کاهش جزئی قیمت در بازار تثبیت قیمت در کارخانه

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۹۴

گروه خودرو سمانه عابدی

انتظارات کاهشی در بازار خودرو پس از توافق هسته‌یی اندک‌اندک جای خود را به واقع‌بینی می‌دهد و گرچه به کاهش قیمت مورد انتظار نینجامید و تنها کاهش قیمت جزئی خودروها را در بازار را در پی داشت اما دست‌کم زمینه تثبیت قیمت خودرو را در بازار فراهم ساخت و این تثبیت به قیمت کارخانه نیز که برای افزایش آن زمینه‌سازی‌هایی انجام گرفته بود، سرایت کرد. فعالان بازار معتقدند بازار خودرو درحال تثبیت است و از این پس فقط شاهد نوسانات مقطعی خواهیم بود.

یک کارشناس بازار خودرو دراین خصوص به «تعادل» گفت: اگر خودرویی در یک روز خاص کمیاب شود، قیمت آن دچار نوسان خواهد شد. بنابراین خریدار و سرمایه‌گذار در شرایطی امن در بازار خودرو به فعالیت خود ادامه خواهند داد. میثم زهری افزود: پیش از این به دلیل نوسانات شدید گاهی مصرف‌کنندگان و گاهی فروشندگان مغبون می‌شدند اما در ماه‌های اخیر خوشبختانه قیمت‌ها با کمترین نوسان درحال خریدوفروش هستند. وی ادامه داد: بازار در 4ماهه سال94 با بیم واهی از کاهش قیمت به رکودی فرو رفت که هنوز هم ادامه دارد اما به نظر می‌رسد تا پیش از پایان تابستان و با اعلام جزییات برنامه‌های بلندمدت همکاری با خودروسازان خارجی و دیگر تحولات زمان‌بر قیمت خودرو بازار به واقع‌بینی برسد و معاملات خودرو این‌بار با احساس امنیت از تثبیت قیمت خودرو رونق بگیرد.

دلالان دوران تحریم

دلواپسان سودهای کاذب

زهری گفت: وقتی بازار از حالت احساسی به حالت منطقی می‌رسد، دیگر سودهای کلان کاذب دوران تحریم را برای دلالان فراهم نمی‌کند. در واقع این بازار، مصرف‌کنندگان را در شرایطی امن قرار داده و برای سودجویان دلواپسی ایجاد کرده است، زیرا آنها با استفاده از کاستی‌های ناشی از کاهش عرضه در بازار حاشیه سود غیرمنطقی و کلانی برای خود ایجاد می‌کردند.


لیزینگ‌ها فعال می‌شوند

حمیدرضا غریب دیگر کارشناس خودرو نیز به «تعادل» گفت: شرایط نقد و اقساط شرکت‌های لیزینگ، جایگزینی خودرو‌های دست دوم و فرسوده ازجمله پروژه‌هایی خواهد بود که مشتریان در انتظار آن هستند. پیش‌بینی می‌شود که بخشی از سرمایه‌های سرگردان جامعه تا چندی دیگر به سمت لیزینگ خودرو خواهد رفت و بانک‌های عامل را نیز به این سمت سوق خواهد داد.

چراکه تقاضا برای خودرو درجامعه بسیار زیاد است و بسیاری از متقاضیان برنامه خرید خود را به روشن شدن وضعیت بازار موکول کرده‌اند.


آخرین وضعیت قیمت در بازار

در بخش محصولات ایران‌خودرو، سمند ال‌ایکس با همان قیمت 30میلیون و300هزارتومان، پارس 36، 206 تیپ پنج 36.5، دنا با قیمت 43میلیون تومان، رانا 32.5، 405 با قیمت 29میلیون و405 اس‌ال‌ایکس با قیمت 30میلیون و500هزارتومان در بازار خودرو معامله می‌شود.

در بخش محصولات سایپا نیز پراید 111 با قیمت 21میلیون تومان، 131 با 20 میلیون و200هزارتومان، تیبا صندوقدار 24میلیون و هاچ‌بک آن 27میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین خودروهای ایندو خودروساز که پس از توافقنامه کمی کاهش یافتند اما پس از آن تثبیت شدند از این قرارند؛ سراتو دنده‌یی سایپا 74میلیون و اتومات آن 89میلیون تومان، دنا 43میلیون تومان، تندر 90 اتومات 49میلیون تومان، پارس ال‌ایکس با قیمتی معادل 38میلیون و700هزارتومان و پارس ای‌ال‌ایکس 41میلیون تومان تثبیت شدند. فعالان بازار معتقدند بهترین زمان برای خرید خودرو فراهم شده و قیمت‌ها در بازار نه‌تنها بالا و پایین نمی‌رود بلکه به‌نوعی به کف رسیده است.

چینی‌ها در بازار

از بازار خودروهای چینی خبر می‌رسد که خودروهای پرفروش چینی اعم از خودروهای کیفی مانند جک و برلیانس و دیگر خودروها مانند لیفان و ام‌وی‌ام نیز به نقطه تثبیت رسیده‌اند.

جک جی5 دنده‌یی روی 50میلیون تومان و جک جی5 اتومات و لیفان ایکس60 هر دو درقیمت 61میلیون تثبیت شده‌اند. جک اس5 دنده‌یی نیز 81میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

همچنین لیفان620 نیز با نرخی معادل 43میلیون تومان به فروش می‌رود.

به گفته فعالان بازار خودرو غیر از خودروهایی مانند جک برخی محصولات چین در بازار خودرو سخت‌فروش هستند؛ به‌طوری که خواب آنها تا یک‌ماه در نمایشگاه طول می‌کشد.

به‌طور نمونه فروش ام‌وی‌ام x33 اتومات با قیمتی معادل 73میلیون تومان حتی تا دوماه خواب در پارکینگ فروش به‌ طول می‌انجامد. کارشناسان بازار خودرو دلیل بدفروشی این دسته از محصولات چینی را به بی‌اطمینانی مشتریان به کیفیت آنها ربط می‌دهند. گزارش‌های منتشرشده از عیوب خودروهای چینی توسط مصرف‌کنندگان خودرو‌های مذکور نیز گواه این بی‌اعتمادی است.

به عنوان نمونه مشتریان؛ پراید وحتی ماتیز قدیمی را به ارزان‌ترین خودرو چینی یعنی ام‌وی‌ام 110 با قیمت 21میلیون تومان ترجیح می‌دهند.

دیگر محصول چینی یعنی‌ام وی‌ام 315 نیز که در ابتدای ورود به بازار کشور مورد استقبال قرار گرفت با ریزش گسترده خریدار مواجه بوده است و قیمت این خودرو نیز روی 37میلیون تومان در بازار تثبیت شده است. درهمین حال، خودروچینی برلیانس h320 شرکت پارس‌خودرو تا 53میلیون تومان و h330 اتومات با نرخی معادل 57میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

همچنین برلیانس v5 نیز 99میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر