فرصت‌سازی برای تبدیل بندر شهید رجایی به هاب منطقه

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۰

عملیات اجرایی بخش نخست فاز 3 طرح توسعه بندر شهید رجایی پیش از ظهر روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در استان هرمزگان کلید خورد. بخش نخست فاز 3 شامل 442 متر ساخت اسکله به عمق 16متر و لایروبی یک میلیون و 650 هزارمترمکعب لایروبی غرب حوضچه سوم این بندر است که با حضور معاون اول رییس‌جمهور و هیات همراه عملیات اجرایی آن آغاز شد. این طرح با سرمایه‌گذاری 70میلیون دلاری از منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در مدت 18ماه اجرایی می‌شود. گفتنی است، فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی که شامل احداث 1500متر اسکله، 5 میلیون متر مکعب لایروبی و احداث 55 هکتار محوطه کانتینری است، نیازمند 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری است. این درحالی است که رییس‌جمهوری در دیداری که در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۲ از این مجتمع داشت، وعده داد با بهره‌برداری از چند فاز توسعه این بندر، حجم تبادل کالای این بندر تا پایان دولت یازدهم به 5/1میلیون کانتینر برسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اجرای کامل فاز 3 بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 6 میلیون به 8 میلیون TEU افزایش می‌یابد؛ ضمن اینکه ایجاد محوطه‌های کانتینری و کانتینر یخچالی، استقرار شرکت‌های بخش خصوصی جدید، اشتغالزایی در بخش‌های بندری و دریایی و تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی در خلیج فارس ازجمله مزایای توسعه بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور است. لازم به ذکر است، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 100میلیون تن کالا در فاصله 23کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد و بیش از 55 درصد صادرات و واردات 70درصد ترانزیت کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند. این بندر ضمن بهره‌مندی از حدود 40پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، توانایی پهلودهی به انواع کشتی‌های اقیانوس‌پیما را داراست و با برخورداری از 18دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) و 2400هکتار محدوده عملیاتی و پسکرانه، تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری کشور را بر عهده دارد.


بندر شهید رجایی بستری مناسب برای اشتغالزایی

سیده فاطمه مقیمی، نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص آغاز عملیات اجرایی بخش نخست مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی گفت: موقعیت کشور و بنادر جنوب کشور به‌خصوص بندر شهید رجایی در شرایط به‌وجود آمده بسیار مساعد است و بندر شهید رجایی با ظرفیت خوب و بالایی که دارد می‌تواند به‌عنوان هاب منطقه از این فرصت پیش آمده، استفاده کند. وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط به‌وجود آمده که تحریم‌های کشتیرانی ایران لغو شده است این بندر می‌تواند بستر بسیار مناسبی را برای ظرفیت‌سازی در شرایط مطلوب ایجاد کند.

ضرورت تدوین طرحی جامع برای توسعه بنادر کشور

معاون اول رییس‌جمهور، بندرعباس را یکی از کانون‌های اصلی توسعه کشور دانست و با اشاره به‌وجود صنایع مختلف همچون نفت، فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی در این منطقه، بر لزوم تهیه طرح جامعی برای توسعه بنادر کشور تاکید کرد. معاون اول رییس‌جمهور، بندرعباس را یکی از کانون‌های اصلی توسعه کشور دانست و با اشاره به‌وجود صنایع مختلف همچون نفت، فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی در این منطقه، بر لزوم تهیه طرح جامعی برای توسعه بنادر کشور تاکید کرد. معاون اول رییس‌جمهور افزود: در شرایط فعلی که کشور با تحریم‌ها مواجه است و جابه‌جایی کالاها و صادرات حجم قابل‌توجهی است؛ یکی از پیش‌نیازهای اصلی توسعه، توجه به سواحل و توسعه مناطق ساحلی است. وی ادامه داد: هرکس که بخواهد به توسعه بلندمدت ایران فکر کند، بی‌تردید باید توجه ویژه‌یی بر توسعه سواحل داشته باشد و نمی‌تواند این امر مهم را نادیده بگیرد. معاون اول رییس‌جمهور، بندر شهیدرجایی را از مهم‌ترین بنادر کشور توصیف کرد و گفت: فاز جدید توسعه این بندر نیازمند سرمایه‌گذاری است که امیدواریم اعتبارات لازم از طریق فاینانس برای سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم شود. دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به نقل و انتقالات جاده‌یی بار از بنادر تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا این نقل و انتقالات از طریق خطوط ریلی صورت بگیرد زیرا یکی از محورهای توسعه در دولت تدبیر و امید و همچنین یکی از رویکردهای مهم در برنامه ششم توسعه، توجه به خطوط ریلی و متصل شدن شبکه‌های ریلی کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر