روی خط خبر

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۴۷۷

فروش گران تایرهای ارزان

ایسنا چندسال پیش همزمان با افزایش نرخ ارز، تولیدکنندگان به‌شدت خواهان افزایش قیمت محصولاتشان بودند، آن هم در شرایطی که محصولات موجود در انبارها یا آنهایی که روی خط تولید می‌رفت، با مواد اولیه‌یی ساخته می‌شد که مواد خامشان با ارز ارزان خریداری شده بود. یکی از این دسته تولیدکنندگان، تایرسازان بودند. اوج این میل به مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها هم سال‌های 2011 تا 2014 رخ داد. درست در زمانی که قیمت کائوچو به عنوان ماده اولیه ساخت تایر در بازارهای جهانی کاهش یافت. در این میان قیمت هر تن کائوچو از 5750دلار در سال 2011 به 1200دلار در سال2015 رسید. این نزول شدید با توجه به کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید و تورم، ابتدا حاشیه سود تولیدکنندگان را به‌شدت بالا برد و در ادامه آنها را ناچار به کاهش قیمت نهایی محصولاتشان کرد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که سال2014 به‌طور متوسط قیمت جهانی لاستیک 5.5درصد کاهش یافت. در این شرایط اما، با وجود کاهش قیمت جهانی آن هم روی شیب تند، تولیدکنندگان داخلی تایر نه تنها میلی به کاهش قیمت‌ها نشان ندادند، بلکه با ایجاد سکوت خبری در مورد قیمت‌های جهانی، در سال گذشته تقاضای افزایش 30درصدی قیمت نهایی را هم روی میز دولت گذاشتند.


آغاز فروش بلیت‌های

پروازی اربعین

تعادل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از آغاز فروش بلیت‌های هواپیما به عتبات عالیات به‌مناسبت اربعین خبر داد. مقصود اسعدی سامانی گفت: به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی آژانس‌های هواپیمایی در فروش بلیت پروازهای نجف و بغداد با نرخ‌های گران که سال‌های گذشته گزارش شد، امسال با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری برای سفر به عتبات عالیات، نرخهای ثابت در نظر گرفته شده است. وی با یادآوری اینکه نرخ بلیت هواپیما در مسیر تهران ــ نجف ــ تهران 850هزار تومان، مشهد ــ نجف ــ مشهد یک‌میلیون و 200هزار تومان و مشهد ــ بغداد ــ مشهد نیز یک‌میلیون و 100هزار تومان تعیین شده است، اظهار کرد: نرخ بلیت پروازهای عتبات از سایر فرودگاه‌ها از جمله اصفهان و تبریز به نجف نیز با نرخ 950هزار تومان خواهد بود. به‌گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های مصوب به مقاصد پروازی عتبات عالیات فقط مربوط به بازه زمانی 5 تا 18 آذر است و در صورت مشاهده فروش بلیت بیش از نرخهای مصوب با متخلفان برخورد می‌شود. وی یادآور شد: مردم می‌توانند از طریق دفاتر شرکت‌های هواپیمایی، سایت‌های این شرکت‌ها یا آژانس‌های مجوز‌دار بند «الف» اقدام به خرید بلیت کنند. سال گذشته به دلیل عدم نظارت از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط قیمت بلیت پرواز به عتبات عالیات همزمان با اربعین حسینی به 2میلیون و 250هزار تومان رسید.


توسعه تولید

محور فعالیت‌های سایپا

تعادل مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان بازدید از مجموعه صنعتی تیبا، با بیان این نکته که تمام تصمیمات در هیات‌مدیره شرکت‌ها باید معطوف به تولید و گردش فعالیت بیشتر باشد، گفت: با تلاش بیشتر می‌توانیم از مسیر ناهموار فعلی به سلامت عبور کنیم. مهدی جمالی افزود: اصلی‌ترین فعالیت در گروه خودروسازی سایپا تولید است و ما با سرمایه‌گذاری و توجه مناسب به این حوزه می‌توانیم خود را در مسیر صحیح قرار دهیم. وی اساس کار مدیریت را اتخاذ تصمیم‌های درست دانست و گفت: در مسیر توانمندکردن شرکت‌ها باید همواره در حرکت باشیم؛ چرا که غفلت از توانمندسازی شرکت‌ها یک غفلت راهبردی است و آثار زیان باری برای گروه به همراه خواهد داشت. وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های گروه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و ما باید تلاش کنیم تا با شناسایی نقاط قوت و آسیب‌شناسی، فرآیندهای سازمانی را در این شرکت‌ها به بهترین وضعیت ممکن برسانیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برای افزایش منزلت سایپا باید به جنبه‌های مختلفی توجه کنیم، تاکید کرد: در حوزه محصولات و خدمات باید به کسب و کارهای جدید روی آوریم و با تقویت سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بتوانیم گام‌های موثری در مسیر مشتری‌مداری‌برداریم. وی خاطرنشان کرد: در کنار توجه به توسعه محصول و تلاش جهت تنوع در سبد خودروهای تولیدی، در زمینه افزایش کیفیت محصولات فعلی نیز اقدامات بسیار خوبی در سطح گروه سایپا صورت گرفته و تشکیل کارگروه‌های مختلف کیفیت و بهره‌وری در تمامی بخش‌های سازمانی در حال نشان دادن آثار مثبت خود است. وی با مهم دانستن مشتری در بازار رقابتی عنوان کرد: امروزه باید تکریم مشتری در دستور کار همه مدیران قرار گیرد و با تکیه بر خلاقیت و نوآوری سعی شود تا نیازهای مشتریان به عنوان ذی نفعان اصلی سازمان تامین شود.


رقابت «بویینگ» و «ایرباس» برای ورود به ایران

ایسنا زمین گیر بودن 40درصد ناوگان هوایی ایران و فعالیت تنها حدود 150فروند هواپیمای در آسمان کشوری با نزدیک 80میلیون نفر جمعیت، بازار هوایی ایران را در روزهای پس از تحریم به محلی مهم برای رقابت‌های بین‌المللی تبدیل کرده است و در این بین اصلی‌ترین سطح رقابت میان دو غول عرصه هواپیمایی جهان یعنی ایرباس و بویینگ است. هرچه این از نظر نوع محصولات‌شان می‌توانند در ایران رقابتی جدی را با یکدیگر پیگیری کنند اما تفاوت جدی در جایگاه سیاسی، اوضاع دو طرف را دگرگون کرده است. شرکت اروپایی ایرباس که بخش عمده سهام آن متعلق به فرانسه‌ است تلاش خود را قبل از نهایی شدن مذاکرات هسته‌یی و در جریان سفر آخوندی به فرانسه آغاز کرد. در آن سو «بویینگ» به عنوان یک شرکت امریکایی برای بازگشت به ایران باید دولت‌های هر دو طرف را راضی می‌کرد. هرچند در جریان سفر رییس‌جمهوری به نیویورک اعلام شد، سرمایه‌گذاران غیردولتی امریکایی برای ایران با اروپایی‌ها فرقی ندارند و آنها نیز می‌توانند از فضای پس از برجام بهره ببرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر