حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۵۹

پیشنهاد آزادسازی واردات لوکس‌ها ازسوی گمرک

ایسنا| معاون امور فنی گمرک درباره‌ پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو با در نظر گرفتن همزمان ویژگی ارزش و قدرت گفت: در حال حاضر در سطح کارشناسانه این امر مطرح است و قرار است با تصویب آن به جای ممنوع کردن واردات برخی خودروها برای کنترل واردات از ابزارهای تعرفه‌یی استفاده شود. عسگری اظهار کرد: تغییر دستورالعمل واردات خودرو و در نظر گرفتن دو عامل ارزش خودرو و همچنین حجم موتور (قدرت) برای ارزیابی آنها ازجمله اموری است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک بطور همزمان قرار گرفته است. به گفته وی، درنهایت پیشنهاد مشترک وزارت صنعت و گمرک به مراجع تصمیم‌گیری داده می‌شود. معاون امور فنی گمرک بااشاره به اینکه در حال حاضر برای کنترل واردات خودرو از ملاک حجم موتور و ابزار ماموریتی استفاده می‌شود، عنوان کرد: طبق این پیشنهاد علاوه بر آنکه از ترکیبی از ارزش خودرو و حجم موتور برای ارزیابی استفاده می‌کنیم به جای ممنوعیت نیز ابزارهای تعرفه‌یی جایگزین می‌شود. عسگری در این باره تصریح کرد: این به این معناست که دیگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته خواهد شد و به جای آن از تعرفه‌های بالاتر برای خودروهای پرقدرت‌تر وگران‌تر استفاده می‌شود که البته این طرح فعلا در حد کارشناسی مطرح است. وی همچنین با تاکید بر اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه ماده‌یی آمده است که مقرر کرده در طول این برنامه موانع غیرتعرفه‌یی برای کنترل واردات استفاده نشود، ادامه داد: استفاده از ابزارهای تعرفه‌یی برای کنترل واردات باعث می‌شود که کالایی که ارزش بالاتری دارد، با ماخذ بالاتر تعرفه بدهند و همین امر موجب افزایش قیمت این دسته از خودروها در داخل خواهد شد و احتمالا تمایل برای واردات خودروهای لوکس هم را کاهش می‌دهد. معاون امور فنی گمرک همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد تعرفه واردات خودرو بطور کلی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: چنین چیزی مطرح نیست و البته هر طرحی در این زمینه باید به کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی مقررات واردات و صادرات برود تا درباره آن بحث و تصمیم‌گیری شود.


انتقاد حمل‌ونقلی‌ها از رانت شرکت‌های دولتی

فارس| به گفته رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی و کالای کشور، «رانت شرکت‌های‌ دولتی کمر بخش خصوصی را شکسته است.» ‌حسین احمد‌ی‌زاده اظهار داشت: مشکلی که ناوگان کامیونی بخش خصوصی کشور در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، وجود شرکت‌های نیمه‌دولتی است. رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی و کالای کشور افزود: این شرکت‌های نیمه دولتی خود اغلب بارهای کشور را جابه‌جا می‌کنند و تقاضایی برای بخش خصوصی واقعی باقی نمی‌ماند و اگر تقاضایی باشد، برای خرده‌بار است. ‌وی با بیان اینکه ورود شرکتهای شبه‌دولتی‌ و نیمه‌خصوصی‌ در عرصه حمل کالا کار را برای شرکت‌های واقعاً خصوصی مشکل کرده است، گفت: احداث شرکت‌های حمل‌ونقل شبه‌ دولتی یکی از معضلات در توسعه حمل‌ونقل واقعاً خصوصی است.


فاینانس 25 میلیارد دلاری خارجی‌ها برای زیرساخت‌های ایران

تعادل| «121پروژه آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی به ارزش 25میلیارد دلار به 60 شرکت بزرگ دنیا معرفی شده است که جزییات این پروژه‌ها در اختیار کشور روسیه هم قرار می‌گیرد.» این خبر در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با «الکساندر نوواک»، وزیر انرژی روسیه عنوان شد. عباس آخوندی گفت: در این دیدار موضوع برقی کردن خط آهن گرمسار ـ اینچه‌برون با سرمایه 1.2میلیارد دلار مطرح شد. وی افزود: افق جدیدی در روابط دو کشور ایران و روسیه باز شده است و دو طرف علاقه‌مند به گسترش ارتباطات تجاری و حمل‌ونقلی خود هستند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین گفت: از طرف بانک توسعه آسیا مطلع شده‌ام که امکان سرمایه‌گذاری روسیه در ایران وجود دارد و کشور روسیه خط اعتباری 5‌میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در ایران مطرح کرده است که پیشنهاد می‌شود تفاهم‌نامه اجرای پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون تا آن زمان (اوایل ماه دسامبر) نهایی شود. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تامین مالی پروژه‌ها می‌تواند در قالب فاینانس، لیزینگ، سرمایه‌گذاری و سایر روش‌ها باشد که البته سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌ها به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران است و برخی پروژه‌های دیگر که توجیه اقتصادی دارند می‌تواند به روش لیزینگ و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری اجرایی شود. آخوندی افزود: ایران و روسیه می‌توانند در حوزه تامین ناوگان دریایی، ریلی و هوایی با یکدیگر مشارکت کنند و در این زمینه شرکت دولتی لیزینگ روسیه می‌تواند فعال باشد. آخوندی بیان کرد: در ماه‌های آینده ‌وزیر حمل‌ونقل روسیه دو سفر به ایران خواهد داشت؛ ‌نخستین سفر وی در اوایل ماه دسامبر و برای شرکت در اجلاس چهارجانبه ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان است. وزیر انرژی روسیه نیز از علاقه‌مندی شرکت‌های روسی به حضور در پروژه‌های زیرساختی ایران خبر داد و گفت: خط اعتباری دولتی ازسوی روسیه برای پروژه‌های زیرساختی ایران اختصاص می‌یابد. «الکساندر نواک» در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: مذاکرات خوبی با وزیر راه‌وشهرسازی داشتیم و وارد جزییات شدیم و امیدواریم که در آینده نزدیک همکاری‌های مشترکی در بخش شهرسازی و حمل‌ونقل بین ایران و روسیه ایجاد شود. وی با بیان اینکه شرکت‌های روسی علاقه‌مند هستند در پروژه‌های شرکت ایران حضور پیدا کنند، افزود: در یکسری از پروژه‌های زیرساخت حمل‌ونقل، راه‌آهن و دریایی که با تاسیس بنادر دریایی و صدور انواع تجهیزات خاص برای تعمیر انواع جاده‌ها و زیرساخت‌ها، شرکت‌های روسی آماده همکاری هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر