تازه‌ترین فهرست شرکای خودروسازی ایران

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۹۹


ژاپن، آلمان و فرانسه در صف قرارداد

پس از توافق هسته‌یی، هیات‌هایی به ایران سفر کرده‌اند و «آلمان» نخستین تیم اقتصادی بود که برای حضور ابراز علاقه کرد و در این راستا، مذاکراتی با دو شرکت خودرویی «بنز و فولکس واگن» صورت گرفته است. همچنین رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) با اشاره به اینکه به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات خودرو در ایران هستیم، بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد: این موانع هرچه زودتر برطرف شود. در عین حال عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان و سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، به ارایه توضیحاتی در مورد نتایج مذاکرات اخیر قطعه‌سازان فرانسوی با طرف‌های ایرانی پرداخت و گفت: اخیرا جلسه‌یی با حضور هیات قطعه‌سازان فرانسوی و شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی برگزار و مذاکرات مثبتی انجام شد. قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، اما هنوز این تعاملات در حد مذاکره است و نتیجه نهایی آنها موکول به لغو تمام تحریم‌های بین‌المللی است


گروه حمل و نقل و خودرو

احتمال برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در پی توافق هسته‌یی، زمزمه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروسازی ایران را جدی کرد تا جایی که هیات‌های مختلف اقتصادی در سفر به ایران، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند. در همین حال احتمال حضور خودروسازان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی و حتی خودروسازان امریکایی جدی‌تر شده است. با اینکه این احتمال‌ها در حد مذاکره و رایزنی است اما در این خصوص، مدیرعامل ایران خودرو پیش‌تر گفته بود؛ پس از توافق هسته‌یی، هیات‌هایی به ایران سفر کرده‌اند و «آلمان» نخستین تیم اقتصادی بود که برای حضور ابراز علاقه کرد و در این راستا مذاکراتی با دو شرکت خودرویی «بنز و فولکس واگن» صورت گرفته است.

روز گذشته هم مدیرعامل «ایران خودرو دیزل» از مذاکرات جدید با بنز برای تولید محصولات جدید خبر داد. در عین‌حال در این هفته قطعه‌سازان فرانسوی به ایران سفر کردند که در رابطه با جزییات مذاکرات با این قطعه‌سازان، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند و قرارداد با فرانسویی‌ها به لغو همه تحریم‌ها موکول شده است.


موانع همکاری با خودروسازان ژاپنی

از سویی دیگر گفته می‌شود، ژاپن خواستار خودروسازی در ایران شد. این خبر درحالی است که خودروسازان ژاپنی با اعمال تحریم‌ها، نخستین خودروسازانی بودند که همکاری‌شان را با ایران قطع کردند. با این حال تمام خبرهای همکاری و سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی تنها در حد خبر و مذاکره است. در عین حال کارشناسان ایرانی معتقدند که خودروسازان ژاپنی چندان تمایلی به انتقال تکنولوژی خود به ایران ندارند و در همین رابطه، رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) با اشاره به اینکه به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات خودرو در ایران هستیم، بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد: این موانع هرچه زودتر برطرف شود.

«هیرویوکی ایشیگه» در حاشیه دیدار با رییس اتاق ایران افزود: هم‌اکنون 30 شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست‌های مستقیم با طرف‌های ایرانی، روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند. «ایشیگه» بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد این موانع هرچه زودتر برطرف شود. رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن با استقبال از واگذاری امور اقتصادی در ایران به شرکت‌های خصوصی گفت: 98 تا 99درصد شرکت‌های فعال اقتصادی در ژاپن متعلق به بخش خصوصی است.


همکاری آلمانی‌ها برای نوسازی خودروسازی

در همین حال «شراگه» رییس اتاق بازرگانی ایالت «نیدر زاکس» آلمان نیز گفت: خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی کردند برای نوسازی صنایع خود و همچنین تامین قطعات خودرو با شرکت ما گفت‌وگو کنند. «شراگه» در حاشیه دیدار گروه آلمانی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: شرکت ما در زمینه‌های مختلفی چون صنایع کشاورزی و غذایی و صنایع خودرو و قطعات مربوطه تمایل دارد که با طرف ایرانی وارد مذاکره شود. وی گفت: ایالت نیدرزاکسن، مهد تولید خودرو فولکس واگن است که هم از نظر تولید خودرو و هم شرکت‌های تولیدکنندگان قطعات خودرو می‌تواند با ظرفیت قابل ملاحظه‌یی که در اختیار دارد وارد همکاری با ایران شود. رییس اتاق بازرگانی ایالت نیدرزاکس آلمان افزود: هدف ما فقط تجارت با کشور ایران نیست بلکه می‌خواهیم بستری را فراهم کنیم تا همکاری‌های بلندمدتی با ایران داشته باشیم. شراگه خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی‌های مدون برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ایران در نظر داریم.


تعویق قرارداد با قطعه‌سازان فرانسوی

از سوی دیگر یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، گفت: شکل قراردادهای سرمایه‌گذاری شرکای خارجی در ایران باید به گونه‌یی باشد که نتوانند به راحتی بازار ایران را ترک کنند. ساسان قربانی به ارایه توضیحاتی در مورد نتایج مذاکرات اخیر قطعه‌سازان فرانسوی با طرف‌های ایرانی پرداخت و به «تسنیم» گفت: اخیرا جلسه‌یی با حضور هیات قطعه‌سازان فرانسوی و شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی برگزار و مذاکرات مثبتی انجام شد. وی با اشاره به اینکه قطعه‌سازان فرانسوی به دنبال شرکای جدیدی در ایران هستند، افزود: هنوز این تعاملات در حد مذاکره است و نتیجه نهایی آنها موکول به لغو تمام تحریم‌های بین‌المللی است.


شروط همکاری با فرانسوی‌ها

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در طول این مذاکرات شروط مختلفی مطرح می‌شود، گفت: البته شرط اول ما در همکاری با قطعه‌سازان فرانسوی افزایش ساخت داخل است. فرانسوی‌ها باید بدانند همکاری ایران با آنها همانند گذشته نخواهد بود بلکه باید با رویکرد جدید اقدام به تنظیم قراردادهای مناسب کنند. قربانی اضافه کرد: ما به قطعه‌سازان توصیه کرده‌ایم در مشارکت‌های خود با شرکای خارجی تاکید زیادی بر سرمایه‌گذاری آنها در کشور داشته باشند. وی با اشاره به اینکه قراردادهای گذشته با ضمانت اجرایی مناسبی تنظیم نشده بود، تصریح کرد: شرکای خارجی باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا نتوانند به راحتی بازار را ترک کنند. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح کرد: از دو سال گذشته تاکنون 6 بار هیات‌های قطعه‌ساز فرانسوی به ایران سفر کرده‌ و مشغول ارزیابی بازار هستند.


دور تازه همکاری با بنز

در همین حال مدیرعامل ایران خودرو دیزل از مذاکرات جدید با بنز برای تولید محصولات جدید خبر داد و گفت: تمرکز کار با چینی‌ها ناشی از شرایط تحریم بود. ما در گذشته با بنز و هیوندایی کار کرده بودیم که هم کیفیت و هم خدمات پس از فروش برای آنها خیلی مهم بود. غلامرضا رزازی در سخنانی ضمن تاکید بر نقش خدمات در موفقیت محصول و شرکت افزود: در دور تازه همکاری با بنز، ارزیابی و بررسی آمادگی شبکه خدمات پس از فروش یکی از پیش‌شرط‌های مهم است. او ادامه داد: شرکای تجاری سنتی ما همه به دلیل تحریم‌ها با ما قطع رابطه کرده بودند و قطعه نمی‌دادند؛ اما امروز شرایط عوض شده و روابط در حال بهبود است. چینی‌ها هم در این چند سال تجربه کسب کرده و بهتر شده‎اند و انتظار می‌رود رضایت مشتریان را بیش از پیش تامین کنند. رزازی، ایران خودرو دیزل را بزرگ‌ترین سازنده خودروهای تجاری منطقه دانست که پتانسیل مهندسی و ظرفیت تولید قابل توجه دارد. مدیرعامل ایران خودرو دیزل از کامیونت جدید 6 تن آرنا خبر داد که طراحی شده و در حال آزمون است و به زودی به بازار عرضه می‌شود. وی افزود: در مذاکرات جدید با بنز قرار شده موتور جدید سری 900 که از توان واستاندارد بالاتر برخوردار است روی «آرنا» نصب و در شرکت «ایدم» هم به تولید برسد. این موتور در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد. رزازی با بیان اینکه قراردادهای جدید با بنز تا یک ماه دیگر به امضا می‌رسد، گفت: کشنده اکتروس که از موتور قوی‌تر برخوردار است، جای اکسور را خواهد گرفت که در آینده از مدار تولید خارج می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو دیزل از طراحی مینی‌بوس هفت متری دو در جدید با ظرفیت بیشتر خبر داد و گفت: اتوبوس شهری 12متری و 18متری نیز طراحی و نمونه‌سازی شده و در مرحله آزمون است.


تولید 17هزار اتوبوس گازسوز

وی افزود: بر اساس برنامه دولت، تولید 17هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در دست اجرا و قرار است موتور جدید بنز سری 936 که پایه گازسوز هست، روی این اتوبوس‌ها نصب شود. دو نمونه از این موتور دریافت شده و در حال نصب آزمایشی است که تا دو ماه آینده آزمون خواهد شد. رزازی اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس زد اف و طراحی داخلی و خارجی مدرن را از دیگر محصولات جدید ایران خودرو دیزل ذکر کرد که به زودی نمونه‌سازی و تست می‌شود.


صادرات به ساحل عاج و عراق

مدیرعامل ایران خودرو دیزل همچنین از شروع صادرات به ساحل عاج و عراق در سال جاری خبر داد و گفت: به زودی محصولاتمان را به سوریه و عمان نیز صادر خواهیم کرد. وی جایگزینی قطعات برای کامیون واگن هود را از دیگر برنامه‌های جدید ذکر کرد و گفت: این کامیون با موتور 457 و استاندارد یورو4 تولید و پروژه‌هایی برای ارتقای بدنه و تزیینات آن اجرا می‌شود. این محصول سال گذشته 10درصد ارتقای کیفیت داشته که باید سرعت آن افزایش یابد. رزازی استفاده از برندهای چینی فوتون و یوتونگ، اروپایی مرسدس بنز و برند ملی را راهبرد ایران خودرو دیزل برای سبد محصول عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین صورت گرفته توزیع قطعات یدکی در نیمه دوم سال بیشتر می‌شود. در برنامه جدید این شرکت، پیش از عرضه هر محصول، شبکه خدماتی آن ایجاد می‌شود و ایران خودرو دیزل این را تعهد می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر