حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۵۷

فایننشال اکسپرس2 مشکل اساسی صنعت خودرو را تحلیل کرد

تعادل| عدم ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و نبود سرمایه‌گذاری خارجی موجب شده که خطوط تولید و خودروهای تولیدی در ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشد. به گزارش «فایننشال اکسپرس»، صنعت خودروسازی، بزرگ‌ترین بخش غیرنفتی اقتصاد ایران است و طی بیش از 2دهه، این کشور از تحریم‌های سختگیرانه اقتصادی، تجاری و نفتی غرب متضرر شده است. عدم ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و نبود سرمایه‌گذاری خارجی موجب شده که خطوط تولید و خودروهای تولیدی در ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشند. به گزارش «تسنیم»، با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که احتمالا در اوایل سال2016 اتفاق خواهد افتاد، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران برگردند و رشد اقتصادی ایران شتاب بیشتری بگیرد. باتوجه به غیبت شرکت‌های خودروساز اروپایی و امریکایی در بازار ایران، شرکت‌های چینی فرصت را غنیمت شمرده و 17خودرو از هر 30خودرو فروخته شده در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های فرانسوی از مدتی قبل، تمایل خود را نسبت به بازگشت به بازار ایران اعلام کرده‌اند و هیات‌های دیپلماتیک از کشورهای آلمان، اتریش و اسپانیا برای تعمیق روابط اقتصادی به ایران رفت و آمد می‌کنند. اما بازار ایران موانعی نیز برای فعالیت دارد که از آن جمله می‌توان به شکنندگی سیاستی، نرخ بالای بیکاری، نرخ بالای تورم و نرخ بهره 20درصد یا بالاتر اشاره کرد. وابستگی قابل توجه به درآمدهای نفتی که حدود 80درصد حجم صادرات کشور را تشکیل می‌دهد؛ بدان معناست که بازار ایران همچنان از نوسانات احتمالی در بازار انرژی متاثر خواهد بود.

تاخیر در انتشار

گزارش کیفی خودروها

تعادل| باوجود نزدیک شدن به روزهای پایانی آبان ماه، گزارش کیفیت خودروهای تولیدی در مهر ماه امسال هنوز منتشر نشده است. تا پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفته ابتدایی هر ماه، گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در ماه پیش از آن را منتشر می‌کرد. با این حال در‌ ماه جاری این اتفاق نیفتاده و باوجود گذشت بیش از سه هفته از آبان ماه، گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی در مهرماه منتشر نشده است. این وضعیت در حالی است که شنیده می‌شود با اجرایی شدن دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها، جایگاه خودروهای داخلی در جدول رده‌بندی کیفی تنزل یافته است. به گزارش «ایسنا»، در این شرایط عنوان شده که مسوولان دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواسته‌اند تا از انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودداری کند تا این گزارش ازسوی این دفتر منتشر شود. طولانی شدن تاخیر در انتشار گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی درحالی است که این گزارش شاخصی برای مصرف‌کنندگان است تا از وضعیت کیفیت خودروهای تولیدی در کشور مطلع شوند. ازسوی دیگر، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز درخصوص تناسب بین کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی گفت: دولتی بودن صنعت ایران، موجب شده تا هزینه‌ها در آن زیاد باشد و صاحب سرمایه، نظارت زیادی بر کار ندارد. در صنعت دولتی، اهرم‌های تشویقی و تنبیهی پررنگی وجود ندارد؛ در نتیجه، مدیران انگیزه زیادی برای انجام تحول در آن ندارند و این مشکل، خاصیت صنعت دولتی در همه کشورهاست. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌ها بیشتر از بهره‌وری باشد که نتیجه آن، زیاد بودن قیمت خودروها در مقایسه با کیفیت آنهاست. محمدتقی شروانی‌تبار درخصوص دلیل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای ایرانی بیان کرد: در خودرویی که هزاران قطعه در آن به کار رفته است، اگر حتی یک قطعه آن با دقت کافی انتخاب و کنترل کیفیت خوبی روی آن انجام نشود، می‌تواند دید مردم و جامعه را نسبت به کیفیت آن خودرو عوض کند و باید مدیران کنترل کیفی کارخانجات در این مورد سختگیری کنند تا همه قطعاتی که برای خودرو انتخاب می‌شود، با کیفیت باشند.

عملکرد مثبت پیمانکاران ایرانی

تعادل| مدیر طرح آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه کار در قطعه اول آزاد راه تهران- شمال در بیش از 70نقطه به شکل همزمان ادامه دارد، اظهار کرد: در طول تمام سال‌های گذشته این میزان از توجه به این پروژه سابقه نداشته است. عباس شیخی، با بیان این مطلب اظهار کرد: خوشبختانه باتوجه به نگاه مثبتی که ازسوی وزارت راه‌و‌شهرسازی و بنیاد مستضعفان شکل گرفته و پیگیری‌هایی که وزیر راه‌و‌شهرسازی و رییس بنیاد داشته‌اند، کار در این پروژه بسیار مهم با سرعت زیادی ادامه دارد. وی اضافه کرد: با‌توجه به وعده‌یی که بنیاد برای تکمیل قطعه نخست آزاد‌راه تهران‌- شمال تا پایان سال‌1395 دارد، کار در بسیاری از حوزه‌های این آزاد‌راه به شکلی همزمان ادامه داشته و انتظار داریم که با تکمیل قطعه نخست این آزاد‌راه در برخی حوزه‌ها رکورد بزند. مدیر طرح آزادراه تهران‌- شمال با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته تمام مشکلات مربوط به معارضان این آزاد‌راه‌حل شده است، به «ایسنا» اظهار کرد: در طول دو هفته گذشته تعداد جبهه‌هایی که کار اجرایی در آن ادامه دارد از 60 به بیش از 70نقطه رسیده که این مساله اهمیت بسیار زیادی برای تکمیل این پروژه دارد. البته انتظار داریم در آینده‌یی نزدیک این رقم به 80‌نقطه مجزا برسد. شیخی با‌اشاره به فعال شدن پنج پیمانکار ایرانی جدید در این آزاد‌راه اظهار کرد: این به هیچ عنوان به معنی عملکرد ضعیف چینی‌ها نیست و آنها قصد دارند در طول ماه‌هایی که از قرار‌دادشان باقی مانده بخش‌های مربوط به تونل‌های قطعه نخست را تکمیل کنند. وی خاطرنشان کرد: عملکرد مثبت پیمانکاران ایرانی در کنار بحث مدیریت منابع اعتباری پروژه باعث این تغییر شد که اثرات مربوط به آن را می‌بینیم و امیدواریم با این تحولات کار طبق این وعده‌ها تا پایان سال‌1395 تکمیل شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر