توافق برای اتصال راه‌آهن ایران و عراق از مرز شلمچه

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۵

در تقسیم کار برای اجرای این پروژه مقرر شد که اجرای خط‌آهن عراق تا مرز این کشور بر عهده کشور عراق و احداث پل با ایران باشد. وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام توافق ایران و عراق برای اتصال ریلی از مرز شلمچه از تکمیل ساخت پل مرزی این مسیر در 18ماه کاری خبر داد و گفت: تا چهار هفته آینده عملیات لایروبی آبراه اروند آغاز می‌شود و کشتی‌های 12‌هزارتنی در این آبراه فضای عبور می‌یابند.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، عباس آخوندی در مراسم امضای تفاهمنامه با وزیر حمل‌ونقل عراق که عصر چهارشنبه 10دی در سالن کنفرانس ساختمان شهید دادمان برگزار شد با بیان اینکه خوشبختانه مذاکرات بسیار موفق و مثمرثمری داشتیم، اظهار کرد: این مذاکرات در پنج حوزه همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌یی و هوایی، آبراه اروند و صدور خدمات مهندسی انجام شد. وی اضافه کرد: خوشبختانه مهندس باقر جبرالزبیدی وزیر حمل‌ونقل کشور عراق، فردی بسیار مصمم و توانمند نسبت به توسعه مناسبات است بنابراین فضای حاکم بر جلسات بیشتر اجرایی بود و تصمیماتی که اتخاذ شد دارای زمان و برنامه عملیاتی و اجرایی است. وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: در زمینه همکاری‌های ریلی مقرر شد همچنان که دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد، عملیات اتصال شبکه راه‌آهن ایران و عراق از طریق مسیر شلمچه-بصره و همچنین از طریق مرز خسروی هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. به‌گفته آخوندی، برای اجرایی شدن خط‌آهن شلمچه-بصره احداث پل 700متری مدنظر است. براساس توافق‌های پیشین اجرای این پل بر عهده دولت ایران قرار دارد.

وی توضیح داد: دولت عراق درخواست کرد که این پل به‌صورت متحرک اجرا شود که با تغییر وضعیت عرشه پل امکان عبور کشتی‌ها از زیر آن امکان‌پذیر باشد؛ قاعدتا برای دستیابی به این هدف باید تغییراتی در نقشه اعمال کرد که با این کار هزینه‌های اجرای پل گران‌تر می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه طرف عراقی پذیرفت که هزینه اضافی این طرح از سوی دولت عراق پرداخت شود و ما نیز هرچه سریع‌تر اجرای آن را انجام دهیم، گفت: امیدواریم که بلافاصله عملیات اجرایی پل شروع شود تا آرزوی دیرینه مردم دو کشور به‌زودی تحقق یابد. وزیر راه‌وشهرسازی در ارتباط با تفاهمنامه هوایی توضیح داد: پیش‌نویس موافقت‌نامه‌یی تصویب شد که امیدواریم وزیر حمل‌ونقل کشور عراق به‌اتفاق همکارانشان این موضوع را مورد مطالعه قرار دهند و در سفری که به عراق دارم این تفاهمنامه امضا شود.

آخوندی یادآورشد: در ارتباط با همکاری‌های جاده‌یی دو کشور پیش‌نویسی تهیه شد که قرار است در سفرم به عراق مورد امضا قرار گیرد. در ارتباط با بحث دریایی نیز آقای زبیدی اراده خود را برای لایروبی آبراه اروند نشان داد و تصمیم گرفتیم که عملیات اجرایی را به سرعت آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: البته همزمان با این کار مذاکرات و گفت‌وگوهایی در سطح وزارت خارجه دو کشور درحال انجام است ولی ما به‌عنوان وزارتخانه‌های اجرایی تصمیم گرفتیم که مقدمات اجرای کار را فراهم کنیم تا بلافاصله وارد عمل شویم. وزیر راه‌وشهرسازی اظهار امیدواری کرد این موضوع که سال‌هاست به طول انجامیده، به سرعت و ظرف دو هفته آینده آغاز شود.

آخوندی تاکید کرد: امیدواریم که دو شق فعالیت جدید حمل‌ونقل در حوزه‌های ریلی و دریایی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شود.

آغاز عملیات لایروبی اروند تا یک ماه آینده

آخوندی با بیان اینکه در بحث زمان‌بندی عملیاتی امیدواریم ظرف دو تا چهار هفته آینده همزمان با مذاکراتی که در وزارت‌خارجه دو کشور انجام می‌شود، نخستین عملیات اجرایی در زمینه لایروبی اروند انجام شود، افزود: با انجام این پروژه از لحاظ نظری کشتی‌های 12‌هزارتنی فضای عبور می‌یابند، این رقم درحال‌حاضر زیر پنج‌هزار‌تن است.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در تقسیم کار برای اجرای این پروژه مقرر شد که اجرای خط‌آهن عراق تا مرز این کشور بر عهده کشور عراق و احداث پل با ایران باشد. این پل که طولی معادل 700متر دارد، متحرک است و با تکنولوژی بالا و کار فنی بزرگ و پیچیده احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: برآورد شده که ساخت این پل حداقل 18ماه به طول بیانجامد که در این حالت احتمال افتتاح آن تا اربعین سال آینده کم است و امیدواریم که تا افتتاح پل، اجرای خط‌آهن نیز پایان یابد.

آخوندی اظهار کرد: امیدواریم تا فروردین94 ناامنی‌ها در عراق مرتفع شود تا اتصال ریلی به عراق نیز از کرمانشاه ممکن شود. البته ما نیز باید ریل را به کرمانشاه برسانیم که اجرای این پروژه در کشور ما کمی زمان خواهد برد.

به‌گفته وی، با اجرای این پروژه بخشی از حجم مسافر که از طریق جاده تردد دارند، به سمت راه‌آهن خواهند آمد.

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: عمدتا درباره شبکه‌های حمل‌ونقل و خطوط زیربنایی مذاکره شد و درباره ترانزیت یا سیستم ناوگان حمل‌ونقل مساله‌یی مطرح نشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر