سخنگوی انجمن تایر ایران با تاکید بر اینکه طی سال گذشته بیش از 151هزار تن تایر وارد کشور شده است، گفت: این واردات درحالی صورت گرفته که کارخانههای تولید تایر کشور در میان حجم زیادی از تولیدات خود پنهان شدهاند. مصطفی تنها میزان مصرف لاستیک کشور را بیش از 350هزار تن برشمرد و افزود: تولید سالانه کشور هماکنون افزون بر 400هزار تن شده و این درحالی است که بیشتر این تولیدات بدون آنکه به بازار عرضه شوند، در محل کارخانهها دپو میشوند.
وی با تاکید براینکه تولیدات داخلی توان پاسخگویی به نیاز بازار کشور را دارند، اظهار داشت: تمام تولیدات داخلی مطابق استانداردهای ملی و بینالمللی است و از نظر کیفیت بهطور 100درصد توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارند. این عضو انجمن تایر ایران مبدأ بیشتر تایرهای وارداتی را کشور چین عنوان کرد و گفت: واردات تایر به کشور درحالی صورت میگیرد که کارخانههای تولید تایر داخل، از تجهیزات و فناوری روز دنیا استفاده میکنند که در صورت برنامهریزی ضمن پاسخگویی به نیاز داخلی، امکان صادرات مازاد بر نیاز نیز وجود خواهد داشت.
وی افزود: شرکتهای خودروساز داخلی با وجود بدهیهای سنگین که به صنعت تایر کشور دارند، اقدام به واردات تایر از چین کردند که این فرآیند مشکلات زیادی را برای صنعت تایر به وجود آورده که این اقدام نه تنها انگیزهیی را برای افزایش راندمان تولید باقی نگذاشته بلکه بسیاری از کارخانهها را ناخواسته به سمت کاهش حجم تولید و رکود سوق داده است.
تنها با بیان اینکه شرکتهای خودروسازی داخلی بیش از 250میلیارد تومان بدهی سررسیده شده به صنعت تایر کشور دارند، اضافه کرد: منصفانه نیست که در قبال واردات لاستیکهای چینی، بدهیهای خودروسازان به تولیدکنندگان تایر کشور با مبالغ سنگین معوق بماند.