توقف طرح 6‌ ماهه فروش خودرو در ششمین روز

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۵۶

فروش بیش از 20هزار خودرو مازاد به مردم

گروه حمل ‌و نقل و خودرو|

در روز ششم اجرای طرح تسهیلات 25میلیون تومانی، ثبت‌نام خودرو به اتمام رسید. بانک مرکزی در نامه‌یی رسمی و ناگهانی به وزارت صنعت خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰هزاردستگاه خودرو در قالب خرید اعتباری با وام ۲۵میلیون تومانی شد؛ این در شرایطی است که تا ظهر شنبه، فروش خودروسازان از مرز 130هزار دستگاه گذشت. دولت در زمان اجرای این طرح 6 ماهه این پیش‌بینی را نداشت که اجرای این طرح در 6 روز به پایان برسد و خودروسازان 110هزار خودرو پیش‌بینی شده برای طرح به فروش برسانند. از همین رو دولت بسته تحریک تقاضا برای خروج از رکود را اجرا کرد اما بازار خودرو همچنان راکد است و تنها انبار خودروسازان که در دو سال گذشته به دلیل نبود تقاضا پر شده بود، خالی شد. با این حال خودروسازان قصد داشتند این طرح را همچنان ادامه دهند و ثبت‌نام برای فروش خودرو داشته باشند و تنها موعد تحویل‌ها را عقب بیندازند اما این امر محقق نخواهد شد زیرا بانک مرکزی با ارسال نامه‌یی به وزارت صنعت خواستار رعایت سقف فروش 110هزار خودرو شد. انتشار این نامه در شرایطی است که در جلسه صبح دیروز شرکت‌های خودروسازی با وزارت صنعت، مقرر شد فروش خودرو با وام 25میلیون تومانی بدون سقف تا اردیبهشت 95 ادامه یابد. در این جلسه که با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت برگزار شد، درخواست شد که بانک مرکزی اعتبار لازم را برای فروش خودرو با وام 25میلیون تومانی بدون سقف تامین کند. شرکت‌های خودروسازی هم موظف شدند، طرح فروش خودرو را در این مدت به گونه‌یی مدیریت کنند که انواع محصولات بدون کمیابی به مردم در زمان‌های مشخص ارائه شود. اما پس از این جلسه، بانک مرکزی در نامه خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛«با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودرو تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف 110هزار دستگاه تامین شود بنابراین شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های ذی‌ربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود.» این بانک در نامه‌های جداگانه‌یی به مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات خودرو از آنها خواست که پس از اتمام سهمیه‌های مقرر از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودرو تولید داخل بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند. بانک ‌مرکزی اعلام کرده است با توجه به هدف تعیین شده از اجرای طرح که خوشبختانه با استقبال هموطنان ظرف چند روز به صورت کامل محقق شد، امکان افزایش سقف مقرر شده به دلیل آثاری که می‌تواند بر برخی شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد.

امکان استفاده خودروسازان از طرح جدید

براساس نامه بانک مرکزی«به تمام تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش خودرو اعلام شده که هر گونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمی‌تواند توسط نظام بانکی تامین مالی شود.» بنابراین به نظر می‌رسد پس از فروش سقف 100هزار خودرو، طرح جدیدی از سوی نمایندگی خودروسازان رونمایی خواهد شد. با توجه به اینکه خودروسازان در دو سال گذشته رکود شدید در بازار را تجربه کردند و کمپین نخریدن خودروهای صفر از سوی دیگر باعث دپوی خودروها در انبار خودروسازان شده بود، این موضوع باعث شده که خودروسازان از موقعیت به وجود آمده بهره‌برداری کنند و در قالب‌های جدید اقدام به فروش اقساطی کنند.

شرط توقف فروش اقساطی خودرو

یکی از مدیران شرکت ایران خودرو نیز به «فارس» گفت: ثبت‌نام خودروسازان برای فروش اقساطی زمانی متوقف می‌شود که تعداد ثبت‌نام‌های قطعی برای خرید خودرو به سقف ۱۱۰هزار دستگاه برسد. وی اظهار کرد: فروش اقساطی خودرو در نمایندگی‌های ایران‌ خودرو همچنان ادامه دارد و ثبت نام خودروسازان زمانی متوقف خواهد شد که تعداد ثبت نام‌های قطعی انجام شده برای فروش خودرو به سقف تعیین ‌شده از سوی بانک مرکزی یعنی 110هزار دستگاه برسد. و براساس آخرین آمارهاحدود 61هزار پیش‌ثبت‌نام خرید خودرو در نمایندگی‌های ایران خودرو صورت گرفته که 50هزار مورد قطعی شده است.

ادامه رکود در بازار خودرو

این درحالی است که با خالی شدن پارکینگ شرکت‌های خودروساز، تحویل برخی خودروها در فروش اقساطی با وام ۲۵میلیون تومانی ۹۰ روزه شده و فروش برخی خودروها نیز متوقف شد. اما این روند فروش خودروسازان تاثیری در بازار خودرو نداشته است و فعالان بازار از رکود سنگین بازار خودرو می‌گویند که این طرح تنها به نفع خودروسازان بوده و در بازار تحرکی ایجاد نکرده و همچنان رکود ادامه دارد. با وجود اینکه مردم به کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد داشتند و گفته می‌شد تا خودروهای جدید باکیفیت و با تکنولوژی روز در بازار عرضه نشود، تحرکی جدید درخصوص خرید خودرو ایجاد نخواهد شد. فعالان بازار خودرو معتقدند که متقاضیان خرید خودرو با اعلام تسهیلات خرید خودرو عجله کردند چراکه شرکت‌های خودروساز در آستانه راه‌اندازی خطوط جدید و خودروهای به روزتری هستند و طبیعتا در سال آینده برخی از آنها روانه بازار خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که این بسته تنها انبار خودروسازان را خالی کرد و تاثیری بر رکود حاکم بر اقتصاد نداشته است. این موضوع همان دغدغه و نگرانی بود که کارشناسان اقتصادی در روز اول اجرای طرح تحرک تقاضا نسبت به آن هشدار داده بودند. در نتیجه به نظر می‌رسد، دولت باید در گام‌های بعدی با اجرای طرح‌های با در برگیری وسیع‌تر نسبت به تحرک تقاضا اقدام کند تا با نسخه‌های مقطعی تنها مسکن موقتی به صنعت وارد نکند.

جلسه وزارت صنعت با بانک مرکزی برای اجرای مرحله دوم

معاون فروش و بازاریابی سایپا نیز از جلسه مشترک وزارت صنعت و بانک مرکزی خبر داد و گفت: قرار است در این جلسه توافق برای اجرای مرحله دوم فروش اقساطی خودرو با تسهیلات بانکی اعلام شود. رضا تقی‌زاده به «فارس» اظهار کرد: قرار است جلسه‌یی با حضور مسوولان وزارت صنعت و بانک مرکزی و هیات دولت در مورد اجرای مرحله دوم طرح فروش اقساطی خودروها برگزار شود و توافق برای اجرای مرحله دوم این طرح اعلام شود. براساس آخرین خبرها درحال حاضر حدود 50 هزار ثبت‌نام قطعی برای فروش محصولات سایپا داشته است. 73هزار و594 مورد ثبت‌نام برای خرید خودرو در نمایندگی‌های سایپا انجام شده است. معاون فروش و بازاریابی سایپا بازه زمانی 90روزه برای تحویل تندر 90 گفت: در بخشنامه اصلی دولت از لفظ پیش‌فروش و زمان تحویل 30روزه برای این نوع خودرو استفاده شده که از نظر ما پیش‌فروش به نوعی از فروش گفته می‌شود که مبلغی به صورت پیش‌پرداخت دریافت شود و بقیه پول خودرو در زمان تحویل واریز شود. فروش اقساطی خودرو، پیش‌فروش محسوب نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر