از نارضایتی ایرلاین‌های داخلی تا دستورالعمل‌های بی‌اثر

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۸۷

درحالی قرار بود از ۱۵ اردیبهشت امسال دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در بخش هوایی توسط ایرلاین‌ها اجرایی شود که با گذشت ۱۸روز هنوز شرکت‌های هواپیمایی توجهی به این ضرب‌الاجل رییس سازمان هواپیمایی کشوری نکرده‌اند. اول اردیبهشت ماه سال جاری علیرضا جهانگیریان پس از جلسه‌ با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داخلی در جمع خبرنگاران حاضر شد تا جزییات جلسه مذکور را تشریح کند. وی از ابلاغ آیین‌نامه حمایت حقوق مسافران خبر داده و گفته بود: بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی باید بابت تاخیر بالای 4 ساعت بخشی از بهای بلیت را به عنوان خسارت به مسافران پرداخت کنند. جهانگیریان با بیان اینکه این آیین‌نامه قبل از عید در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده بود که با تایید وزیر راه برای اجرا به ایرلاین‌های داخلی ابلاغ شد، اظهارکرد: شرکت‌های هواپیمایی باید ظرف 2هفته این آیین‌نامه را اجرا کنند. وی این را هم گفته بود که آیین‌نامه مذکور شامل چند بخش است و حقوق مسافر در قسمت نرخ‌های مختلف آن در نظر گرفته شده است. برای تدوین این آیین‌نامه از آیین‌نامه‌های سایر کشورها استفاده شده و چارچوب آن بین‌المللی است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به اینکه آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران در بخش هوایی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده بنابراین ضمانت اجرایی آیین‌نامه مذکور قانونی است و سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیقی را بر اجرای این آیین‌نامه توسط شرکت‌های هواپیمایی خواهد داشت. جهانگیریان افزود: با هرگونه تخطی از این آیین‌نامه اقدامات لازم از سوی سازمان هواپیمایی کشور با ایرلاین‌های داخلی انجام خواهد شد. این درحالی بود که چند دقیقه پس از این اظهارات، عبدالله‌پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان با تاکید بر اینکه این دستورالعمل خیلی به نفع ایرلاین‌ها نیست و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد به تسنیم گفته بود: این آیین‌نامه هنوز نهایی نشده و به این زودی‌ها نیز نهایی نمی‌شود. حدود یک ماه پس از این سخنان عبدالله‌پور با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در دستورالعمل رعایت حقوق مسافران توپ را به زمین ایرلاین‌ها انداخته است به تسنیم گفت: این سازمان در تدوین دستورالعمل مذکور نظر ایرلاین‌ها را لحاظ نکرده است. وی با اشاره به اینکه درخصوص دستوالعمل رعایت حقوق مسافران هنوز با سازمان هواپیمایی کشوری وارد مذاکره نشده‌ایم، اظهارکرد: وقت نشده تا اعتراض ایرلاین‌ها مطرح شود و منتظریم ببینیم که آیا این دستورالعمل سازمان هواپیمایی قابل اجراست یا خیر. وی با تاکید بر اینکه این دستورالعمل قابلیت اجرا ندارد، گفت: نمی‌شود که آنها هرچه بگویند ما بگوییم «چشم». باید این قبیل برنامه‌ها بررسی شده و کار کارشناسی شده روی آن انجام شود. عبدالله‌پور با بیان اینکه باید مشخص شود خواسته‌ مسافران چیست، افزود: «مسافران عادت کرده‌اند یک نفر که جلو می‌افتد بقیه هم پشت سرش راه می‌افتند و معلوم نیست خواسته‌های آنها چیست.» مدیرعامل هواپیمایی تابان با بیان اینکه هر چیزی که ایرلاین‌ها می‌گویند براساس قانون و مقررات است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای آنکه خودش را رها کند، توپ را در زمین ایرلاین‌ها می‌اندازد.

عبدالله‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان هواپیمایی در تدوین دستورالعمل رعایت حقوق مسافران از نظرات ایرلاین‌ها استفاده نکرده است، افزود: از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی نظراتمان را به سازمان ارایه کرده‌ایم اما از موارد مطرح شده ما در تدوین دستورالعمل استفاده نشده است.

به گزارش تسنیم، حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور سال‌های متمادی است که وضعیت چندان مناسبی ندارد؛ تاخیرات پروازی بی‌حد و اندازه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پروازهای داخلی است که هنوز چاره‌یی برای آن اندیشیده نشده است. موضوعی که هر روز بدتر از دیروز است و ایرلاین‌ها بعضا رکوردهای دست‌نیافتنی در این زمینه به جا می‌گذارند. (مانند تاخیر 75درصدی پروازهای هواپیمایی آسمان در اسفند ماه سال گذشته)

پروازهای چارتری یکی دیگر از معضلات بخش حمل‌ونقل هوایی کشوری است، مساله‌یی که سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه‌های متعددی را برای ساماندهی آن صادر کرده اما با این وجود در ایام پیک سفر و تعطیلات چند روزه «پروازهای چارتری» به مصیبتی برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌شود.

اینگونه به نظر می‌رسد که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور جایگاهی بین ایرلاین‌های داخلی ندارد. شاید این سازمان ابزارهای لازم قانونی را در اختیار ندارد یا اینکه این ابزارها وجود دارند اما اراده‌یی برای استفاده از آنها جهت احقاق حق مسافران وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر