امضای تفاهمنامه همکاری ایران و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۳۷

در این تفاهمنامه که در باکو به امضای داود کشاورزیان و عارف عسگراف معاونین وزرای حمل‌ونقل دو کشور رسید طرفین موافقت کردند به صورت مشترک پلی جدید در نقطه صفر مرزی آستارا بین دو کشور احداث کنند. کاهش عوارض حمل‌ونقل بین دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که طرفین در مورد آن توافق کردند.

معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی کشورمان در پایان امضای این سند به اهمیت همکاری بین دو کشور در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون همکاری خوبی بین دو طرف در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد به‌طوری که سالانه بیش از 40هزار کامیون از ایران وارد خاک آذربایجان شده و 45هزار کامیون نیز از جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران می‌شود و کارهای خوبی هم در دو کشور برای تقویت همکاری‌ها درحال انجام است که یکی از آنها طرح راه‌آهن قزوین- رشت- آستارا بوده که تکمیل آن و اتصال خط‌آهن دو کشور مورد تاکید دو طرف بوده و این پروژه هم‌اکنون با سرعت درحال اجراست و با بهره‌برداری از این طرح همکاری دو کشور ابعاد وسیعی به خود خواهد گرفت.

وی همچنین به اهمیت حمل‌ونقل جاده‌یی در توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: کاهش عوارض حمل‌ونقل بین دو کشور نیز که مورد موافقت دو طرف قرار گرفت به رونق تجارت بین دو کشور کمک خواهد کرد. به گزارش ایسنا، عارف عسگراف معاون وزیر حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان هم با تاکید بر اهمیت گسترش ارتباطات ریلی و جاده‌یی بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهمنامه به تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش حمل‌ونقل کمک و تسهیلات لازم را برای رانندگان دو کشور فراهم کند.

وی به ضرورت تکمیل خط‌آهن رشت - آستارا اشاره کرد و آن را بسیار مهم خواند و گفت: این خط ریلی علاوه بر اینکه ما را به بندرعباس متصل خواهد کرد، زمینه لازم را برای انتقال کالاهای اروپایی به خلیج‌فارس و دریای عمان نیز فراهم خواهد کرد. کشاورزیان همچنین در دیدار با ساحل بابایف معاون وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان، چگونگی توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش ترانزیت کالا را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر