توجه دولت به توسعه بنادر شمالی کشور

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۱۶

با سفر هیات اقتصادی ایران به بندر آستراخان روسیه به نظر می‌رسد در آینده‌یی نزدیک فصل جدیدی از روابط دریایی بین دو کشور در دریای خزر آغاز شود. استاندار مازندران در راس هیاتی از چند روز قبل وارد روسیه شده تا با حضور در بندر آستراخان این کشور آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی در حوزه دریایی را بررسی کند. این سفر در حالی انجام شده که در چند ماه قبل کشور روسیه رسما اعلام آمادگی کرده بود سطح واردات اقتصادی خود از جمهوری اسلامی ایران را در حد قابل‌توجهی افزایش دهد. در طول این سفر بناست ربیع فلاح با استاندار آستراخان، معاون وی در امور اقتصادی و برخی دیگر از مقامات محلی روسیه دیدار کند.

به گزارش ایسنا باتوجه به موقعیت ایران در همسایگی دریای خزر و امکان اتصال کشورهای آسیای‌میانه به خلیج‌فارس، در طول سال‌های گذشته کشورهای شمالی ایران بارها اعلام آمادگی کرده‌اند در راستای افزایش سطح همکاری‌های دریایی با کشور وارد مذاکره شوند. دریای خزر با اتصال پنج کشور مهم منطقه ظرفیت‌های بسیار انبوهی در حوزه ترانزیت دریایی و حتی بخش مسافرتی دارد که باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بناست در سال‌های آینده توسعه این دریا

در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی ایران قرار بگیرد.

دو بندر مهم امیرآباد و انزلی در استان‌های مازندران و گیلان به‌عنوان قطب‌های اصلی ترانزیت دریایی ایران در منطقه شمال به‌حساب آمده و طبق اعلام سازمان بنادر می‌توان بحث مسافرت دریایی در این بنادر را نیز در سال‌های آینده مطرح کرد. هر‌چند با‌توجه به مواج‌بودن دریای مازندران تنها شناورهای مسافرتی خاصی امکان عبور از آن را دارند که سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرده بحث بررسی شاخص‌های مورد نظر برای عبور شناورهای مسافرتی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا طرح نهایی کشور در این زمینه اعلام شود.

باتوجه به سفر هیات اقتصادی ایران به آستراخان روسیه می‌توان امید داشت طرح صادرات مواد غذایی و تولیدات صنعتی ایران که از ماه‌ها قبل در دستور کار کشور روسیه قرار داشته تسهیل شود و ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری روسیه در اتصال این کشور به خلیج‌فارس و بخش‌هایی از اروپای غربی انتخاب نخست همسایه بزرگ شمالی ایران شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر