احتمال افزایش مبلغ وام خودرو

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۹

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه به‌دلیل کمبود تولید اتفاق می‌افتد، ادامه داد: باتوجه به تولید خوب شرکت‌های سازنده خودرو در مدت اخیر درصورتی که شرایط مختلف ازجمله نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، دستمزد، مالیات و... تغییر ناگهانی نداشته باشد، قطعا افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه نیز نخواهیم داشت


خبرهای این روزهای بازار خودرو حاکی از آن است که خودرو گران نمی‌شود. این در حالی است که این پرسش همچنان برای مشتریان خودرو مطرح است که آیا خودرو با نزدیک شدن به پایان سال افزایش قیمت خواهد داشت یا خیر؟! در همین حال بار دیگر معاون وزیر صنعت از احتمال افزایش خودرو خبر داد که با این حساب توانایی مشتریان برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت.

چند روز پیش رضا شیوا رییس شورای رقابت گفت: احتمال افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. در همین خصوص محسن صالحی‌نیا از احتمال افزایش مبلغ وام خودرو خبر داد و گفت: با حفظ شرایط فعلی و باتوجه به حجم مناسب تولید خودرو، در پایان سال افزایش قیمت در بازار حاشیه خودرو نخواهیم داشت.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه به‌دلیل کمبود تولید اتفاق می‌افتد، ادامه داد: باتوجه به تولید خوب شرکت‌های سازنده خودرو در مدت اخیر درصورتی که شرایط مختلف ازجمله نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، دستمزد، مالیات و... تغییر ناگهانی نداشته باشد، قطعا افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه نیز نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه با شرط ثبات اوضاع فعلی جای هیچ نگرانی در بخش خودرو وجود ندارد، اظهار کرد: در سیاست وزارت صنعت هیچ‌گونه افزایش قیمت خودرو وجود ندارد.


آیا رکود در بازار خودرو ادامه دارد؟

فعالان بازار خودرو روزهای نخست این هفته در گفت‌وگو با «تعادل» از تداوم رکود در بازار خودرو خبر دادند. به‌گفته آنها هم‌اکنون با ورود به دومین ماه فصل زمستان همچنان تقاضا برای خودرو در این بازار افزایش نیافته است. در همین حال کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» دلیل این امر را عدم وجود نقدینگی کافی مشتریان خودرو برای خرید دانست. در همین حال معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به آمار تولید یکی از کارخانه‌های سازنده خودرو گفت: 29دی یکی از کارخانه‌های سازنده خودرو، 2328خودرو تولید کرده و در همان روز آمار فروشش به 3060خودرو رسیده است.

در 30دی نیز میزان خودروهای تولیدی این شرکت 2408دستگاه و میزان فروش 2403دستگاه بوده است که این آمار نشان می‌دهد بازار خودرو در وضعیت رکود نیست و در فروش خودرو مشکلی نداریم. صالحی‌نیا همچنین درباره پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش مبلغ وام خودرو گفت: پیشنهادی ارایه کردیم که سقف تسهیلات برای خرید خودرو افزایش یابد و این پیشنهاد از سوی وزیر صنعت درحال پیگیری است.


عرضه و تقاضای خودرو

در شرایط نابرابر

در همین حال غلامحسین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل درخصوص وضعیت بازار خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: بازار همچنان آرام و عرضه خودرو در این بازار زیاد است، درحالی که تقاضا برای خودرو کم است.

وی درخصوص تاثیر احتمال افزایش وام خودرو باتوجه به‌گفته‌های معاون وزیر صنعت و معدن گفت: این امر هنوز اتفاق نیفتاده و ممکن است با افزایش وام خودرو، توانایی مردم برای خرید افزایش یابد. وی همچنین از خودروسازان درخواست کرد خودروهایی که در بهمن پیش‌فروش می‌کنند به موقع به مشتریان تحویل دهند تا مردم برای تحویل آنها دچار سرگردانی نشوند. منصوری نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران با اشاره به کساد در بازار خودرو گفت: بازار خودرو خلاف سال‌های گذشته آنچنان با استقبال مواجه نشده است. وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد امسال مردم با معضل جدی عدم‌وجود نقدینگی مواجه هستند. قطعا تولید‌کنندگان خودرو نیز باید این مساله را در نظر بگیرند و شرایط خرید را برای مردم آسان‌تر کنند.


ایران‌خودرو مختار است

صالحی‌نیا درباره احتمال توقف تولید خودرو دنا باتوجه به عدم‌توافق شرکت سازنده با شورای رقابت درخصوص قیمت اظهار کرد: به هر حال قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت محترم است اما درصورتی که تولید این خودرو برای تولیدکننده سود نداشته باشد، شرکت مختار است که تولید خودرو را متوقف کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایسنا گفت: به‌هرحال یک بنگاه اقتصادی نمی‌تواند برای تولید یک محصول زیان ببیند و هر زمان که بخواهد می‌تواند تولید خود را متوقف کند. البته در آخرین اظهارنظرشان گفته‌اند که بحث صادرات را ادامه می‌دهیم و درباره تعهد جدید نیز هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.

در همین راستا، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر دعوتنامه‌های خودرو دنا با موعد تحویل تیر و مرداد سال93 به مشتریان ارسال شد. به‌گزارش ایکوپرس، با اعلام رسمی و نهایی قیمت فروش محصول دنا از سوی شورای رقابت، نخستین سری از دعوتنامه‌های دنا که موعد تحویل آن تیر و مرداد امسال بود ارسال شد. با وجود عدم‌قیمت‌گذاری برحسب مستندات ارایه‌شده شرکت ایران‌خودرو و تحمیل آسیب‌های احتمالی، این شرکت با رویکرد پاسخگویی به تعهدات و کسب رضایت مشتریان نخستین سری دعوتنامه‌های دنا را ارسال کرد.

برمبنای این گزارش مشتریان می‌توانند با دریافت دعوتنامه از نمایندگی‌ها نسبت به تکمیل وجه مبلغ مابه‌التفاوت از طریق اینترنت یا دستگاه‌های کارتخوان نمایندگی اقدام کرده و پس از گذشت 10روز خودرو خود را دریافت کنند. خودرو دنا در دو کلاس با ‌تریم داخلی تک‌رنگ(مشکی) و دورنگ(مشکی و کرم) و به انتخاب مشتریان عرضه می‌شود.

شایان ذکر است، دعوتنامه‌های مشتریانی که موعد تحویل خودرو آنها شهریور است نیز پس از بررسی نهایی و مطابقت با موجودی خودرو، به ترتیب اولویت ارسال خواهد شد. به‌این‌ترتیب این دسته از مشتریان نیز می‌توانند به‌زودی رانندگی با خودرو لوکس و مدرن دنا را تجربه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر