حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۲۲

جاده‌سازی باید ۵ برابر شود

مهر معاون ساخت و توسعه راه‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۲هزارمیلیارد تومان برای توسعه شبکه آزادراهی و بزرگراهی کشور هزینه می‌شود، گفت: به نسبت ترافیک موجود، رشد جاده‌سازی درکشور باید ۵برابر شود.

خیراله خادمی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۲۰هزار کیلومتر جاده شامل آزادراهی، بزرگراهی، جاده‌های اصلی، جاده‌های فرعی و جاده‌های روستایی درکشور داریم، گفت: عمده این راه‌ها راه روستایی با ۱۲۰هزارکیلومتر طول است. وی با بیان اینکه ۷۵درصد ترافیک روی حدود ۳۵هزارکیلومتر از جاده‌های اصلی کشور است، افزود: حدود ۱۵هزار کیلومتر بزرگراه از این ۳۵هزارکیلومتر در کریدورهای اصلی شمال به جنوب شرق به غرب و کریدورهای منطقه‌یی قرار دارد. معاون ساخت و توسعه راه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اعلام اینکه ۲هزار کیلومتر آزادراه داریم که شبکه اصلی کریدوری کشور است، افزود: اگر بخواهیم شبکه جاده‌یی موجود را به بزرگراه تبدیل کنیم، حدود ۱۷هزار کیلومتر جاده موجود باید به بزرگراه تبدیل شود. بنابراین برای عملیات اجرایی این پروژه‌ها برنامه‌ریزی شده است. خادمی با تاکید بر اینکه ۸هزار کیلومتر در اولویت قرار دارد و عملیات اجرایی درحال انجام است، اظهار داشت: مطالعات مابقی ۹هزار کیولمتر درحال انجام است و ما برای عملیات اجرایی ۸هزار کیلومتر بزرگراه ۱۷هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. وی ادامه داد: سالانه تقریبا ۱۶۰۰میلیارد تومان اعتبار به این بخش و حدود ۴۰۰میلیارد تومان در بخش آزادراهی تزریق می‌شود، گفت: درمجموع ۲هزارمیلیارد تومان برای شبکه آزادراه و بزرگراه هزینه می‌شود. همچنین سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰کیلومتر آزادراه و بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد. عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: این رقم به نسبت توسعه ترافیکی کشور بسیار کم است و حداقل باید رشد جاده‌سازی را ۵برابر کنیم تا نیازهای فعلی ترافیکی کشور تامین شود.


برخی مراکز معاینه فنی در آستانه تعطیلی

تسنیم مدیرعامل مراکز مکانیزه معاینه فنی گفت: به دلیل عدم استقبال رانندگان خودروها از دریافت معاینه فنی، ۷۰درصد ظرفیت مراکز مکانیزه خالی است و برخی از مراکز معاینه فنی نیز رو به تعطیلی است. ولی آذروش با بیان اینکه باید قانون درباره خودروهای بدون معاینه فنی اعمال شود، افزود: درحال حاضر 14 مرکز تمام مکانیزه معاینه فنی در شهر تهران وجود دارد که 70درصد ظرفیت این مراکز خالی است. وی گفت: این مراکز می‌توانند در هر شیفت کاری 6هزار خودرو را معاینه فنی کنند. مدیرعامل مرکز معاینه فنی افزود: در پنج ماهه اول امسال فقط 197هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال گذشته آمار تغییری نداشته است.

وی گفت: متاسفانه دو ونیم میلیون خودرو و 3میلیون موتوسیکلت بدون داشتن معاینه فنی تردد می‌کنند. آذروش افزود: با توجه به آغاز سال تحصیلی 20 تا 25درصد شاهد افزایش حجم ترافیک در شهر تهران خواهیم بود و همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و برای کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح ایمنی و سلامت نیاز است تا رانندگان به این موضوع مهم توجه کافی داشته باشند. وی گفت: از اول آبان نیز طرح LEZ (کاهش مناطق آلاینده هوا) اجرا می‌شود که خودروها براساس نوع سال ساخت و همچنین نوع مصرف سوخت و کیفیت تحت نظارت پلیس درمی‌آیند، بنابراین خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد و نیاز است با توجه به کاهش مراجعات رانندگان به مراکز معاینه از الان به فکر دریافت معاینه فنی باشند.


افزایش قیمت برخی خودروهای چینی

تعادل یکی از نمایندگان خودروهای چینی در ایران، محصولاتش را تا سقف 12میلیون تومان افزایش داد؛ این درشرایطی است که پیش از این، با توجه به بهبود شرایط ایران درجامعه بین‌الملل، خریداران منتظر کاهش قیمت خودروهای چینی بودند. در این راستا، «جیلران موتور»، نماینده رسمی شرکت جیلی، قیمت محصولات این شرکت را تا سقف 12میلیون تومان گران کرد. براساس این گزارش، بازار خودرو هم‌اکنون در رکود شدیدی به سر می‌برد و خودروسازان چینی از ابتدای تابستان با اجرای طرح‌های ویژه فروش به دنبال ایجاد رونق در بازار خود هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر