رکود تورمی همخوانی عرضه و تقاضا را بر هم زده است

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۴۱

گروه حمل‌ونقل و خودرو

هر روز بر مشکلات صنعت و بازار خودرو افزوده می‌شود به طوری که هر بار در برنامه تلویزیونی یا در نشستی خبری مسوولان درخصوص خودرو اظهارنظر می‌کنند نه تنها گره‌یی از این مشکل حل نمی‌شود بلکه اظهارنظرهای مختلف، خود حاشیه‌هایی را برای این صنعت به بار می‌آورد. با این حال شنبه ‌شب در یک برنامه تلویزیونی مشاور انجمن خودروسازان و رییس شورای رقابت درخصوص کاهش یا افزایش قیمت بحث کردند که البته نتیجه‌یی در بر نداشت. مشاور انجمن خودروسازان ایران در این باره گفت: بهترین فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنعتی اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند اما عوامل محیطی سبب شده که در صنعت خودروسازی نوآوری نداشته باشیم. داوود میرخانی‌رشتی با اشاره به تضعیف صنایع به ‌خصوص صنعت خودروسازی در دوران دولت دهم اظهار کرد: در دوران آقای احمدی‌نژاد قطعه‌سازان ورشکست شدند و بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا خودرو به چرخه صنعت بازگردد. وی افزود: مردم عزیز ما حق دارند که می‌گویند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی‌شویم اما انتظار برای کاهش قیمت خودرو توهم است و این توهم که در اذهان عمومی وجود دارد که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی پایین می‌آید باید از بین برود. میرخانی با اشاره به تبعات کاهش قیمت افزود: اگر بخواهیم قیمت خودرو پایین‌تر بیاید باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و این یعنی بیکار شدن شاغلان این صنعت. اگر 100هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم، تبعات اجتماعی سنگینی دارد.

اما رضا شیوا، رییس شورای رقابت در واکنش به این موضوع گفت: اگر 100هزار نفر را در جاده‌ها به خاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟ میرخانی در ادامه با بیان بخشی از سوءمدیریت‌ها در دولت قبل در صنعت خودرو به مراسم تودیع مدیرعامل سابق ایران خودرو اشاره کرد که گفته بود: من فایلی را دارم که در آن 7هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود. نه تنها افراد را معرفی می‌کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می‌کردند و می‌گفتند باید در همین پستی که می‌گوییم بنشینند. وی به وزارت محرابیان که حتی در تعیین معاونان ایران خودرو نیز اعمال نفوذ می‌کرد نیز اشاره کرد و گفت: باید درخصوص کیفیت ابتدا ریشه‌های این بی‌کیفیتی را بررسی کرد و مردم حق دارند که از این مسائل مطلع شوند.

در ادامه این گفت‌وگو رییس شورای رقابت درباره شرایط بازار درخصوص قیمت خودرو گفت: از سال گذشته برای خودروسازان شرایطی گذاشته شد و خودروسازان با آن همکاری کردند و حاشیه بازار از بین رفت و قیمت خودروهای زیر 2500 سی‌سی در سایت‌های خودروسازان نوشته می‌شد و واسطه‌ها دیگر در فروش دخالت نداشتند اما بعد از بحث توافق انتظار مردم کاهش قیمت خودرو بود و به همین دلیل ما با افت تقاضا مواجه شدیم و اکنون تولید و تقاضا متناسب نیستند و با توجه به رکود تورمی هنوز عرضه و تقاضا همخوانی ندارد. وی ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذاران خارجی با تولیدکنندگان داخلی همکاری کنند و تکنولوژی و نوآوری وارد کشور شود و افزود: خودروهای داخلی فاقد تکنولوژی هستند و نیاز است که در این بخش سرمایه‌گذاری شود. رییس شورای رقابت اظهار کرد: اکنون تقاضا پایین است و بهترین موقع برای خرید است زیرا الان قیمت در کف است.

میرخانی رشتی نیز در ادامه سخنان خود از شورای رقابت خواست که طبق فرمول خود و با وجود رکودی که هست براساس قانون قیمت‌ها را اعلام و به وظیفه خود عمل کند. وی به یکی از واردکنندگانی که از سال 2014 تاکنون 3هزار خودرو وارد کشور کرده و در گمرک مانده و به تازگی ترخیص شده است، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خودروهای 2016 تا چند ماه دیگر وارد بازار می‌شوند این واردکننده اقدام به کاهش تا 20میلیون تومانی قیمت خودورهایش کرده که این موضوع سبب بر هم خوردن توازن قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر