شرکت فرودگاهها در اقدامی جدید، اجازه ورود کارکنان و قطعات مورد نیاز هواپیماهای ایرلاینهای بدهکار را به محوطه فرودگاهها نمیدهد. وصول مطالبات معوق شرکت فرودگاهها از ایرلاینها موضوعی است که وارد فازهای جدیدی شده است و هربار شرکت فرودگاهها عرصه را بر ایرلاینهای بدهکار تنگتر میکند تا بتواند بدهیهای چندساله خود را از آنها وصول کند. در فاز اول شرکت فرودگاهها اقدام به تعلل در بازکردن کانتر پرواز برخی ایرلاین کرد؛ بهطوری که زمان پرواز را چند دقیقه عقب انداخت. براین اساس کانتر پروازی که ساعت ۱۸ و۱۵دقیقه باید باز میشد، در ساعت ۱۸ و۳۰دقیقه باز میشود و برخی مسوولان در پاسخ به چرایی این موضوع، اعلام کردند که ایرلاینها مدت زیادی است که بدهی خود را به شرکت فرودگاهها پرداخت نکردهاند. در اقدام بعدی شرکت فرودگاهها، فرودگاه جایگزین که برای سوختگیری برخی ایرلاینها استفاده میشد را تعطیل کرد. بنا به اعلام این ایرلاینها فرودگاه سبزوار به عنوان فرودگاه آلترناتیو (جایگزین) پروازهای مشهد تعیین شده است به این معنا که هواپیما درصورت نقص فنی میتواند در این فرودگاه به زمین بنشیند. همچنین برای سوخترسانی هم از این فرودگاه استفاده میشود تا هواپیماهای کوچکتر که ظرفیت مخزن سوخت کمتری دارند در زمان برگشت، از این فرودگاه استفاده کنند و مجبور به حمل دوبرابر سوخت از مبدا نباشند. به گزارش مهر، اما از مدتی پیش، شرکت فرودگاههای کشور اقدام به تعطیلی این فرودگاه کرده است تا به نوعی ایرلاینها را تحت فشار بگذارد. با تعطیلی این فرودگاه، هواپیماها باید سوخت بیشتری را برای پرواز بازگشت به همراه داشته باشند که این موضوع مشکلاتی را برای وزن هواپیما به وجود میآورد، بنابراین هواپیما نمیتواند حمل بار بیشتری داشته باشد، چراکه سوخت بیشتری به همراه دارد. درحال حاضر شرکتهای هواپیمایی که بوئینگ MD یا فوکر دارند، به دلیل اینکه این هواپیماها در دمای بالا، مجاز به حمل بار کمتری هستند و از طرفی مجبورند که سوخت رفت و برگشت را به همراه داشته باشند، با مشکل حمل بار مسافر روبهرو شدهاند.