راه‌آهن غرب کشور همچنان در انتظار سوت قطار

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۶

با وجود اینکه راه‌آهن غرب یکی از پروژه‌های مهم زیرساختی غرب کشور محسوب می‌شود و حلقه مفقوده کریدور شرق- غرب است اما در سال‌های اخیر نه تنها به آن توجه نشده بلکه بی‌توجهی‌ها در ساخت این پروزه باعث خاک خوردن ریل‌های قطاری شده است که هنوز هم بسیاری از فعالان اقتصادی نمی‌توانند از بهره‌برداری قطعی آن سخنی به میان بیاورند. از سوی دیگر استاندار کرمانشاه با بیان اینکه منطقه قصرشیرین بیش از 54 درصد امر صادرات کشور را به کشور عراق برعهده دارد، گفت: در حوزه راه‌‌‌آهن تلاش‌هایی انجام شده تا مسیر کرمانشاه - خسروی به‌زودی تکمیل و به شبکه ریلی کشور متصل شود. ابراهیم رضایی که در مراسم افتتاح پروژه سالن مسافری پایانه مرزی پرویزخان با حضور وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گفت، افزود: ضرورت دارد که بهترین امکانات مواصلاتی در این منطقه فراهم شود.

وی افزود: راه به‌عنوان زیرساخت اصلی محور توسعه قلمداد می‌شود و استان نیز نیاز مبرم به این زیرساخت دارد. راه‌آهن کرمانشاه- خسروی بخشی از مسیر راه‌آهن غرب کشور است که کلنگ اجرای آن از اواخر دولت هفتم آغاز شد و روند اجرای آن در طول فعالیت دولت‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد و طرحی که قرار بود طی 4سال به بهره‌برداری برسد هنوز هم تکمیل نشده است. این درحالی است که در سال 61 بحث ساخت این راه‌آهن مطرح شده بود و طرح مطالعاتی آن از سال 69 آغاز شد. مسیر راه‌آهن غرب از سمنگان در استان اراک شروع و با عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلان‌غرب و قصرشیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی می‌شود و پس از آن از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود. در سال 90 و پس از سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه و مصوبه ایشان در این خصوص همچنین تاکید رهبری بر اجرای این طرح 750میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت و کار تکمیل این خط در استان کرمانشاه آغاز شد اما وعده‌های مسوولان در حوزه افتتاح آن تا پایان عمر دولت دهم نیز تحقق نیافت و حالا دولت یازدهم به‌دنبال اجرای این طرح است. به نظر می‌رسد دولت یازدهم بیش از پیش توسعه و تکمیل راه‌آهن کشور را مدنظر قرار داده هرچند که تخصیص نیافتن اعتبارات همچنان مهم‌ترین علت تاخیر در اجرای این پروژه‌ها عنوان می‌شود. براساس گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران براساس برنامه هشت ساله توسعه راه‌آهن کشور 75هزارمیلیارد تومان طرح تهیه شده که برای تحقق آن تا سال 1400 به سالانه 10هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. چندی قبل، محمد پورسید‌آقایی به تکمیل پروژه راه‌آهن غرب کشور در آینده‌یی نزدیک اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن غرب کشور با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور انجام می‌شود.

به گفته او بودجه اختصاص یافته به این پروژه نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته و بودجه راه‌آهن غرب کشور بیش از دو برابر سایر پروژه‌های عمرانی بوده است. علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز چندی قبل در بازدید از نحوه اجرا و پیشرفت پروژه‌های راه‌آهن کرمانشاه گفت: پروژه‌های عمرانی ازجمله راه‌آهن کرمانشاه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد. وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن غرب یکی از پروژه‌های مطرح کشور است که تلاش می‌شود با تامین اعتبار به‌موقع این پروژه و حمایت‌های دولت، اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر