تولید عبور کرده و برنامه امسال ما تمرکز بر خدمات پس از فروش، کیفیت، توسعه محصول و افزایش صادرات است. مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: در بهمن سال آینده نخستین موتور دیزلی ایران‌خودرو وارد بازار خواهد شد که آلایندگی‌ آن 5درصد و مصرف سوخت آن 30درصد کمتر بوده و 40درصد نیز افزایش قدرت خواهد داشت.

وی افزود: هم‌اکنون در مذاکرات خود با یک شرکت خارجی به نقطه خوبی رسیده‌ایم و همکاری‌ها در این زمینه در آینده توسعه خواهد یافت. یکه‌زارع با بیان اینکه سیاست ما ادامه روند مونتاژکاری و سی کی دی کاری نیست، خاطرنشان کرد: ما باید محصول خود را داشته باشیم، بنابراین در زمینه طراحی خودرو و بدنه آن درحال کار هستیم. مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: در این زمینه به‌دنبال تاسیس سه شرکت خصوصی برای طراحی خودرو هستیم و از فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه دعوت می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند. وی افزود: برای این شرکت‌ها با هزینه ایران‌خودرو مشاور خارجی استخدام خواهد شد، ضمن آنکه به‌دنبال آن هستیم پنج شرکت قالب‌سازی جدید با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ظرف سه سال آینده تاسیس شود.

یکه‌زارع با بیان اینکه باید پنج شرکت خصوصی در زمینه طراحی سیستم تعلیق و اکسل خودرو و 10شرکت جدید قطعه‌سازی تاسیس شود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه گیربکس نیز پنج شرکت جدید تاسیس شوند.

مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: در زمینه موتورسازی حداقل 10شرکت قطعه‌سازی جدید باید ایجاد شوند همچنین در زمینه طراحی‌ترین خودرو نیز سه شرکت جدید در ایران‌خودرو تاسیس خواهد شد. صادرات محصولات تولیدی و سرمایه‌گذاری مشترک ازجمله شروط ما برای همکاری با خودروسازان خارجی است. مدیرعامل ایران‌خودرو با رد اظهاراتی مبنی بر دپو کردن خودرو تندر90 توسط خودروسازان گفت: اصولا دپو کردن خودرو امکان‌پذیر نیست، در زمینه تندر90 نیز به‌دلیل عدم ارایه برخی قطعات آن ازسوی شرکت رنو تولید آن کاهش یافت، بنابراین کاهش تولید موجب کاهش عرضه در بازار شده است. یکه‌زارع با بیان اینکه گران شدن تندر90 هیچ نفعی برای خودروساز ندارد و به مشتریان قول می‌دهیم که این اتفاق نخواهد افتاد، خاطرنشان کرد: مطمئنا در پنج سال آینده شرایط صنعت خودرو ایران متفاوت از شرایط فعلی خواهد بود. مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد نامناسب پژو در گذشته و چگونگی انعقاد همکاری جدید با این شرکت اظهار کرد: پژو در شرایطی ایران را ترک کرده و باعث آسیب دیدن صنعت خودرو شد، بنابراین این شرکت باید بهای این اقدام را پرداخت کند و بهای آن نیز انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک است. وی در پاسخ به اینکه آیا در این دوره از همایش‌ها یادداشت تفاهمی با طرف فرانسوی امضا می‌شود، اظهار کرد: مطمئنا ما سیاست مونتاژی کاری و سی کی دی کاری را ادامه نخواهیم داد و با شرکت‌هایی قرارداد می‌بندیم که حتما آن قرارداد بر مبنای سرمایه‌گذاری مشترک 50-50 همچنین همکاری در زمینه موضوعات تحقیقاتی و پلتفرم باشد، بنابراین فرانسوی‌ها هم باید چارچوب‌هایی که تعیین کرده‌ایم را قبول کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور شرکت‌های امریکایی در ایران گفت: مطمئن هستم که خودروسازان امریکایی نیز مشتاق به حضور در ایران هستند اگر فضا فراهم شود.

نگاه کوتاه‌مدت به همکاری با چینی‌ها

سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از سال1400 تا 1404 بیشتر تولیدات سایپا روی پلتفرم تولیدی سایپا خواهد بود، ضمن آنکه 25درصد تولیدات نیز با همکاری با شرکت‌های معتبر جهانی اختصاص خواهد یافت.

وی در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران اظهار کرد: تا سال1404 بخش کوچکی از تولیدات با همکاری شرکت‌های چینی خواهد بود البته نگاه ما به شرکت‌های چینی کوتاه‌مدت و تا زمانی است که برخی مشکلات با برخی شبکه‌های خارجی حل شود. وی با بیان اینکه تولید پراید به‌تدریج کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: اسفند امسال تولید خودرو 232 روی پلتفرم x200 آغاز خواهد شد، بنابراین به‌تدریج تیراژ تولید پراید کاهش و محصولات پلتفرم x200 جایگزین آنها خواهد شد. از اواخر سال 1395 تولید پلتفرم x200 نیز کاهش یافته و پلتفرم‌های جدید ازجمله پلتفرم اس.تی‌.وان جایگزین آن خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه از اواسط سال1395 چهار محصول سه‌دان، هاچ‌بک، cbu و پیکاپ روی پلتفرم اس.تی.وان تولید خواهد شد، تصریح کرد: مذاکرات برای تولید خودروهای الکتریکی آغاز خواهد شد. امروزه میزان دارایی‌های گروه خودروسازی سایپا به 3میلیارد دلار رسیده که این میزان تا سال آینده نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: برنامه ما توسعه صادرات به میزان 30درصد محصولات تولیدی است که در سال‌های آینده با تولیدات جدید به این هدف دست خواهیم یافت.

مدنی با بیان اینکه شرکت‌هایی شانس حضور در ایران را خواهند داشت که در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک اقدام می‌کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون زمان آزمایش است و با حرف زدن کار پیش نمی‌رود خواهش من این است که به قول‌های خود عمل کنیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: شرایط ما در ایران رو به بهبود است در شرایط بهبود، کسانی در اولویت‌های همکاری با ما قرار خواهند گرفت که حسن‌نیت خود را ثابت کرده باشند. این شرکت دارای ظرفیت تولید 945هزار دستگاه خودرو در سال است و در سایت ‌خارجی در کشور‌های سودان، سوریه، عراق و ونزوئلا نیز ظرفیت تولید سالانه 46هزار دستگاه خودرو را دارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 5درصد از تولیدات با همکاری‌ شرکت‌های چینی تولید می‌شود البته باید از فضای رقابتی شرکت‌های چینی بهره گرفت. در شرایط فعلی تولید خودرو با مشارکت خودروسازانی که از گذشته با آنها همکاری داشتیم اولویت بیشتری نسبت به همکاری با شرکت‌های چینی برای ما دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر