توانمندی داخلی90درصدی در ساخت تجهیزات بندری

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۸۲


بنابر اعلام ارگان‌های دریایی، ایران در زمینه ساخت تجهیزات بندری به خودکفایی بسیار بالایی دست پیدا کرده‌ است و یکی از نمونه‌های آن بهره‌برداری از بزرگ‌ترین شناور ایرانی جمع‌آوری آلودگی نفتی است؛ شناوری که در خاورمیانه مشابه ندارد. از سوی دیگر روز گذشته مدیرکل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: 80درصد تجهیزات بندری مورد نیاز بنادر کشور با استفاده از توانمندی متخصصان جوان کشور در داخل تولید می‌شود. رزازان پیش از اینها نیز در همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی به این موضوع اشاره کرده بود. این در حالی است که وقتی پای صحبت سازندگان داخلی می‌نشینیم، گلایه‌های بی‌شماری را از مسوولان بابت نادیده گرفتن توانمندی‌ها و توجه نکردن به تولیدات داخلی می‌شنویم. مدیرکل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر در سخنان دیروز خود همچنین اظهار کرده که برای جلوگیری از خروج ارز و افزایش اشتغالزایی، ساخت بسیاری از تجهیزات مورد نیاز بندری در داخل بومی‌سازی شده است. در این راستا، نظر میرقاسم میرزاده، رییس انجمن کارآفرینان استان آذربایجان‌غربی، کارآفرین برتر کشور در حوزه دریایی و عضو انجمن جهانی روتاری مولدینگ را جویا شدیم وی ضمن انتفاد از عملکرد بخش دولتی و مسوولان رده بالای سازمان بنادر و دریانوردی به ضعف‌های بسیاری در زمینه عملکرد مسوولان اشاره کرد که از آن جمله توجه نکردن این بخش به توانمندی‌های بالای بخش خصوصی و نادیده گرفتن تولید‌کننده داخلی است.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد من ممکن است توانمندی داخلی کشور در زمینه «ساخت و تولید تجهیزات بندری» نیز بیش از اینها باشد و ما تولیدکنندگان لوازم دریایی و بنادر، توانایی بیش از اینها را داریم اما مسوولان یا اطلاع ندارند یا ما را خودی به حساب نمی‌آورند. ما تولید‌کنندگان داخلی انتظار داریم که مسوولان دست تولیدکننده داخلی را بگیرند و از خارج از کشور تجهیزات را وارد نکنند، چرا که توانمندی داخل خیلی بیش از 80درصدی است که مسوولان اظهار کرده‌اند و توانمندی داخل در زمینه دریا و بنادر بالای 90درصد است. وی افزود: روزهایی که مسوولان ارز در اختیار داشته باشند به روی تولیدکننده داخلی نگاه نمی‌کنند و برای تولیدکنندگان داخل بها قایل نمی‌شوند و در واقع این‌طور می‌توانم، بگویم اینکه ارز در اختیار نداشته باشند یک نوع نعمتی است تا از تولید‌کنندگان داخل تامین نیاز کنند.


بین تولیدکننده واقعی و مصرف‌کننده فاصله نیندازند

وی گفت: برای مثال در زمینه توانمندی بالای داخل در زمینه تجهیزات بندری همین بس که قایق‌های گارد ساحلی امریکا مجهز به محصولاتی است که مشابهش را ما در کشور حتی با کیفیت بالاتر داریم ولی گویا مسوولان نمی‌خواهند توانمندی‌های کشور را در این زمینه‌ها ببینند. هیچ یک از مسوولان سراغ ما نیامدند، انواع پانتوم‌ها برای لایروبی بنادر، انواع قایق‌ها، انواع اسکله‌ها، فانوس‌های دریایی، انواع بویه‌ها که در بنادر مورد استفاده قرار می‌گیرند را ما تولید می‌کنیم. ما جوانان بسیار خوش‌فکر و قوی داریم و این آمادگی را نیز داریم که اطلاعات وسیعی را در اختیار مسوولان قرار دهیم و تولید‌کننده داخلی می‌تواند به مسوولان این اطمینان را بدهد که در زمینه تجهیزات سازمان بنادر در هیچ حوزه‌یی نگرانی نداشته باشند اما این موضوع با اطمینان به تولید‌کننده داخلی میسر می‌شود. وی با بیان اینکه با حمایت دولت و سازمان بنادر و دریانوردی کشور ساخت بسیاری از تجهیزات دریایی و بندری طبق استانداردهای بین‌المللی هم‌اکنون بومی‌سازی شده است، گفت: پیش از این جرثقیل‌های بزرگ زرافه‌یی با ظرفیت بیش از 60 تن از خارج خریداری می‌شد و تکنولوژی ساخت آن در اختیار چند کشور بود اما هم‌اکنون ساخت چند دستگاه از این جرثقیل در داخل در دستور کار قرار گرفته است.


بومی‌سازی ساخت ترانس تینر

اما مدیرکل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرده است: هم‌اکنون تمام شناورهای مورد نیاز این سازمان به خصوص شناورهای تجسس و نجات در داخل تولید می‌شود و حتی تعدادی از شناورهای مسافری ساخت داخل در منطقه آزاد کیش به خارج از کشور صادر شده است. رزازان با اشاره به ظرفیت‌های بومی‌سازی ساخت ترانس تینر برای جابه‌جایی کانتینر در بنادر اظهار داشته است: استفاده از ترانس تینر به عنوان مهم‌ترین وسیله برای جابه‌جایی کانتینرها در بنادر از اهمیت زیادی برخوردار است و هم‌اکنون ساخت این وسیله برای بنادر کانتینری در داخل در دستور کار قرار گرفته است. به گفته این مقام مسوول، برج تخلیه غلات در بنادر کشور از دیگر تجهیزات مورد نیاز بندری است که با حمایت سازمان بنادر در آینده نزدیک کار ساخت آن توسط صنعتگران داخلی آغاز می‌شود. وی با اشاره به آب انداختن شناور پیشرفته ایرانی برای جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی را از دیگر توانمندی‌های متخصصان داخلی عنوان کرده و گفته است: به آب انداختن این شناور بار دیگر توانمندی‌های صنایع داخلی را نشان داد که تاکنون حتی در کشورهای خاورمیانه نمونه آن ساخته نشده است


جلوگیری از خروج ارز

به گفته رزازان، استفاده از توانمندهای داخلی در تولید تجهیزات بندری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا و بندر اهمیت زیادی دارد و باید با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت از صنایع داخلی در این عرصه حمایت کنیم. وی افزایش اشتغالزایی، کاهش وابستگی‌ها و جلوگیری از خروج ارز را از مزیت‌های بومی‌سازی ساخت تجهیزات بندری در کشور اعلام کرده و گفته است: باید تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از ساخت هرگونه شناورها و تجهیزات بندری در داخل حمایت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر