بی‌تاثیری افزایش قیمت سوخت بر بخش‌های مختلف حمل و نقل

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۵۸

گروه حمل‌و‌نقل

بیست‌وسومین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی روز گذشته در محمودآباد با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی، رییس سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و شماری از مقامات کشوری درحالی آغاز به کار کرد که روز گذشته خبر تک‌نرخی شدن بنزین و اجرایی شدن آن در صدر خبرها خودنمایی می‌کرد با این حال وزیر راه در حاشیه این همایش در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر افزایش قیمت بنزین و گازوییل بر بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل گفت: اصلاح قیمت سوخت اعم از بنزین و گازوییل تاثیر زیادی بر هزینه‌های این بخش به خصوص جابه‌جایی بار و کالا نخواهد گذاشت. این درحالی است که فعالان بخش حمل‌ونقل معتقدند افزایش نرخ سوخت بر حمل‌ونقل موثر است و دولت نمی‌تواند با تعیین دستوری نرخ حمل‌ونقل، قیمت‌ها را کنترل کند.

بنابراین گزارش، یکی از بخش‌هایی که با افزایش نرخ سوخت بیشترین تاثیر را می‌پذیرد، بخش حمل‌ونقل است، زیرا تمامی شقوق حمل‌ونقل از جاده‌یی، ریلی، هوایی و دریایی وابسته به نرخ سوخت است و هرگونه افزایش در این بخش می‌تواند بر هزینه‌های تمام‌شده آنها موثر باشد. به همین جهت از روز گذشته که افزایش نرخ سوخت اعلام شد نارضایتی در میان انواع بخش‌های حمل‌ونقل به وجود آمد. از آنجایی که واردات و صادرات کالاها از طریق انواع بخش حمل‌ونقل انجام می‌گیرد و سالانه میلیو‌ن‌ها مسافر از طریق بخش‌های مختلف حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شوند. بنابراین هرگونه تغییری در سیاست‌های نرخ سوخت به‌طور مستقیم بر این بخش اثر می‌گذارد، ضمن آنکه هزینه تمام‌شده کالاها هم موثر از تغییرات بخش حمل‌ونقل تغییر می‌کند.

براین اساس بیشتر جابه‌جایی کالا در کشور از طریق حمل‌ونقل جاده‌یی انجام می‌گیرد و کامیون‌ها نقش زیادی در جابه‌جایی کالا دارند. بنابراین افزایش قیمت سوخت می‌تواند هزینه تمام‌شده جابه‌جایی‌ها را افزایش دهد و بر کالاهایی که از نقاط مختلف کشور به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تاثیرگذار باشد.


طراحی مجدد مسیر آزادراه تهران- شمال در قطعه دوم و سوم

آخوندی در ادامه با بیان اینکه در جریان این سفر از آزادراه تهران- شمال بازدید خواهد کرد، گفت: قطعه چهارم باید مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و کار در قطعه اول نیز با جدیت درحال انجام است اما معتقدم در قطعه دو و سه طراحی مذکور باید مجددا صورت بگیرد.

وزیر راه درباره اقدامات توسعه‌یی در بندر جاسک و انزلی و سواحل شمال و جنوب کشور تصریح کرد: باتوجه به فعالیت مناسب در صحنه بین‌المللی به تدریج خطوط کشتیرانی جهان درحال آمدن و پهلوگیری در بنادر ایران هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 8 خط کشتیرانی جهانی مستقیما درسواحل جنوبی کشور پهلو گرفتند، اضافه کرد: این بدان معنی است که کاهش قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل برای ایران و امکان ترانزیت کالا از ایران به غرب و آسیای میانه فراهم شده و خوشبختانه بیانگر این موضوع است که اتفاقات خوبی رخ داده است.

توسعه بندر چابهار با 480 میلیون دلار

آخوندی بااشاره به بحث توسعه بنادر در فاز بندر شهید رجایی گفت: تجهیزات فاز دو را داشته‌ایم و فاز سوم به حدود 500میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد. وی بااشاره به اینکه توسعه بندرچابهار را با 480میلیون دلار در دست اقدام داریم، گفت: درصد هستیم که پس کرانه را توسعه داده و در راستای توسعه فضای بندری عمل کنیم.


احداث شهر جدید روی آب

وزیر راه‌وشهرسازی از احداث شهر جدیدی روی آب خبر داد و گفت: ازجمله کارهایی که اواخر هفته آغاز خواهد شد، احداث شهر جدید روی دریاست که روز چهارشنبه اعلام رسمی خواهد شد. به گفته او مکان احداث این شهر سواحل جنوب ایران و در اطراف لار و لامرد خواهد بود.

وی بااشاره به اینکه باید بتوانیم کیفیت زندگی را در بنادر ایران ارتقا دهیم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم توسعه دریا محور داشته باشیم، فقط نمی‌توانیم به حمل‌ونقل اکتفا کنیم بلکه باید زندگی بندری را در شهرهای ساحلی ارتقا دهیم. به گفته آخوندی در بخش حمل‌ونقل زمینی بخش عمده‌یی از محور چابهار- بندر امام خمینی درحال ساخت است.

وزیر راه به بهره‌برداری از جاده فیروزکوه اشاره و خاطرنشان کرد: ‌در این مسیر به استثنای 8کیلومتر بقیه مسیر به بهره‌برداری رسیده و 8کیلومتر باقی‌مانده 80درصد پیشرفت دارد که دلیل تاخیر در بهره‌برداری بارش باران و ریزش تونل بوده و ازسوی پیمانکار پیش‌بینی نشده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر