خبر روز

۱۳۹۴/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۷۶۸

دستورالعمل جدید واردات خودرو ابلاغ شد

گروه حمل ‌و نقل وخودرو متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودروهای سواری که به تایید وزارت صنعت رسید، منتشر شد.

براساس این گزارش، ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش در راستای اعمال مفاد قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب ۱۳۸۸مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۱) قانون مذکور مصوب هیات وزیران، بازبینی و اصلاح شد.

براساس دستورالعمل ابلاغی برای اخذ نمایندگی رسمی شرکت‌های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می‌کند‌. در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس از فروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفا پس از عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی بین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است. همچنین نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند ضمن اینکه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ ۲بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره‌های آن بلامانع خواهد بود.

در عین حال ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک منوط به ارائه گواهی انطباق کالا(certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

مواردی ازجمله موارد حائز اهمیت تاکید بر «عدم مجاز بودن نمایندگان رسمی در اخذ وجوه مازاد بر ۳درصد ارزش IF» و «تعیین مسوولیت رسیدگی و داوری در موارد بروز اختلاف با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و پیش‌بینی اقدامات تعزیری، تعلیق و ابطال گواهی نمایندگی با متخلفان» در راستای تکمیل دستورالعمل یاد شده به توافقنامه ضمیمه شده است. براساس گزارش «تعادل»،تعهدات طرفین در توافقنامه ارایه خدمات گارانتی و وارانتی (تعهد ضمانت، تامین قطعات و ارایه سرویس) به شرح زیر است:

تعهدات وارد‌کننده غیرنماینده (دارای کارت بازرگانی مجاز و معتبر) : 1- ارایه پروفرم معتبر که دارای مشخصات دقیق فروشنده و خریدار و مبدا و مقصد کالا و اطلاعات کامل از نوع و تعداد خودرو وارداتی در آن درج شده باشد. تبصره: اصل پروفرم پس از روئیت نماینده رسمی بلافاصله به وارد‌کننده مسترد خواهد گردید. 2- وارد‌کننده متعهد می‌گردد صرفا با کارت بازرگانی خود (شماره مندرج در توافقنامه) اقدام به واردات نماید. 3- واردکننده متعهد است قبل از حمل خودروهای خود به مبادی ورودی ایران یک نسخه از اسناد خودرو مانندCOC را برای هر خودرو و به تفکیک هر شاسی به نماینده رسمی جهت شناسایی خودرو ارایه نماید. 4- وارد‌کننده موظف است سه (3) درصد معادل ریالی ارزشCIF هر دستگاه خودرو را برمبنای آخرین ارزش ارزی اعلامی دفتر تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران و براساس نرخ ارز متقاضی بابت گارانتی و وارانتی و ارایه خدمات پس از فروش به نماینده رسمی نقدا پرداخت نماید. 5- برای اطلاع‌رسانی به مصر‌ف‌کنندگان از چگونگی ارایه خدمات خودرو خریداری شده، واردکننده متعهد است در هنگام فروش خودروهای وارداتی خود، یک نسخه از دفترچه راهنمای چگونگی استفاده از خودرو به زبان فارسی به همراه کارت گارانتی، کارت شناسایی مشخصات و فهرست نمایندگان خدمات پس از فروش که از سوی نماینده رسمی در اختیار واردکننده قرار می‌گیرد را در اختیار خریدار نهایی قرار دهد.


وابستگی 60 صنعت تولیدی به «خودرو»

ایرنا دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه فعالیت 60 صنعت تولیدی به خودروسازی وابسته است، گفت: کاهش فروش خودرو، خسارات متعددی را به خودروسازان تحمیل کرده و می‌کند. احمد نعمت‌بخش افزود: هم‌اکنون به‌طور متوسط بیش از 4هزار دستگاه خودرو، روزانه در کشور تولید می‌شود که کاهش فروش آنها، خسارت جبران‌ناپذیری را به خودروسازان و صنایع وابسته آن وارد می‌کند.

وی گفت: هم‌اکنون بیش از 40درصد تولید فولاد مبارکه اصفهان در صنایع خودروسازی کشور مصرف می‌شود که افزایش فروش خودرو می‌تواند بر تقویت شرایط تولید فولاد در این مجتمع تاثیر زیادی برجای بگذارد. دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اوج تولید خودوسازان کشور در سال90 بود که یک‌میلیون‌و650هزار خودرو در داخل تولید و به بازار عرضه شد. نعمت‌بخش اظهار داشت: با آغاز تحریم‌ها، صنعت خودروسازی کشور متحمل خسارات فراوانی شد به‌طوری که در سال91 میزان تولید به 700هزار دستگاه خودرو کاهش یافت. به گفته این مسوول در حوزه صنعت خودروسازی کشور، با کاهش روند تولید خودروسازان داخلی با تلاش متخصصان در سال92 موفق شدند، حدود 900هزار دستگاه خودرو تولید کنند و در پایان سال گذشته، تولید خودرو در داخل به یک‌میلیون‌و130هزار خودرو رسید.

دبیر انجمن خودروسازان پیش‌بینی کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در پایان سال94 خودروسازان داخلی بتوانند یک‌میلیون‌و100هزار دستگاه خودرو در کشور تولید کنند. نعمت‌بخش یادآور شد: ظرفیت تولید خودرو در داخل هم‌اکنون سالانه 2میلیون دستگاه است، اما با توجه به وضعیت بازار، تولید خودروسازان در سال جاری حدود یک‌میلیون‌و100هزار دستگاه خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر