وزیر راه خواستار ایجاد توقفگاه‌های ایمن در جاده‌ها شد

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۰

وزیر راه و شهرسازی خواستار اصلاح گلوگاه‌ها و ایجاد توقفگاه‌های ایمن در جاده‌های کشور قبل از آغاز سفرهای نوروزی شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست هماهنگی سفرهای نوروزی افزود: برنامه‌ریزی مدیریت سفرهای نوروزی موضوع بسیار مهمی است چرا‌که در هر نوروز حجم عظیمی از سفرها شکل می‌گیرد و تنها در سال گذشته 32میلیون نفر با استفاده از همه شقوق حمل‌و‌نقل به مسافرت رفتند که رقم بسیار بزرگی است و همه ما باید برای حفظ آرامش و ایمنی مسافران تلاش کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انجام این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد، افزود: پیش از این نیز بارها بر لزوم توزیع سفرها در سراسر کشور تاکید شده بود؛ به‌گونه‌یی که اجازه داده نشود که در یک منطقه تمرکز مسافر را شاهد باشیم و منطقه‌یی دیگر خالی از مسافر باشد.

وی با بیان اینکه باید از همین الان تبلیغ برای متعادل‌تر کردن توزیع مسافرت‌ها را با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز کنیم، ادامه داد: این کار به کاهش تمرکز سفرها به مشهد و شمال کشور کمک کرده و شاهد انجام سفرهای بیشتر به غرب، شرق و جنوب کشور خواهیم بود.

آخوندی اظهار داشت: در ایام نوروز گذشته 26میلیون نفر از محورهای استان اصفهان عبور کردند و 5میلیون نفر نیز در شهر اصفهان اقامت داشتند.

وی با تاکید بر انجام تبلیغات رسانه‌یی برای انتخاب سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از سوی مردم در سفرهای بین‌شهری، خاطرنشان کرد: اگرچه مردم در نوروز بیشتر به سفر با خودرو شخصی تمایل دارند اما یکی از وظایف مدیران ستادی و استانی وزارت راه و شهرسازی تبلیغ سفرکردن با خودرو عمومی با همکاری صداوسیماست.

وزیر راه و شهرسازی بحث حمل‌و‌نقل ترکیبی را نیز مهم دانست و افزود: انتقال سفرهای نوروزی از جاده به ریل در وهله نخست و سپس هوایی در وهله دوم و نهایتا دریایی در استان‌های جنوبی، حتما در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تورهای مسافرت نوروزی در‌حال‌حاضر تک‌بعدی و عمدتا اتوبوسی است، افزود: باید با سازمان‌دهندگان تورهای بزرگ گفت‌وگو شود تا حمل‌و‌نقل ترکیبی در این تورها افزایش یابد که هم به لذت‌بخش‌تر شدن سفر می‌انجامد و هم از پیک مسافرت با خودرو شخصی می‌کاهد.

آخوندی با بیان اینکه تا دو‌ماه باقی‌مانده به آغاز سفرهای نوروزی، گلوگاه‌های جاده‌یی شناسایی و اصلاح شود، گفت: هر مقدار از این مشکلات جاده‌یی کم شود، باز‌هم در کاهش تلفات جاده‌یی اثرگذار است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد توقفگاه‌های موقت ایمن در جاه‌ها برای مسافران نوروزی، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌یی را به تاسیس این‌گونه توقفگاه‌ها با کمک هلال‌احمر و استانداری‌ها ملزم کرد. ضمن آنکه به مسوولان شوراهای حمل‌و‌نقل استان‌ها گوشزد کرد که ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌توانند با همکاری شهرداری‌ها کمپ‌های استراحت در داخل شهرها ایجاد کرده و از تجربه‌های خوب ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های خراسان‌رضوی، مازندران، هرمزگان، خوزستان، فارس و اصفهان برای ساخت کمپ‌های موقتی استراحت مسافران و سرویس‌های بهداشتی موقت در شهرهای مشهد، بندرعباس، اهواز، شیراز و اصفهان بهره ببرند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این اقدامات نیز بسیار مهم است، گفت: اینکه به مبحث تبلیغات اشاره می‌کنم، نشان‌دهنده اهمیت آن است زیرا این مساله در موضوع فروش بلیت ناوگان‌های حمل‌و‌نقل مختلف در ایام نوروز بیشتر نمایان می‌شود و رسانه‌ها مدام به مساله نارضایتی مردم از ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار می‌پردازند که البته معلوم هم نیست چقدر از این اخبار، واقعی است.

وی با اشاره به بخشنامه‌یی مبنی بر ممنوعیت استفاده از ناوگان اتوبوسی سازمان‌ها و ادارات دولتی در سیستم ناوگان جاده‌یی در ایام نوروز که اسفند92 به همه سازمان‌ها ابلاغ شد، گفت: امسال نیز این موضوع را بخشنامه می‌کنم و نباید از اتوبوس‌های ادارات و سازمان‌ها در ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌یی استفاده شود و تنها اتوبوس‌هایی که برای سفرهای برون‌شهری در ایام عادی استفاده می‌شوند، در سفرهای نوروزی باید به‌کار گرفته شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر