موافقت شورای رقابت با افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت خودرو

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۸۵

گروه خودرو

درحالی که بازار خودرو در انتظار واکنش کاهشی قیمت به توافق هسته‌یی است، خبرها حاکی از آن است این انتظار محقق نخواهد شد و وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز در جدیدترین اظهارنظر خود این موضوع را یادآور شده است. هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در حاشیه مجمع عمومی و فوق‌العاده در گفت‌وگو با «تعادل» از موافقت اعلام ‌نشده شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو در سال 94 خبر داد و گفت: قیمت خودرو تا 20روز آینده بین 8 تا 10درصد افزایش خواهد داشت. وی همچنین با اشاره به همکاری‌های جدید پس از توافق هسته‌یی گفت: مذاکرات ایران خودرو با بنز روز گذشته به پایان رسیده و قرارداد همکاری به زودی بسته خواهد شد. یکه‌زارع در پاسخ به این سوال که همکاری با بنز درخصوص خودروهای سواری یا خودروهای سنگین خواهد بود، گفت: بیشتر همکاری‌ها درخصوص خودروهای سنگین و با ایران خودرو دیزل خواهد بود اما درخصوص خودرو سواری هم برنامه‌هایی داریم. مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین ادامه داد: مذاکرات با پژو نیز به اتمام رسیده و تا یک ماه قرارداد همکاری تمام می‌شود. وی درخصوص اختلافات شورای رقابت با خودروسازان گفت: قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت کاری غیرقانونی است و شورای رقابت وظیفه تعیین دستورالعمل را دارد.


قیمت خودروهای داخلی کاهش نمی‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قیمت خودروهای داخلی کاهش نمی‌یابد زیرا قیمت آن را شورای رقابت تعیین می‌کند، گفت: اگر نرخ ارز کاهش یابد ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد. محمدرضا نعمت‌زاده درحاشیه جلسه هیات دولت گفت: برخی پس از توافق هسته‌یی نگران هستند که واردات افزایش یابد. ممکن است واردات هم افزایش یابد اما این افزایش در حوزه زیربنایی و سرمایه‌گذاری خواهد بود. وی در ادامه افزود: ما نه تنها به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی، فلزات گرانبها و ذخایر مواد کانی مثل فولاد، سرب و آلومینیوم هستیم بلکه افزایش تعامل با دنیا در حوزه صنعت خودروسازی را نیز مد نظر داریم. نعمت‌زاده با اشاره به جلسات گروه‌های تجاری خارجی با وی گفت: توافق نهایی با این گروه‌ها به خاطر انجام مذاکرات هسته‌یی متوقف شده. اکنون هیات‌های عالیرتبه خارجی خواهان همکاری بیشتر با ایران هستند که این همکاری‌ها به زودی انجام می‌گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: یکی از اولویت‌های ما در جذب سرمایه در حوزه تکنولوژی‌هایی است که ما در آن عقب ماندگی داریم.


هموار شدن راه مذاکرات ایران‌خودرو و پژو

درحالی که یکه‌زارع از مراحل پایانی مذاکره به پژو خبر داد، رویترز در گزارشی از مذاکرات پیشرفته گروه خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن با ایران خودرو در پی توافق هسته‌یی خبر داد که این شرکت انتظار دارد پس از برداشته شدن تحریم‌ها، پیشرفت سریعی داشته باشد. ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو به رویترز گفت: توافق میان ایران و قدرت‌های غربی راه را برای پیشرفت قابل توجه مذاکراتمان هموار خواهد کرد. به گفته کمار بر خلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران خودرو مدل‌های قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد و دستاورد پروژه مذکور یک جهش نسلی خواهد بود. براساس گزارش رویترز، پژو که پیش از تحریم‌های اتحادیه اروپا و امریکا در سال 2011 یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان خارجی حاضر در بازار ایران بود به دلیل حضور رقیبان چینی که پس از خروج این شرکت جای پایی در این کشور پیدا کرده‌اند با رقابت دشوارتری روبه‌رو خواهد شد. شرکت خودروسازی فرانسوی رنو هم تصمیم دارد تولید سدان لوگان که در ایران به تندر معروف است را از سر بگیرد.


انتظار فولکس واگن و فورد برای ورود

براساس این گزارش رویترز به گفته منابع آگاه صنعتی، سایر خودروسازان غربی شامل فولکس واگن و فورد با انتظار برای نهایی شدن توافق هسته‌یی که روز گذشته اعلام شد، مدت‌ها مهیای ورود مجدد به ایران بوده‌اند. اما هر دو شرکت روز گذشته تاکید کردند درحال حاضر فعالیتی در ایران ندارند. تحت توافق هسته‌یی که پس از مذاکرات فشرده در وین حاصل شد، تحریم‌های بین‌المللی لغو خواهند شد. پژو در سال 2012 تحت فشار سهامدار وقت خود جنرال موتورز، عرضه کیت مدل‌های 206 و 405 خود به ایران خودرو را متوقف کرد اما شریک ایرانی‌اش اندکی بعد تامین قطعات مورد نیازش را از طریق واسطه‌ها آغاز کرد و به نوعی سهم حدود 30درصدی پژو در این بازار حفظ شد. طبق اعلام این خودروساز فرانسوی، سال گذشته حدود 350هزار دستگاه خودرو با برند پژو در ایران ثبت شدند. کمار اعلام کرد که برداشته شدن قریب‌الوقوع تحریم‌های مالی زنجیره تامین قطعات را مجددا خواهد گشود و به پژو امکان می‌دهد فروش معمولی این قطعات را از سر بگیرد. وی در ادامه افزود: جوینت ونچر تولیدی برنامه‌ریزی شده میان این شرکت و ایران خودرو برای بازارهای صادراتی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سخنگوی پژو سیتروئن اعلام کرد درحالی که مذاکرات با شرکای ایرانی احتمالی دیگر در جریان است اما مذاکرات با ایران خودرو در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارد.


پژو و رنو در میان برندگان احتمالی

بلومبرگ در گزارشی از برندگان احتمالی توافق هسته‌یی خبر داد و براساس این گزارش به گفته سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، برندگان احتمالی توافق هسته‌یی پژو و رنو و گروه ایرباس هستند. رامین ربیعی، مدیرکل شرکت سرمایه‌گذاری تورکوییز پارتنرز به بلومبرگ گفت: شرکت‌هایی که از برداشته شدن تحریم‌ها فورا سود خواهند برد، شرکت‌هایی هستند که پیش از این در ایران حضور داشتند اما در نتیجه تحریم‌ها ناچار به خروج از این بازار شدند. انتظار می‌رود شرکت‌های فرانسوی هم از پایان تحریم‌های ایران نفع ببرند. به گفته محمد الحاج، استراتژیست امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت ای اف جی- هرمس امارات، خودروسازان فرانسوی رنو و پژو فعالیت‌های بزرگی در ایران داشتند که اکنون متوقف شده‌اند اما احتمالا از سرگرفته خواهد شد. ایران پیش از آغاز تحریم‌ها دومین بازار بزرگ پژو بود. همچنین شرکت سازنده هواپیمای ایرباس به همراه رقیب امریکایی خود بویینگ در موقعیت خوبی برای سود بردن از گشایش بازار ایران قرار دارد زیرا این کشور به دلیل سال‌ها تحریم، ناوگان هواپیمایی فرسوده‌یی دارد که نیازمند نوسازی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر