بسته 25میلیارد یورویی حمل‌و‌نقل در سبد سرمایه‌گذاری خارجی

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۴۸

نوسازی ایران‌ایر، مادر صنعت هوانوردی کشور در اولویت است

گروه حمل‌ونقل و خودرو | الناز خجسته |

وزارت راه و شهرسازی با برگزاری کنفرانس بین‌المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی» زمینه ورود کشور‌های مختلف برای مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های وسیع صنعتی و عمرانی را فراهم می‌کند. این کنفرانس با حضور شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی در زمینه «حمل و نقل ریلی، جاده‌یی، هوایی، دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی با هدف جذب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در روزهای 11 و 12مهرماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش «تعادل»، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی که صبح دیروز به همین مناسبت برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون کشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، قطر و امارات برای حضور در این مراسم ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: در این کنفرانس 121پروژه برای سرمایه‌گذاری معرفی شده که این تعداد پروژه با مبلغی افزون بر 25میلیارد قابل بهره‌برداری است. وی در ادامه افزود: توسعه ناوگان جاده‌یی کشور نیز در شرایطی که بیش از 122هزار کامیون با عمر بالای 25سال در این حوزه فعالیت دارند، یکی از پروژه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری خارجی به شمار می‌رود. وی همچنین از بدهی‌های بنادر و شرکت‌های فرودگاهی سخن به میان آورد و بر عدم تعمیم هزینه‌های عمومی بر هزینه‌های کسب و کار تاکید کرد.


دریافت سرمایه با شرط انتقال تکنولوژی

آنچه در شرایط کنونی به عنوان تهدیدی برای کشور به شمار می‌رود ورود بی‌قید و شرط سرمایه است که به مرور می‌تواند تولید داخلی را فلج کند. بنابراین انتظار می‌رود که جریان مشارکت‌ها و ورود سرمایه‌های خارجی با انتقال دانش و تکنولوژی همراه باشد. عباس آخوندی در این رابطه با اشاره به اینکه مبنای اصلی سیستم اقتصادی پیش‌رو بر پایه مشارکت بخش خصوصی و عمومی است، گفت: سیستم‌های BOT، BLT، سیستم‌های اجاره و اجاره به شرط تملیک ازجمله روش‌هایی است که به ورود توام سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌انجامد.

وی درخصوص نحوه عملکرد این روش‌ها در مشارکت‌های عمرانی و صنعتی گفت: در روش BOT پروژه‌هایی مثل آزادراه‌ها و ترمینال‌های مسافری در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار داده خواهد شد که توانایی اتمام پروژه را داشته باشند. در روش BLT از سازنده می‌خواهیم تاسیسات مورد نظر را به بهره‌برداری برساند و پس از آن به صورت اجاره به شرط تملیک هزینه‌های سرمایه‌گذار را مستهلک می‌کنیم.

وی افزود: در سیستم اجاره، سرمایه‌گذار به تنهایی وظیفه تامین مالی پروژه را برعهده می‌گیرد و موظف می‌شود که تاسیسات مورد نظر را در اختیار شرکت‌های ذیربط قرار دهد که این عملیات بیشتر درخصوص شرکت‌های هواپیمایی به ویژه در زمینه خرید هواپیما‌ها کاربرد خواهد داشت و در آخر با استفاده از روش اجاره به شرط تملیک از شرکای خارجی خواسته می‌شود تا به صورت اجاره به شرط تملیک تاسیسات را در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی قرار دهند.


اولویت با پروژه‌های ریلی و هوایی

در میان مشکلات و مسائل گوناگونی که اقتصاد کشور را به خود درگیر کرده است بحث تامین رفاهی شهری همواره در اولویت برنامه‌ریزی‌های شهری بوده است. در مسیر توسعه شهری، کمبود بودجه یکی از موانع اصلی در تحقق پروژه‌های عمرانی است. آخوندی در این خصوص گفت: حمل و نقل کلان‌شهر‌هایی که جمعیت بالای 13میلیون نفر دارند باید در قالب راه‌آهن باشد چراکه همواره سرعت افزایش اتومبیل‌های درون‌شهری از سرعت افزایش راه‌ها به وضوح بیشتر است.

وی گفت: ایده‌یی که در این زمینه از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌شود احداث خط‌آهن در مسیر تهران- قزوین و حومه تهران از‌جمله پاکدشت، ورامین، اسلامشهر و غیره است که با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه پیش‌بینی شده است بخش عظیمی از نابسامانی‌های حمل و نقل و ترافیک تهران کاهش خواهد یافت.


مذاکره با شرکت‌های بویینگ و ایرباس

وی درباره همکاری شرکت بویینگ با ایران با توجه به آنکه تحریم‌های امریکا حتی بعد از اجرای توافق وین پابرجا می‌ماند، گفت: برآورد خود برای سال 2020 را در اختیار شرکت‌های بویینگ و ایرباس قرار دادیم و اعلام کردیم که برای نوسازی کل ناوگان هوایی به چه تعداد هواپیما نیاز داریم البته در حوزه هواپیماهای با برد کوتاه با سایر شرکت‌های تولید‌کننده نیز مذاکره داشتیم. آخوندی تاکید کرد: ازجمله تحریم‌هایی که بعد از اجرای توافق وین لغو خواهد شد، تحریم صنعت هوانوردی ایران است بنابراین امکان نوسازی این صنعت وجود دارد.

وی اظهار کرد: برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برنامه‌ریزی داشته‌ایم ضمن آنکه برنامه‌های خود را برای نوسازی در اختیار کمپانی‌هایی نظیر بویینگ و ایرباس قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای نوسازی ناوگان هوایی به هواپیماهای ‌کوتاه‌برد نیاز داریم که در این باره مذاکراتی با دیگر کمپانی‌ها داشته‌ایم.


قدرت کم ایرلاین‌های داخلی

در خرید هواپیما

وزیر راه و شهرسازی درباره قدرت کم ایرلاین‌های داخلی در خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی گفت: بر سر بسته‌یی با برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به توافق رسیدیم اما از آنجا که هنوز توافقات نهایی نشده، ارقام قابل اعلام نیست چون اگر این ارقام قبل از نهایی شدن اعلام شود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.


ورود هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک

آخوندی ادامه داد: براساس این بسته توافق شده باید بتوانیم یک سری از هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنیم تا آن شرکتی که برای وارد کردن این هواپیماها به ایران به صورت اجاره به شرط تملیک تاسیس می‌شود این هواپیماها را به سایر شرکت‌های هواپیمایی به صورت اجاره قرار دهد به این ترتیب می‌توانیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم بدون آنکه شرکت‌های ایرانی درگیر خرید هواپیما با رقم‌های سرمایه‌گذاری بسیار کلان شوند.


عدم تایید سوخو

وی درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخو روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونوف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آنکه در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.


وظیفه ایرلاین‌ها در پرداخت بدهی

وزیر راه و شهرسازی درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: هر نوع کسب وکار باید شفاف باشد؛ اگر ایرلاینی بخواهد هزینه‌های خود را از طریق اعتبارات عمومی تامین کند، پایدار نخواهد بود و ما از آن حمایت نمی‌کنیم. آخوندی اظهار کرد: ایرلاین‌ها موظف به پرداخت بدهی‌های خود به شرکت فرودگاه‌های کشور هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر