بهار خودروسازان در زمستان می‌رسد

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۶

روزهای سرد رکود بازار خودرو وارد سردترین فصل سال شد و همزمان با اتمام ماه صفر بی‌رونقی بازار خودرو به دی کشیده شد. هرچند به‌نظر می‌رسید با تمام شدن روزهای عزاداری آخر ماه صفر بازار رونقی به خود ببیند اما به گفته فعالان بازار خودرو این مساله آنچنان اتفاق نیفتاده است. با این حال احتمال می‌رود زمستان آخرین فصل سال 93 روزهای گرمتری نسبت به فصل‌های دیگر برای خودرویی‌ها در پی داشته باشد. شاید بتوان گفت سردی روزهای رکود در این فصل باید تمام شود. رکود بازار خودرو که از اوایل تیر امسال بر بازار خودرو تحمیل شد تاکنون ادامه داشته است. به‌نظر می‌رسد تمام امید فعالان بازار خودرو به ماه‌های اخر سال است. با این حال فعالان بازار خودرو بر این مساله تاکید دارند که باتوجه به افزایش تقاضا در ایام اخر سال، دی بهترین زمان برای خرید خودرو است. درحالی که انتظار می‌رود بازار خودرو در این ماه به جنب‌وجوش نسبی برسد چراکه شاید بتوان گفت طاقت خریداران خودرو نیز طاق شده است و بعد از چندماه دست نگه داشتن برای خرید خودرو دیگر منتظر فرصت مناسب برای خرید هستند.


روشن شدن تکلیف بازار شب عید با فروش فوق‌العاده خودروسازان

حسن زمانی‌افشار، رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل از ادامه رکود تاکنون گفت: بازار خودرو همانند ماه‌های گذشته است و هیچ تفاوتی با قبل نکرده است. وی درخصوص اینکه آیا کاهش خودرو در این مدت کاهش قیمتی داشته است یا خیر در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: تاکنون کاهش قیمت آن‌چنانی نداشته‌ایم.

وی درخصوص اینکه کدام خودرو افزایش قیمت داشته است، گفت: تنها خودرو ال 90 گران‌تر شده است. زمانی‌افشار همچنین گفت: اوضاع بازار شب عید بعد از ایام دهه فجر مشخص می‌شود، چراکه اگر خودروسازان در این ایام فروش فوق‌العاده بگذارند دست‌وپای بازار را برای افزایش قیمت خودرو می‌بندند. وی افزود: امیدوارم این فروش فوق‌العاده به دلالان انجام نشود تا مردم در این خصوص اذیت نشوند.

زمانی‌افشار همچنین با تاکید بر اینکه بازار وارداتی‌ها مانند خودروهای داخلی راکد است، گفت: باتوجه به نوسان ارز و اشباع بازار از خودروهای زیادی که وارد شده‌اند، میزان تقاضا برای این خودروها نیز پایین است. با این حال نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: دی بهترین زمان برای خرید خودرو است، چراکه هنوز بازار خودرو در تب‌وتاب روزهای پایان سال نشده است.


فرصت مناسب برای خریداران خودرو

علی‌ ارسلان منصوری، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران بااشاره به فرصت مناسب برای خریداران خودرو به «تعادل» گفت: اگر کسی تمایل به خرید خودرو در سال 93 را دارد، این ماه بهترین زمان است. وی بااشاره به اینکه باتوجه به نوسانات ارزی نمی‌توان روی قیمت خودرو حساب کرد، گفت: این روزها نمی‌شود روی قیمت‌ها حساب باز کرد. باتوجه به اینکه نوسان قیمت ارز روی قیمت خودرو اثر می‌گذارد. باتوجه به همین مساله قیمت‌ها پنج درصد افزایش داشته است.

وی درخصوص افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال گفت: در بهمن و اسفند طبق روال همیشه بازار با استقبال فراوانی روبه‌رو می‌شود. منصوری بااشاره به افزایش قیمت‌ها براساس افزایش تقاضا گفت: امیدواریم باتوجه به اینکه در این دوماه استقبال بیشتر می‌شود. خودروسازان فروش فوق‌العاده بگذارند تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.


امید خودروسازان به روزهای آخر سال

به همین ترتیب، طبق روال هرسال خودروسازان با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و به بهانه ایام دهه فجر اقدام به فروش وی‍ژه می‌کنند، این مساله هنوز برای امسال مشخص نشده است. اما به‌نظر می‌رسد چون خودروسازان سال خوبی را طی نکرده‌اند و مردم دست از خرید کشیده‌اند، بتوانند با یک شرایط ویژه و مناسب مشتریان خودرو را به خرید مستقیم از این شرکت‌ها ترغیب کنند. با این حال به گفته فعالان بازار خودرو امسال عرضه خودرو بیشتر از تقاضا بوده است. در برخی موارد شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان براساس کاهش تقاضا عرضه خود را نیز کاهش داده‌اند.

با این حساب، بازار خودرو هرسال در بهمن و اسفند روزهای پر معامله به خود می‌بیند. چراکه نزدیک شدن به ایام عید نوروز و تعطیلی 13روزه و افزایش سفر در این مدت بهانه لازم را برای خرید خودرو ایجاد می‌کند و به‌همین دلیل بازار خودرو در این مدت داغ می‌شود و از همین‌رو فعالان بازار خودرو پیشنهاد خرید و فروش در دی را می‌دهند و می‌گویند تا بازار دچار هیاهوی شب عید نشده است. بازار شرایط مناسبی را برای انجام معاملات خودرو دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر