راه دراز ایرلاین‌ها برای جوان‌سازی ناوگان

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۴۵

گروه حمل‌ونقل سارا جنگروی

جمعه هفته گذشته بود که 9 ایرباس 340 جدید بدون پوشش خبری گسترده و در غیاب خبرگزاری‌ها وارد آسمان تهران شدند تا بعد از 38سال آشیانه فرودگاه مهرآباد و امام خمینی پذیرای این تعداد هواپیمای نونوار به‌صورت یک‌جا باشد. به گفته کارشناسان صنعت حمل‌ونقل هوایی، باتوجه به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و ارایه نشدن سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاه‌های اروپا، این مدل از ایرباس‌ها این امکان را دارند تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی را به‌صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوختگیری مجدد طی کنند. ازسوی دیگر موضوع مورد توجه این است که باوجود خرید این هواپیماها ناوگان هواپیمایی کشور همچنان پیر و به دور از کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است و مسیر طولانی و پرفرازونشیبی را برای دستیابی به استاندارد‌های لازم در پیش‌رو دارد. ناوگان هواپیمایی کشور با خرید این تعداد از هواپیماها تنها یک‌سال جوان‌تر شده و متوسط عمر هواپیماهای آن از 20سال به 19سال رسیده است.


ممنوعیت ورود هواپیماهای بالای 15 سال

همزمان با ورود 17 فروند هواپیمای مسافربری جدید از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون، دو فروند هواپیما نیز به‌دلیل سن بالایی که داشتند از ناوگان خارج شدند و قرار شد مانند 130 هواپیمای زمین‌گیر دیگر درحوزه قطعات یدکی استفاده شوند. طبق مصوبه دی‌ماه سال گذشته ورود هواپیماهایی با سن بیش از 15سال به ناوگان هوایی کشور ممنوع شده است، براین اساس 9 فروند هواپیمایی که در چند روز گذشته وارد آسمان ایران شدند، از سال2003 میلادی به بعد تولید شده‌اند و این دستورالعمل در رابطه با تمام آنها اجرایی شده است و هواپیمایی که یکی دیگر از ایرلاین‌ها خریده است نیز 15ساله است اما درجمع این 17 هواپیمای خریداری شده سه ایرباس 24ساله هم وجود دارد که وزیر راه اغماض در مورد سن آنها را به‌خاطر وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم دانسته است.


روند خرید طولانی 737ها را

24 ساله کرد!

هرچند هیچ ایرلاینی مسوولیت واردات سه فروند بوئینگ 737 را برعهده نگرفت و البته سازمان هواپیمایی نیز هنوز صدور مجوز پرواز برای آنها را تایید نکرد اما منابع آگاه همچون معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی خبر ورود آنها را تایید کرده‌اند.

حمید حبیبی در این خصوص توضیح داده که طولانی‌مدت روند خرید و ورود هواپیماهای جدید به ایران که گاه تا چند سال زمان می‌برد، باعث می‌شود که سال‌های سپری‌شده در این مدت هم به سن هواپیما در زمان عقد قرارداد اولیه برای خرید افزوده شود. وی بعید می‌داند که باتوجه به قوانین موجود امکان پرواز این سه فروند هواپیما فراهم شود و احتمال می‌دهد ایرلاینی که اختیار استفاده از آنها را دارد از قطعات آنها برای تجهیز دیگر هواپیماهای ناوگانش استفاده کند.


اضافه شدن دومین بوئینگ 757

تا 2هفته دیگر

«تعادل»- برای بررسی این موضوع به گفت‌وگو با مسوولان ایرلاین‌های تابان و زاگرس نشست‌ تا برنامه آنها را در زمینه خرید هواپیما و نوسازی ناوگان جویا شود. مدیرعامل هواپیمایی تابان با تکذیب شایعه بالای 15سال بودن عمر بوئینگ 757 خریداری‌شده در آخرین روز سال93 گفت: این هواپیما درهمان روز و در مسیرهای مختلف این شرکت برای جابه‌جایی مسافران نوروزی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. رضا عبدالله‌پور افزود: این نخستین هواپیمای بوئینگ 757 است که وارد ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور شده و قرار است دومین فروند آن نیز تا اوایل خردادماه به ناوگان شرکت هواپیمایی تابان‌ایر ملحق شود. به گفته وی، این هواپیما دارای 220 صندلی است و هرصندلی آن مجهز به تجهیزات صوتی و تصویری است.


کمبود نقدینگی؛ مانع از نوسازی گسترده ناوگان

سیدعبدالرضا موسوی مدیرعامل هواپیمایی زاگرس در رابطه با برنامه خرید هواپیما برای این ایرلاین به «تعادل» گفت: «شرکت هواپیمایی زاگرس با کمبود شدید نقدینگی مواجه است و خرید هواپیما هم نیاز به نقدینگی دارد که ما این نقدینگی را نداریم.» وی خرید هواپیمای جدید در راستای ناوگان را منوط به حمایت دولت دانست و افزود: «مشخص است که وضعیت ایرلاین‌های خصوصی در این زمینه متفاوت از ایرلاین‌های دولتی یا شبه‌خصوصی است.» موسوی در ادامه در پاسخ به این سوال که آخرین باری که اقدام به خرید هواپیما کردید چه زمانی بود، به مزاح گفت: «وقتی کودک بودم!»


ایرباس‌ها؛ قابل اعتمادتر از ناوگان روسی

در شرایطی که از ما‌ه‌ها قبل وزارت راه سیاست خود در پروازهای بین‌المللی را برحضور پرقدرت ایرلاین‌های داخلی استوار کرده، محدودیت‌های ناوگان هوایی کشور این ظرفیت بسیار بزرگ را دراختیار ایرلاین‌های خارجی قرار داده است. حال قرار است که حداقل بخشی از این ظرفیت با ورود ایرباس‌های جدید بازپس گرفته ‌شود، ایرباس‌هایی که هرچند مانند تمام قراردادهای سال‌های گذشته دست دوم هستند اما با عمری کمتر از 15سال قطعا گزینه‌هایی قابل اعتمادتری نسبت به هواپیماهای روسی سال‌های پیش هستند. این هواپیماهای جدید که هشت فروند از آن ایرباس340 است، توان حمل سوخت برای پروازی با زمان بیش از 15ساعت را دارند و این موضوع باعث شده رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کند قرار است از آنها برای سفرهای بین‌المللی استفاده شود. این گمانه‌زنی‌ها حالا با صحبت‌های مدیرکل فرودگاه امام خمینی تکمیل شده و به‌نظر تا ماه‌ آینده که مجوز پرواز هواپیماهای جدید صادر شود، می‌توان از آنها برای تغییر جدی در وضعیت ایرلاین‌های ایرانی در سفرهای منطقه‌یی بهره برد.


آغاز به‌کار چند خط پروازی جدید

سعید چلندری، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در این رابطه گفته است که هواپیمایی ماهان از آینده نزدیک چند مسیر پرتردد تهران- منامه (بحرین) و تهران- مسکو را از دو ایرلاین خارجی تحویل خواهد گرفت و خود مسوولیت آن را برعهده می‌گیرد. همچنین سه خط پروازی جدید مسیرهای تهران- سن‌پترزبورگ، تهران- سوچی و تهران- آتن نیز ازسوی این ایرلاین آغاز به کار کرده و درجریان برنامه‌های پروازی کشور قرار می‌گیرد. هرچند در این اظهارات سخنی از ایرباس‌های جدید مطرح نشده اما قطعا اضافه شدن 6‌مسیر پروازی جدید به برنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی آن هم در بازه زمانی کمتر از چند ماه نشان از ایجاد امکانی جدید در ناوگان هوایی کشور دارد که احتمالا رد پای ایرباس‌های جدید در آن قابل تصور است.


مذاکرات مستقیم با غول‌های هوایی

وزیر راه در طول ماه‌های گذشته بارها از تضعیف بنیادهای تحریمی علیه ایران سخن گفته و از تداوم مذاکرات مستقیم با غول‌های هوایی خبر داده است. جایگاه قابل اتکای ایران به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین کشورهای خاورمیانه باعث شده طرف‌های خارجی نسبت به افزایش تبادلات تجاری خود با ایران بسیار خوش‌بین باشند و ایجاد اختلال در تحریم‌های طولانی‌مدت هواپیمایی می‌تواند گامی محکم در این راستا به شمار آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر