مهرآباد همچنان یکه‌تاز است

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۱۳

در شرایطی که وزیر راه‌وشهرسازی با دستوری قاطع پروازهای نیمه‌شب فرودگاه مهرآباد را ممنوع کرد و البته تلاش‌هایی نیز در سازمان هواپیمایی برای ایجاد گزینه‌های جایگزین برای این فرودگاه قدیمی آغاز شد، اما به‌نظر می‌رسد هنوز مهرآباد به‌عنوان قطب اصلی هواپیمایی کشور در آینده نزدیک خواهد تاخت. به گزارش ایسنا، پس از سقوط یک هواپیما در خیابان‌های اطراف تهران و نزدیکی بسیار زیاد مناطق مسکونی به این فرودگاه بزرگ فرآیند کاهش نقش آن در عرصه هوایی کشور شدت یافته و با دستور وزیر کنترل شود، اما طبق آمار ارایه شده ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی همچنان این فرودگاه بیشترین پرواز و بیشترین حد جابه‌جایی مسافر در سال1393 داشته است. بر مبنای این گزارش در مهرآباد 109هزارو981پرواز ثبت شده که افزایشی یک‌درصدی نسبت به خود را نشان می‌دهد.

همچنین با جابه‌جایی 13میلیون مسافر در این حوزه نیز به رشد 2درصدی برای فرودگاه مهرآباد به ثبت رسیده است. فرودگاه مشهد در شرایطی با ثبت 56پرواز و جابه‌جایی 8میلیون مسافر به‌عنوان دومین فرودگاه بزرگ کشور شناخته می‌شود که اختلاف بیش از 5میلیونی تعداد مسافران جابه‌جا شده در این دو فرودگاه نشان از نقش بسیار پررنگ مهرآباد در عرصه هوایی کشور دارد. فرودگاه امام خمینی (ره) که از آن به‌‌عنوان یکی از آلترناتیو‌های احتمالی مهرآباد نام برده می‌شود نیز هرچند رشدی 22درصدی را در حوزه پروازهای هوایی به ثبت رسانده، اما تنها حدود دومیلیون و400هزار مسافر را جابه‌جا کرده است که این آمار نسبت به دیگر فرودگاه‌های بزرگ کشور همچنان فاصله‌یی زیاد دارد. در کنار معضل بدون جانشین‌بودن مهرآباد یکی ‌دیگر از مسایلی که به‌شدت شرکت فرودگاه‌های کشور را تحت فشار قرار داده، بحث زیان‌ده بودن تعداد قابل توجهی از فرودگاه‌هاست که پایین‌بودن پروازها باعث افزایش این احتمال شده است که زنجیره این فرودگاه‌های زیان‌ده برای سال‌ها باقی خواهند ماند. طبق آمار ارایه شده ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی 23 فرودگاه کشور در سال گذشته کمتر از هزار پرواز را به ثبت رساندند. از فرودگاه سیرجان با 932 و سنندج با 759پرواز گرفته تا فرودگاه‌های شاهرود، اراک و سهند که به ترتیب 97، 92 و28پرواز را به ثبت رساندند. از مجموع 54 فرودگاه فعال در کشور تنها پنج فرودگاه توانستند با استفاده از دریافت خدمات فرودگاهی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن سودآور شوند و وضعیت فعلی نشان از آن دارد تا آینده نزدیک دولت مجبور خواهد بود برای سرپا نگه داشتن تعداد قابل توجهی از این فرودگاه‌ها یارانه و کمک‌های مالی درنظر بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر