همایشهای بینالمللی در حوزههای حملونقلی هر ساله مخاطبان و سرمایهگذاران خارجی زیادی را از اقصا نقاط دنیا به کشور جذب میکند. در حاشیه این همایش، چهرههای خارجی در میان غرفههایی که شرکتهای ریلی فعال در زمینه ناوگان و زیرساختها تعبیه کرده بودند، به چشم میخوردند. به طرف غرفهیی میروم که دو چهره خندان میهمانشان هستند. «فرانسیسو کاسو» مدیر بخش بینالملل یکی از شرکتهای معتبر ریلی که در اسپانیا بهعنوان مشاور فعال است و دفاتر مشاوره فراوانی در سطح دنیا دارد بههمراه «کارلوس ماتئو» مدیر اجرایی شرکت زیربنایی اسپانیایی که 20سال است در زمینه زیربناهای حملونقل ریلی فعالیت میکند، هر دو بار اولشان است که به ایران میآیند. «فرانسیسو کاسو» بازار سرمایهگذاری در حوزه زیربناهای حملونقل ریلی در ایران را اینگونه تشریح میکند: باتوجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور به وجود آمده با مرور زمان مشتریان زیادی به سرمایهگذاری در ایران جذب میشوند ولی هنوز مدت زیادی از گشایش درهای ایران به دنیا نگذشته است و رقبای زیادی برای رقابت در بازار نیستند. ما هم شرکتی هستیم که از قبل در ایران دفتر داشتهایم و این را شانس بزرگی میدانیم که نسبت به رقیبان خودمان چند پله جلوتر هستیم؛ من ایران را کشوری در حال گذار در توسعه صنعت ریلی میدانم. کاسو در پاسخ به این سوال که «در زیر بناهای ریلی همیشه مشکل سرمایهگذاری وجود داشته و اکثر کسانی که وارد ایران میشوند علاقهمند به سرمایهگذاری از طریق فاینانس هستند؛ بر این اساس چطور میتوان مشارکت مستقیم سرمایهگذار را جلب کرد»، گفت: راهی برای سرمایهگذاری وجود دارد که به آن (public private partnership(P. P. P
میگویند. بخشهای عمومی و خصوصی در این شیوه از سرمایهگذاری میتوانند با یکدیگر همکاری کنند. در این شیوه که بخش خصوصی بههمراه بخش دولتی در آن شرکت میکنند، برای سرمایهگذاران بسیار توجیهپذیر است؛ به این دلیل که با وارد کردن سرمایه خود در پروژهها میتوانند از این محل سود مستقیم دریافت کنند. وی در ادامه گفت: در این حالت دیگر بهرهبرداری با دولت نیست بلکه با شرکتهاست. کاسو تفاوت این نوع سرمایهگذاری را با فاینانس، در این دانست که در روش فاینانس یک بنگاه مالی سرمایهیی را بهعنوان وام قرض میدهد تا بعد از آن میزان سرمایه بهرهبرداری کند؛ ولی در این مورد همان شرکتهای خصوصی هستند که بهطور مستقیم نقدینگی را به پروژهها تزریق کردهاند و سرمایهگذاری میکنند و بعد هم خودشان میتوانند بهطور مستقیم بهرهبرداری کنند. وی در ادامه بااشاره به آینده ریلی ایران گفت: در حال حاضر شرایط آرمانی برای ایران باتوجه به اینکه تمام نگاهها به آن است معطوف شده و باتوجه به اینکه کشور در حال گشایش مرزها و پنجرهها برای توسعه ریلی است و در حال حاضر انتظارات مردم این کشور این است که باتوجه به این گشایشها زیربناهای ریلی بهبود پیدا کند، این برای کشورهای دیگر موقعیت خوبی است که شرکتها و بنگاههای سرمایهگذاری را از کشورهای دیگر جذب کنند تا بتوانند در ایران کار کنند.