بازار خودرو

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۷۹

توضیح وزارت «صنعت» درباره یارانه خودروسازان

تعادل روز گذشته، روزنامه «تعادل» در گزارشی به نقل از خبرگزاری «ایرنا» به عنوان تنها رسانه مکتوبی که در بازدید سخنگوی دولت و وزیر صنعت از کارخانه «ایران خودرو» دعوت شده بود از تخصیص یارانه 200میلیارد تومانی به خودروسازان خبر داد. اما وزارت صنعت در توضیحی که برای رسانه‌ها ارسال کرد با رد این رقم اعلام کرد: یارانه ۲۰۰میلیارد تومانی دولت مربوط به کل تولید است و تنها مختص خودروسازان نیست.

براساس گزارش این وزارتخانه، محمدباقر نوبخت درباره انتظارات مردم از تولیدکنندگان خودرو داخلی گفت: دیروز از یک واحد صنعت تولید خودرو بازدید کردم. این صنعت ۱۰۰هزار میلیارد تومان دارایی موجود دارد. مردم و مصرف‌کنندگان انتظار دارند محصولات با کیفیت و قیمت مناسب از این واحدهای تولیدی دریافت کنند. به گفته وی، دولت وظیفه دارد پای سخن اینها نیز بنشیند. همانطور که انتظار داریم خواسته‌های مردم و مصرف‌کننده محقق شود باید مشکل آنها را نیز رفع کرد. این ۲۰۰میلیارد به بخش صنعت پرداخت می‌شود نه فقط خودرو. نوبخت تاکید کرد: برخی رسانه‌ها اشتباها می‌گویند این ۲۰۰میلیارد تومان تماما به صنعت خودرو می‌رود که اینطور نیست. اگر هم انتقاد و انتظاری داریم باید کمک کنیم و اگر قرار است روی تولید داخلی متمرکز شویم، هیچ یک را نباید کنار گذاشت. حذف اینها مساوی با واردات بی‌رویه خودروهای خارجی است و دولت به‌شدت با این موضوع مخالف است.


الزام خودروسازان به ایجاد سامانه خسارت خودرو

ایسنا خودروسازان و واردکنندگان خودرو باید سامانه‌یی را برای آگاهی مشتریان از میزان و چگونگی دریافت خسارت‌های قانونی راه‌اندازی کنند. براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم هستند در موارد ناشی از سوءعملکرد، وجهی را به عنوان خسارت به مشتریان پرداخت کنند. یکی از این موارد تاخیر درتحویل خودرو فروخته‌شده است؛ به‌گونه‌یی که خودروسازان و واردکنندگان خودرو درصورت تاخیر در تحویل خودرو باید خسارت تاخیر در تحویل را به صورت روزشمار به مشتریان پرداخت کنند. یکی دیگر از این موارد نیز پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه‌هاست؛ به‌گونه‌یی که اگر خودرو مشتریان به دلیل نبود قطعه در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو متوقف شود، این شرکت‌ها ملزم به پرداخت خسارت خواب خودرو به مشتری خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر